The STSE approach and use of Active Methodologies in Higher Education: An analysis based on the discussion of news about environmental accidents involving chemical products

Main Article Content

Cristine Santos de Souza da Silva
Denise Santos de Souza

Abstract

The STSE approach and the use of Active Methodologies are increasingly present in Higher Education, because they are proven efficient for the teaching of science and for the contextualization of current problems. Considering these two teaching approaches this article presents an analysis of an activity performed with students from four undergraduate courses, focusing on the environmental impacts resulting from accidents involving chemical products. The methodology adopted was the discussion and analysis of current journalistic news associated with the theme. As a result it was observed that even in the scope of higher education, contextualization is necessary to understand the theoretical assumptions that one wishes to teach. Through the CTSA approach it was possible to verify the advances of students in the development of skills such as dialogue, critical thinking and understanding of complex processes, such as those referring to environmental issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva, C. S. de S. da ., & Souza, D. S. de . (2019). The STSE approach and use of Active Methodologies in Higher Education: An analysis based on the discussion of news about environmental accidents involving chemical products. Ensino Em Re-Vista, 26(3), 919–941. https://doi.org/10.14393/ER-v26n3a2019-14
Section
Articles

References

ANHUSSI, E. C. O uso do jornal em sala de aula: sua importância e concepções de professores. [s.l.] Universidade Estadual Paulista, 2009.

BARBOSA, E. F.; MOURA, D. G. DE. Metodologias ativas de aprendizagem na educação profissional e tecnológica. Boletim Técnico do Senac, v. 39, n. n.2, p. 38–47, 2013.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 32, n. 1, p. 25–40, 2011.

BOURSCHEID, J. L. W.; FARIAS, M. E. A convergência da educação ambiental, sustentabilidade, ciência, tecnologia e sociedade (CTS) e ambiente (CTSA) no ensino de ciências. Revista Thema, v. 11, n. 01, p. 24–36, 2014.

CARNEIRO, E.; FARIA, R. L. DE; SHUVARTZ, M. A utilização da mídia impressa no ensino de ciências: uma proposta de debate sobre o meio ambiente. III EDIPE - Enontro Estadual de Didática e Prática de Ensino. Anais...Goiânia, GO: 2009

DE PAULA, C. P. O uso de jornal como instrumento pedagógico no ensino de Geografia. In: Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. [s.l: s.n.]. p. 42.

FAGUNDES, S. M. K. et al. Produções em educação em ciências sob a perspectiva CTS/CTSA. VII ENPEC. Anais...2000

FERNANDES, I. M. B.; PIRES, D. M. Integração CTSA em Manuais Escolares de Ciências da Natureza do 5o ano de Escolaridade. III Seminario Iberoamericano CTS en la enseñanza de las Ciencias, p. 52–58, 2012.

FREITAS, C. M. DE; AMORIM, A. E. Vigilância ambiental em saúde de acidentes químicos ampliados no transporte rodoviário de cargas perigosas. Informe Epidemiológico do SUS, v. 10, n. 1, p. 31–42, 2001.

FREITAS, C. M. DE; PORTE, M. F. D. S. Acidentes químicos ampliados : um desafio para a saúde pública. Revista de Saúde Pública, v. 29, n. 021, p. 503–514, 1995.

GONZALEZ, I. M. Análise de um percurso de ensino sobre o lixo urbano na perspectiva CTSA. VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação de Ciências, p. 1–12, 2011.

LENARDÃO, E. J. et al. “Green chemistry” - Os 12 princípios da Química Verde e sua inserção nas atividades de ensino e pesquisa. Quimica Nova, v. 26, n. 1, p. 123–129, 2003.

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A. DE; MORALES, O. E. T. (Eds.). . Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. [s.l.] Coleção Mídias Contemporâneas., 2015. v. IIp. 15–33.

MORÁN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, v. II, p. 15–33, 2015.

NARDOCCI, A. C.; LEAL, O. L. Informações sobre Acidentes com Transporte Rodoviário de Produtos Perigosos no Estado de São Paulo : os desafios para a Vigilância em Saúde Ambiental Informations about Road Transport of Dangerous Substances in the State of São Paulo : challenges for envi. Saúde e Sociedade, v. 15, n. 2, p. 113–121, 2006.

OSTROVSKI, C. S. A interdisciplinaridade e o uso do jornal digital: concepções dos professores de 4a séries do município de Medianeira – PR. [s.l.] UNOESTE, 2009.

PAROLI, R. M. Avaliação de Programas para Aplicação de Jornal em Sala de Aula como Recurso Pedagógico Inovador: Uma Nova Gestão do Ensino. [s.l.] PUC Campinas, 2006.

PINTO, S. L.; SGARBI, A. D. A Revista Ciência Hoje das Crianças no contexto da abordagem CTSA. Indagatio Didactica, v. 8, n. 1, 2016.

ROCHA, H. M.; LEMOS, W. DE M. Metodologias ativas: Do que estamos falando? Base conceitual e relato de pesquisa em andamento. Simpósio Pedagógico E Pesquisas Em Comunicação - IX SIMPED. Anais...Resende: 2014.

SÁNCHEZ, L. E. Avaliação de impacto ambiental. 2o ed. [s.l.] Oficina de Textos, 2015.

SANTOS, W. L. P. DOS; MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência – Tecnologia – Sociedade) no contexto da educação brasileira. ENSAIO - Pesquisa em Educação em Ciências, v. 02, n. 2, p. 1–23, 2002.

SILVA, C. S. DE S. DA et al. Estratégia didática para abordagem do tema sustentabilidade a partir da análise da Pegada Ecológica. Revista da SBEnBio, v. 1, n. 9, p. 7324–7331, 2016.

TOMAZELLO, M. G. C. O Movimento CTSA na Educação em Ciências. I Seminário Internacional de Ciência, Tecnologia e Ambiente, p. 7, 2009.

VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M. E. B. DE; GERALDINI, A. F. S. Metodologias ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional, v. 17, n. 52, p. 455–478, 2017.