São Paulo Faz Escola Program: notes about curriculum and teaching action
Main Article Content
Abstract
The São Paulo State Department of Education (SEESP), created the São Paulo Faz Escola Program (SPFE), which was implemented in 2008 and still today (2019), it’s in force in the state school system of São Paulo. In this text we analyze some questions about this curriculum, highlighting the issue of teaching action. Our aim is to look for evidence on how this long-prescribed curriculum still persists as a guide of teaching work in schools in São Paulo and which repercussions are perceived in the performance and professional development of teachers. The analysis indicates that the São Paulo Faz Escola Program is based on a neoliberal policy quantifying teaching with external evaluations and the systematization of meritocracy that blames the lack of quality of the public school and directly affects the autonomy of teachers.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BOIM, T. F. O que e como ensinar: Proposta curricular, Materiais Didáticos e Prática de Ensino nas Escolas Públicas Estaduais em São Paulo (2008-2009). Dissertação de Mestrado, 2010. 143 f. Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz & Terra, 1996.
______. Escola cidadã. São Paulo: Cortez, 2000.
FONSECA, M. Políticas públicas para a qualidade de educação brasileira: entre o pragmatismo econômico e a responsabilidade social. Cadernos do Centro de Estudos Educação Sociedade. Campinas, vol.29, n. 78, p. 153-177, maio/ago. 2009.
GADOTTI, M. Concepção dialética da educação: um estudo introdutório. São Paulo: Cortez, 2003.
HARVEY, D. A liberdade da cidade. Revista Urbânia 3, 2008.
LASTÓRIA, A. C. Ensino de Geografia, formação de professores e Currículo de São Paulo. In: RABELO, K. S. P; BUENO, M. A. (Orgs.). Currículo, políticas públicas e ensino de geografia. Goiânia: Ed. Da PUC Goiás, 2015.
MARTINS, M. C. A CENP e a criação do currículo de História: a descontinuidade de um projeto educacional. Revista Brasileira de História, Campinas, vol. 18, n. 36, 1998. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01881998000200003>. Acesso em: 30 mai. 2019.
MORAES, R. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.
MOREIRA, A. F. B. Propostas curriculares alternativas: Limites e avanços. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 21, n. 73, dez. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302000000400009. Acesso em: 30 mai. 2019.
OLIVEIRA, A. U. A mundialização do capital e a crise do neoliberalismo: o lugar mundial da agricultura brasileira. Geousp – Espaço e Tempo (Online), v. 19, n. 2, p. 229-245, ago. 2015. Disponível em: < http://dx.doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2015.102776.> . Aceso em: 30 mai. 2019.
PALMA FILHO, J. C. A política educacional do Estado de São Paulo (1983-2008). Educação & Linguagem, v. 13, n. 21, p. 153-174, 2010.
PEREIRA, M. G. El currículo como espacio político: la batalla de la geografia escolar por recomponer un sentido. In: RABELO, K. S. P; BUENO, M. A. (Orgs.). Currículo, políticas públicas e ensino de geografia. Goiânia: Ed. Da PUC Goiás, 2015.
ROSSI, M. A nova proposta curricular de ensino de geografia da rede estadual de São Paulo: um estudo. 2011, 206 f. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de Geografia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
RUSSO, M.; CARVALHO, C. Reforma e políticas de educação do governo do Estado de São Paulo (2007-2011). Anpae, 2012. Disponível em: http://www.anpae.org.br/iberoamericano2012/Trabalhos/MiguelRusso_res_int_GT7.pdf. Acesso em: 22 set. 2018.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Trad. Ernani F. da F. Rosa – 3. Ed. Porto Alegre: ArtMed, 2000.
SANFELICE, J. L. A política educacional do Estado de São Paulo: apontamentos. Nuances: estudos sobre Educação. Ano XVII, v. 17, n. 18, p. 146-159, jan./dez. 2010
SILVA, T. T. A "nova" direita e as transformações na pedagogia da política e na política da pedagogia. In: GENTILI, P., SILVA, T. T. (Orgs.). Neoliberalismo, qualidade total e educação: visões críticas. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 9-29.