Images and Identities of Teaching: to be, to become and to make yourself a teacher

Main Article Content

Vanessa T. Bueno Campos
Maria de Lourdes Ribeiro Gaspar
Sarah Juvencino de Oliveira Morais

Abstract

The professional identity of teachers is not inherent or fixed; it is complex and built from the social meaning we attribute to becoming a teacher. This premise guided us, in this article, to reflect on the concepts around the constitution of the teaching professional identity, resulting from the production of drawings prepared by elementary and high school students. The question that guided us was: which images are commonly related to the teaching work and how is the teachers 'professional identity constituted in the students' perception? We opted for exploratory research, with a qualitative approach, taking as a theoretical-empirical parameter, the bibliographic review and content analysis of the speeches expressed in the drawings prepared by the students. The analysis of the students 'productions revealed that the teachers' professional identity is understood by them in the relationship they establish in the classroom, marked by affection, access to knowledge, social and cultural traditions.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Campos, V. T. B. ., Gaspar , M. de L. R. ., & Morais , S. J. de O. . (2020). Images and Identities of Teaching: to be, to become and to make yourself a teacher. Ensino Em Re-Vista, 27(1), 93–117. https://doi.org/10.14393/ER-v27n1a2020-4
Section
Dossiê O caminho se faz caminhando: formação docente no fazer e refazer

References

ALMEIDA, Maria Isabel de. Apontamentos a respeito da formação de professores. In: BARBOSA, Raquel L. L. (Org.). Formação de educadores: artes e técnicas, ciências e políticas. São Paulo: UNERSP, 2006.

ALMEIDA, Maria Isabel de. Pedagogia universitária e projetos institucionais de formação e profissionalização de professores universitários. 2011.147 f. Tese (Livre-Docência) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

ARROYO, Miguel G. Ofício de Mestre: Imagens e Auto-Imagens. Petrópolis: Vozes, 2000.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BOFF, Leonardo. A águia e a galinha. Uma metáfora da condição humana. Rio de Janeiro: Vozes, 2010, p. 9

CAMPOS, Vanessa T. B. Ações formativas como estratégia de desenvolvimento profissional de professores na educação superior e (trans)formação da prática docente na Universidade Federal de Uberlândia – MG. Relatório Estágio Pós-Doutoral. Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo. São Paulo. 2017.

CAMPOS, Vanessa T. Bueno; ALMEIDA, Maria Isabel de. Contribuições de ações de formação contínua para a (trans)formação de professores universitários. Revista Linhas. Florianópolis, v. 20, n. 43, p. 21-50, maio/ago. 2019.

CAMPOS, Vanessa T. B. & SILVA, Fernanda D. A. (Trans)formação da docência: contribuições das experiências de vida à formação inicial de professores. ETD - Educação Temática Digital, 21(1), 242-258. 2019.

CUNHA, Maria Isabel da. A docência como ação complexa: o papel da Didática na formação de professores. In: ROMANOWSKI; José P. MARTINS, Pura L. O.; JUNQUEIRA, Sérgio R. Conhecimento local e conhecimento universal: pesquisa, didática e ação docente. Curitiba: Champagnat, 2004, p. 31-42.

DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Tradução: Andrea Stahel M. da Silva. 3. ed. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2005.

FREIRE, Paulo. Política e educação. Indaiatuba: Villa das Letras Editora, 1993.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 53. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1995.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 24. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

GENTIL, Heloisa S. Identidades de professores e redes de significações – configurações que constituem o "nós" professores. Revista Psicologia da Educação, São Paulo, 23, 2º sem. de 2006, pp. 175-188.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

MARCELO GARCIA, Carlos. Os professores e sua formação. In: NÓVOA, A. (org). Formação de professores e profissão docente. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

MARCELO GARCIA, Carlos. A identidade docente: constantes e desafios. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 01, n. 01, p. 109-131, ago./dez. 2009. Disponível em http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br. Acesso em:12 maio 2019.

MARQUES, Mário O. A formação do profissional da educação. 5ª Ed. Unijuí, 2006.

MELO, Geovana Ferreira; CAMPOS, Vanessa T. Bueno. Pedagogia universitária: por uma política institucional de desenvolvimento docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 49, n. 173, p. 44-63, jul./set. 2019. https://doi.org/10.1590/198053145897.

NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p.15-33.

NÓVOA, António. Os professores e o “novo” espaço público da educação. In: TARDIF M. e LESSARD, C. (org.) O ofício de professor: história, perspectivas e desafios internacionais. Petrópolis (RJ): Vozes, 2008, p. 217-233.

PESSOA, Fernando. Poesias de Álvaro de Campos. Lisboa: Ática, 1944.

PIMENTA, Selma G. Saberes pedagógicos e atividades docentes. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

SAVATER, Fernando. Política para meu filho. S. Paulo, Martins Fontes, 1996.

RIOS, Terezinha Azeredo. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. São Paulo: Cortez, 2008.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

ZABALZA, Miguel. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.