Reform of Secondary School in Brazil and the world crisis of education: a reflexive analysis about the flexibilization of the humanities in basic education
Main Article Content
Abstract
The present article discusses the reform of secondary education in Brazil (Law 13.415 / 2017), whose scope is to point out its limitations insofar as it neglects basic aspects of human, integral and democratic formation by assuming a mercantilist and technicist bias. For this, we base ourselves on the reflections of Martha Nussbaum, who points out the risks that the countries are running when prioritizing only lucrative aspects in the education of the citizens. Our study seeks to answer the following question satisfactorily: to what extent does the new secondary school represent a turning point for a mercantilist bias in education? Based on bibliographical and documentary research, with an analytical-hermeneutical character, we hypothesize that the "new secondary school", by relativizing the arts and humanities, among them philosophy, weakens the process of integral formation of the subject.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
CUNHA, Luiz Antônio. Ensino médio: atalho para o passado. Educação e Sociedade, Campinas, v. 38, n. 139, p. 373-384, Abr.-Jun. de 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v38n139/1678-4626-es-38-139-00373.pdf. Acesso em Out. de 2017.
DALBOSCO, Cláudio Almir. Kant & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
______. Educação Superior e os Desafios da Formação para a Cidadania Democrática. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 20, n. 1, p. 123-142, mar. de 2015.
FLICKINGER, Hans-Georg. A Dinâmica do Conceito de Formação (Bildung) na atualidade. In: Sobre Filosofia e Educação: racionalidade, diversidade e formação pedagógica. Passo Fundo: Universidade de Passo Fundo, 2009. p. 64-79.
FRIGOTTO, G; MOTTA, V. C. (2017). O por quê da urgência da reforma do ensino médio? Medida provisória nº 746/2016 (lei nº 13415/2017). Educação & sociedade. Campinas, v. 38, nº. 139, p. 355-372, abr-jun, 2017.
MOURA, Dante Henrique; LIMA FILHO, Domingos Leite. A reforma do ensino médio: Regressão de direitos sociais. Retratos da Escola, v. 11, n. 20, p. 109-129, 2017.
NUSSBAUM, Martha C. Educação e Justiça Social. Trad. Graça Lami. Portugal: Edições Pedago, 2014.
______. El cultivo de la humanidad. Trad. Juana Pailaya. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, 2005.
______. Sem fins lucrativos: por que a democracia precisa das humanidades. Trad. Fernando Santos. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2015.