The preservation of water in a learning object: knowledge and possibilities of teaching

Main Article Content

Elsbeth Léia Spode Becker
Jussane Rossato
Anderson Ellwanger

Abstract

This article aims to present a Learning Object (LO) developed to show the process of energy production from the 'water matrix', to sensitize for its preservation and to register possibilities of researching in education. The LO is intended for students of Basic Education and was developed to complement curricular contents on the subject involving contents of Physics, Mathematics and Geography. The methodology covered
collaborative learning and involved the multimodality of language from the theoretical class, music, critical text and LO. The result obtained through multiple tools proved to be effective in addressing the theme by
showing possibilities of reusing water in the daily actions of students. On the knowledge and teaching possibilities discussed through the LO, the investigation allowed to update em ergency demands to take care of the planet and to multiply the forms of connection of languages and approaches in the teaching of Sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Becker, E. L. S. ., Rossato, J. ., & Ellwanger, A. . (2019). The preservation of water in a learning object: knowledge and possibilities of teaching. Ensino Em Re-Vista, 26(2), 296–319. https://doi.org/10.14393/ER-v26n2a2019-1
Section
Dossiê Revisitando a Educação em Ciências e em Matemática

References

ALBUQUERQUE; M. A. M. de; BIGOTTO; J. F.; VITIELLO, M. A. Geografia Sociedade e Cotidiano.Ensino Médio Volume Único. São Paulo: Escala Educacional, 2010).

BAKHTIN, M. N. O problema do texto na linguística, na filologia e em outras ciências humanas.São Paulo: Martins Fortes, 2003.

BOER, N. A água nos conteúdos escolares: saberes e possibilidades de ensino.In: Água e educação: princípios e estratégias de uso e conservação. Org. RIGHES, A. A.; BURIOL, G. A.; BOER, N. Santa Maria: Centro Universitário Franciscano, 2009.

BRANCO, S. Energia e meio ambiente. São Paulo: Moderna, 2002.

BRANCO, S. Água, origem, uso e preservação. São Paulo: Moderna, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Temas Transversais. Brasília: MEC/SEF, 1998.

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre educação para o século XXI. Brasília: UNESCO, 2010.

GOLDEMBERG, J.; LUCOM, O. Energia e meio ambiente no Brasil. Estudos Avançados. v.59, n.21, 2007.

KALANTZIS, M.; COPE, B. Changing the Role of Schools.In: COPE, B.; KALANTZIS, M. (orgs). Multiliteracies: Literacy Learning and the Design os Social Futures. New York: Routledge, 2006[2000], p. 121-148.

MINISTÉRIO DE MINAS E ENERGIA.Energia Hidráulica.Disponível em http://www2.aneel.gov.br/arquivos/pdf/atlas_par2_cap3.pdf. Acesso: 18 de Abril de 2018.

PRESS, F. et al. Para entender a Terra.São Paulo: Bookman, 2006.

ROJO, R.; MOURA, E. (Org). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.ROJO, R. (Org.). Escola conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013.

STRAHLER, A. N.; STRAHLER, A. N. Geografia Física. Barcelona: Omega, 2005.

TEIXEIRA, W. et al. Decifrando a Terra. São Paulo: Oficina de textos, 2003.

TUNDISI, J. G. Água no século XXI, enfrentando a escassez. São Carlos: Rima, 2005.

WILSON,C.et al. Alfabetização midiática e informacional: currículo para formação de professores. Brasília: UNESCO, 2013.