The profile and the teacher training in the degree course in Geography in a public university of Paraná

Main Article Content

Pedro Henrique Carnevalli Fernandes
Roberta Negrão de Araújo
Andreia Virginia da Silva

Abstract

The present research is the result of an exploratory study about a degree in Geography offered at a public university in the State of Paraná. It aimed to understand the profile and the training of the academics of said course. A review research was developed with references that address teacher training. A review research was developed with references that address teacher training. In the sequence, a data collection instrument was developed, as well as its application to academics. Specific objectives were proposed: (1) to discuss teacher education and geographic science; (2) understand the course of Geography investigated and the profile of the academics; (3) understand the training in Geography and the academic perspectives of future teachers. Among the main results, the respondents point out the need for an academic training that is, in fact, aimed at teaching, considering the challenges in being in the classroom and the absence of a training that prepares them for it.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fernandes, P. H. C. ., Araújo, R. N. de ., & Silva, A. V. da . (2020). The profile and the teacher training in the degree course in Geography in a public university of Paraná. Ensino Em Re-Vista, 27(1), 178–202. https://doi.org/10.14393/ER-v27n1a2020-8
Section
Dossiê O caminho se faz caminhando: formação docente no fazer e refazer

References

CACETE, N. H. FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE GEOGRAFIA: SOBRE PRÁTICAS DE ENSINO E ESTÁGIO SUPERVISIONADO. Revista da Casa da Geografia de Sobral (RCGS), v. 17, n. 2, p. 3-11, 31 jul. 2015. Disponível em: http://rcgs.uvanet.br/index.php/RCGS/article/view/240/0. Acesso em: out. 2017.

GIL, A. C.. Métodos e Técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo. Editora Atlas, 2008.

LOPES, C. S. O professor de Geografia e os Saberes Profissionais: o processo formativo e o desenvolvimento da profissionalidade. São Paulo, 2010. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/2010/Geografia/teses/tese_saberes_geo.pdf. Acesso em outubro de 2017

MARTINS, L. M. A formação social da personalidade do professor: um enfoque vigotskiano. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.

MARTINS, Lígia Márcia. A Personalidade do Professor e a Atividade Educativa. In: Escola de Vigotski: contribuições para Psicologia e Educação. Maringá: Eduem, 2009.

MELO, A. de Á.; VLACH, V. R. F.; SAMPAIO, A. C. F. História da Geografia Escolar Brasileira: Continuando a discussão. Disponível em: http://www2.faced.ufu.br/colubhe06/anais/arquivos/239AdrianyMelo_VaniaRubia.pdf. Acesso em: set. 2017.

MORMUL, N. M.; ROCHA, M. M.. Breves considerações acerca do conhecimento geográfico: elementos para análise. Geografia Ensino & Pesquisa, vol. 17, n. 3, set./ dez. 2013.

PARANÁ/ Instituição investigada. Projeto Pedagógico de Curso. Paraná. 2011.

PARANÁ, Diretrizes Curriculares da educação Básica. Geografia. Secretaria de Estado de Educação do Paraná. 2008.

PARANÁ, Currículo Básico para Escola Pública do Paraná. Curitiba, 1992.

PIMENTA, S.G (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

RUIZ, A. I.; RAMOS, M. N.; HINGEL, M. Escassez de professores no ensino médio: soluções emergenciais e estruturais. Disponível em: https://www.senado.gov.br/comissoes/CE/AP/PDE/AP_03_CNE.pdf. Acesso em: out. 2017.

SANTOS, L. P. dos; FILHO, F. D. A. O estudo do lugar no ensino de Geografia: os espaços cotidianos na Geografia escolar. Rio Claro, SP, 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/95559/santos_lp_me_rcla.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: ago. 2017.

SILVA, S. H. P. Geografia Física e Geografia Humana: uma dicotomia a ser superada? Outros Tempos, www.outrostempos.uema.br, ISSN 1808-8031, volume 04. Disponível em: http://www.outrostempos.uema.br/Volume04/vol04art05.pdf. Acesso em outubro de 2017.

TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e o conhecimento universitário. Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista de educação. Jan/ fev/ mar/ abr, n. 13, 2000.