School staff conceptions for the inclusion needs of students
Main Article Content
Abstract
This study, conducted in a public school in Caldas Novas-GO, aims to describe the training, educational practices and participants' view of the future insertion of students with Special Educational Needs (SEN) in the work. A qualitative case study was conducted using a semi-structured interview and questionnaire, applied to the pedagogical coordinators, inclusion support teachers and teachers who work in this high school. The results pointed to the need for: continuing teacher education, focused on inclusive education; improvement in making adequacy of conditions to favor the student with SEN; articulation between teachers and inclusion support teachers for a collaborative work aimed at student learning. In addition, those responsible for inclusion need to be better sensitized about the relevance of learning mediation, which is essential for students with SEN to find a future insertion in the world work, an issue to be rethought and better articulated by professionals responsible for inclusion.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
ARANHA, M. S. F. (org.). Estratégias para a educação de alunos com necessidades educacionais especiais. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial: SEESP/MEC, Brasília, 2003.
BARBOSA, E. F.; MOURA, D. G. de. Metodologias ativas de aprendizagem na educação profissional e tecnológica. B. Tec. Senac, Rio de Janeiro, v. 39, n.2, p.48-67, mai./ago. 2013.
BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 20 de dezembro de 1961. Disponível em: http:// www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L4024.htm. Acesso em: 15 set. 2018.
______. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L5692.htm. Acesso em: 15 set. 2018.
______. Constituição Federal de 1988. Diário Oficial da União, 5 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/ constituicaocompilado.htm. Acesso em: 16 mar. 2018.
______. Lei nº 9.394 de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996. Disponível em: www.mec.gov.br/leis/ldb9394. Acesso em: 12 out. 2017.
______. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB Nº 2, de 11 de setembro de 2001. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Secretaria de Educação Especial – MEC; SEESP, 2001. Disponível em: http:// portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/diretrizes.pdf. Acesso em: 10 mar. 2018.
______. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 23 dez. 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Decreto/D5626.htm. Acesso em: 25 jul. 2018.
______. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. 2008. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 28 jan. 2018.
______. Resolução nº 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Disponível em: http://portal.mec.gov.br /dmdocuments/rceb004 _09.pdf. Acesso em: 28 jan. 2018.
______. Lei 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera a Lei 9.394/96 que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional e 11.494/07 que regulamenta o FUNDEB e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 17 fev. 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L134 15.htm. Acesso em: 25 mar. 2018.
______. Resolução nº 3, de 21 de novembro de 2018. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Diário Oficial da União, DF, 22 nov. 2018. Disponível em: http://novoensinomedio.mec.gov.br/resources/downloads/pdf/dcnem.pdf. Acesso em: 05 mai. 2019.
CARVALHO, R. E. Escola Inclusiva: a reorganização do trabalho pedagógico. 6. ed. Porto Alegre: Mediação, 2014.
CIAVATTA, M. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. Trabalho Necessário, v. 3, n. 3, p. 1-20, 2005. Disponível em: http://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/6122. Acesso em: 18 nov. 2017.
CIAVATTA, M.; RAMOS, M. Ensino Médio e Educação Profissional no Brasil: dualidade e fragmentação. Retratos da Escola, Brasília, v. 5, n. 8, p. 27-41, jan./jun. 2011. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/45. Acesso em: 23 set. 2017.
DELL-MASSO, M. C. S. Educação e trabalho: temas a considerar para inclusão de pessoas com deficiência no mercado de trabalho. In: MIRANDA, T. G.; FILHO, T. A. G., (org.). O professor e a educação inclusiva: formação, práticas e lugares. Salvador: EDUFBA, 2012. p. 423-434.
GARCIA, R. M. C. Política de educação especial na perspectiva inclusiva e a formação docente no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 52, p. 101-239, jan./mar. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v18n52/07. Acesso em: 07 jun. 2019.
GHEDIN, E.; FRANCO, M. A. S. Questões de Método na Construção da Pesquisa em Educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GOIÁS. Diretrizes operacionais da rede pública estadual de ensino de Goiás 2016/2017. Secretaria de Estado de Educação, Cultura e Esporte. Goiânia, 2016.
JESUS, D. M. de; EFFGEN, A. P. S. Formação docente e práticas pedagógicas: conexões, possibilidades e tensões. In: MIRANDA, T. G.; FILHO, T. A. G. (org.). O professor e a educação inclusiva: formação, práticas e lugares. Salvador: EDUFBA, 2012. p. 17-24.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
LEME, M. E. S. Deficiência e o mundo do trabalho: discursos e contradições. Campinas: Autores Associados, 2015.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão Escolar O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Summus, 2015.
MAZZOTTA, M. J. da S. Educação Especial no Brasil: história e políticas públicas. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa Social: Teoria, Método e Criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
MOURA, D. H. Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração. Holos, v. 2, p. 4-30, 2007. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=481549273001. Acesso em: 01 de jul. 2019.
MOUSINHO, R. et al. Mediação escolar e inclusão: revisão, dicas e reflexões. Rev. psicopedag., São Paulo, v. 27, n. 82, p. 92-108, 2010. Disponível em:
NASCIMENTO, S. E. A educação profissional: interfaces com a educação especial. In: DÍAZ, F. et al., (org.) Educação inclusiva, deficiência e contexto social: questões contemporâneas (online). Salvador: EDUFBA, 2009, p. 289-301. Disponível em: http://books.scielo.org. Acesso em: 04 jul. 2019.
RAMOS, M. Concepção do ensino médio integrado. Secretaria de Educação do Estado do Pará- Seminário Proeja. 08-09 mai. 2008. Disponível em: https://te cnicadmiwj.files.wordpress.com/2008/09/texto-concepcao-do-ensino-medio-integra do-marise-ramos 1.pdf. Acesso em: 18 mar. 2019.
REDIG, A. G.; GLAT, R. Programa educacional especializado para capacitação e inclusão no trabalho de pessoas com deficiência intelectual. Ensaio, Rio de Janeiro, v. 25, n. 95, p. 330-355, abr. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362017000200330&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 jan. 2018.
SAVIANI, D. Trabalho e Educação: Fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, v.12, n. 34, p.152-165, jan./abr. 2007. Disponível em: www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a12v1234.pdf. Acesso em: 18 jan. 2018.
______. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 40, jan./abr. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12. Acesso em: 20 out. 2018.
SEVERINO, J. A. Metodologia do Trabalho Científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA, A. F. da; LEITE, T. S. Adequações curriculares e estratégias de ensino em turmas inclusivas: um estudo exploratório no 1º Ciclo. Invest. Práticas, Lisboa, v. 5, n. 2, p. 44-62, set. 2015. Disponível em: http://www.scielo.mec. pt/scielo. php ?script = sci_arttext&pid=S2182-13722015000200004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 01 jul. 2019.
SILVA, M. R. da. A BNCC da reforma do ensino médio: o resgate de um empoeirado discurso. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.34, p. 01-15, 2018.
UNESCO. The Salamanca Statement and frameworkfor action on special needs education: [Declaração de Salamanca]. Conferência Mundial sobre Educação para Necessidades Especiais: Acesso e Qualidade, realizada em Salamanca, Espanha, em 7-10 de junho de 1994. Genebra: Unesco, 1994.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Tradução de Cristhian Matheus Herrera. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.