The interdisciplinarity in the Degree in Field Education in the Sciences of Nature: possibilities and challenges
Main Article Content
Abstract
This work aims to answer the way in which the interdisciplinarity is worked out in the Licentiates in Field Education, in the Area of Natural Sciences, in the State of Rio Grande do Sul, from the analysis of Pedagogical Projects and interviews, being the Discursive Textual Analysis, the methodology of analysis. As results, two categories are discussed: "Possibilities of interdisciplinarity" and "Challenges for the practice of interdisciplinarity" in the Degree in Field Education. The analyzes allowed to identify that the analyzed courses built possibilities, such as the formatting of the semesters, the disciplines and the work based on themes. Regarding the challenges, the relevance of ongoing formation and spaces for collective discussions and planning stands out.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
AULER, D.; ROSO, C. C. A participação na construção do currículo: práticas educativas vinculadas ao movimento CTS. Ciência Educação. Baurú, v. 22. N. 2. 2016.
BIZERRIL, M. X. A. Oportunidades e desafios para a Educação do Campo a partir do ―Seminário de formação para o trabalho interdisciplinar na área de Ciências da Natureza e Matemática nas escolas do campo‖. In: MOLINA, M. C. (Org.). Licenciaturas em Educação do Campo e o Ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do Trabalho Docente interdisciplinar. Brasília: MDA, 2014.
BRICK, E. M. Realidade e Ensino de Ciências. Tese de doutorado. Florianópolis, SC: UFSC, 2017.
BRITTO, N. S.; SILVA, T. G. R. Educação do Campo: formação em ciências da natureza e o estudo da realidade. Educação e realidade. Porto Alegre, v. 40, n. 3, p. 763-784, jul./set. 2015.
COSTA, F. A.; COSTA, F. A.; MORENO, G. de. S. Prática do trabalho interdisciplinar em Ciências da Natureza e Matemática na Escola Municipal Nova Canaã, Jacundá/PA. In: MOLINA, M. C. (Org.). Licenciaturas em Educação do Campo e o ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do trabalho docente interdisciplinar Volume II. Editora Universidade de Brasília, 2017.
DALLARI, D. de A. Pedagogia da libertação. In: Gadotti, M. Paulo Freire uma bibliografia. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire; Brasília, DF; UNESCO, 1996.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
___________. La Educación en Ciencias y la Perspectiva de Paulo Freire. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.1, n.2, p.37-62, 2008
FALEIRO, W.; FARIAS, M. N. Formadores de professores em Educação do Campo em Goiás. Revista Brasileira de Educação do Campo. Tocantinópolia. V. 1, n.1, p. 88-106 jan./jun., 2016.
FERREIRA, M. J. L.; MOLINA, M. C. Desafios à formação de Educadores do Campo: tecendo algumas relações entre os pensamentos de Pistrak e Paulo Freire. In: MOLINA, M. C. (Org.). Licenciaturas em Educação do Campo e o Ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do Trabalho Docente interdisciplinar. Brasília: MDA, 2014.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 57. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
______, P. Ação Cultural para a Liberdade e outros escritos. Rio de Janeiro, São Paulo: Paz e Terra, 2015.
FRIGOTTO, G. A interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas ciências sociais. Revista do centro de Educação e Letras. Unioste, Foz do Iguaçu. V. 10 – nº 1, p. 41-62. 2008.
GHEDINI, C. M.; ONÇAY, S. T. V.; DEBORTOLI, S. F. B. Educação do Campo e prática pedagógica desde um viés freireano: possibilidade de construção da consciência e da realidade. In: MOLINA, M. C. (Org.). Licenciaturas em Educação do Campo e o Ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do Trabalho Docente interdisciplinar. Brasília: MDA, 2014.
HUDLER, T. G. R. da S. Em questão: os processos investigativos na formação inicial de educadores do campo – área de ciências da natureza e matemática. Dissertação de Mestrado. Florianópolis, SC: UFSC, 2015.
ILHA, G. C. O Diálogo entre a Formação Tecnocientífica e a Humanística na Educação Tecnológica: uma Problematização a partir do Estudo de Caso do Curso Superior de Tecnologia em Gestão Ambiental da UFSM. Dissertação de Mestrado. Santa Maria, RS: UFSM, 2014.
LOPES, E. A. de. M.; MARTINS, N. de. P.; MOLINA, M. C.; BIZERRIL, M. X. A. Um olhar sobre as experiências: reflexões a partir das monografias da Especialização em Educação do Campo para o Trabalho Interdisciplinar em Ciências da Natureza e Matemática. In: MOLINA, M. C. (Org.). Licenciaturas em Educação do Campo e o ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do trabalho docente interdisciplinar Volume II. Editora Universidade de Brasília, 2017.
MIRANDA, V. da. C. de.; BRICK, E. M. O ensino de Ciências da Natureza e Matemática e a perspectiva freiriana na Escola do Campo: reflexões sobre uma experiência no Assentamento Antônio Conselheiro, Barra do Bugres/MT. In: MOLINA, M. C. (Org.). Licenciaturas em Educação do Campo e o ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do trabalho docente interdisciplinar Volume II. Editora Universidade de Brasília, 2017.
MOLINA, M. C. SÁ, L. M. A Licenciatura em Educação do Campo da Universidade de Brasília: Estratégias Político-Pedagógicas na Formação de Educadores do Campo. In: Licenciaturas em Educação do Campo, Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
MORAES, R. GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2013.
PAITER, L. L.; RODRIGUES, M.; BRITTO, N. S. A construção coletiva da programação escolar na área de Ciências da Natureza em Rio Negrinho/SC: ―Aqui a terra é muito pobre?‖. In: MOLINA, M. C. (Org.). Licenciaturas em Educação do Campo e o ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do trabalho docente interdisciplinar Volume II. Editora Universidade de Brasília, 2017.
PANIZ, C. M. O PIBID como política articuladora na construção de currículos críticos: o trabalho desenvolvido no Instituto Federal Farroupilha - Campus São Vicente do Sul. Tese de doutorado. Santa Maria: UFSM, 2017.
SILVA, A. F. G. A construção do currículo na perspectiva popular crítica: das falas significativas às práticas contextualizadas. 2004. 539 p. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004, 539 p.
SILVA, A. F. G.; T. J. da.; PINHEIRO, N. C. Transformando o inimigo em aliado: uma experiência com o uso de celulares em sala de aula como tema gerador em uma Escola do Campo. In: MOLINA, M. C. (Org.). Licenciaturas em Educação do Campo e o ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do trabalho docente interdisciplinar Volume II. Editora Universidade de Brasília, 2017.
TAFFAREL, C. Z. JÚLIOR, C. de L. S. GAMA, C. N. et al. Desafios da Educação do Campo na UFBA: proposições superadoras – o Sistema de Complexos. In: Licenciaturas em Educação do Campo, Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
THIESEN, J. da. S.; OLIVEIRA, M. A. de. O lugar do currículo na/da educação do campo no Brasil: aproximações e teorias curriculares. Cultura Escolar e Formação de Professores. Cuiabá. V. 21. N. 45. 2012.
TORRES, R. M. Por que uma releitura de Freire? In: Gadotti, M. Paulo Freire uma bibliografia. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire; Brasília, DF; UNESCO, 1996.