Sexual Orientation and Homophobia in the TV Series Glee

Main Article Content

Micaela Leite Santos Montezuma de Carvalho
Filomena Teixeira

Abstract

The present project aimed to contribute for construction of knowledge that would appeal to a better understanding of homophobic violence and discrimination and to perceive students’ perspectives on the discriminatory and stereotyped messages conveyed by the television series Glee. The intervention carried out within the scope of the master’s in health education, involved a class of 9th year of schooling, made up of 19 students. The option of the project methodology allowed us to sensitize the students to the need to recognize the different sexual orientations and made possible the reflection about the manifestations of violence, prejudice and discrimination that target people who assume non-heterosexual identities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Carvalho, M. L. S. M. de ., & Teixeira, F. . (2019). Sexual Orientation and Homophobia in the TV Series Glee. Ensino Em Re-Vista, 26(1), 173–191. https://doi.org/10.14393/ER-v26n1a2019-8
Section
Dossiê Educação em Ciências, relações de gênero e sexualidades: velhos conflitos

References

BORRILLO, D. A homofobia. In Lionço, T. & Diniz, D. (Orgs). Homofobia & Educação:um desafio ao silêncio (pp. 15-46).Brasília: LetrasLivres; EdUnB, 2009.

CARMO, H.;FERREIRA, M. Metodologia da investigação: guia para auto-aprendizagem. Lisboa: Universidade Aberta, 2009.

COSTA, C. G.; OLIVEIRA, J.M.;NOGUEIRA, C. Os discursos das pessoas LGBT. In: OLIVEIRA, J. M.;Nogueira, C. (Org.). Estudo sobre a discriminação em função da orientação sexual e da identidade de género. Lisboa: Comissão para a Cidadania e Igualdade de Género, 2010,p. 211-242.

DIÉZ GUTIÉRREZ, E.(cord.) La diferencia sexual en el análisis de los video juegos. Madrid: CIDE/Instituto de la Mujer, 2004.

DOMÍNGUEZ, B.G. de G.Glee: el êxito de la diferencia. Sesión no numerada: Revista de letras y ficción audiovisual.Espanha, nº 1, año 2011, pp. 47-59.

FOLHAS, D.; PESSOA, T.;TEIXEIRA, F. Sexualidade e género na série televisiva Morangos com Açúcar. In Teixeira et al (Orgs.). Sexualidade e educação sexual: políticas educativas, investigação e práticas. Braga: Edições CIEd, 2010, p. 308-312.

JUNQUEIRA, R. D. Homofobia nas escolas: um problema de todos. In: (Org). Problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: MEC/UNESCO, 2009a, p. 13-51.

______. Políticas de educação para a diversidade sexual: escola como lugar de direitos. In: LIONÇO, T.;DINIZ, D. (Orgs). Homofobia & Educação: um desafio ao silêncio. Brasília: Letras Livres; EdUnB, 2009b, p. 161-193.

LEAL, I. Parentalidades. Questões de género e orientação sexual. In:CASCAIS, A. F. (org.). Indisciplinar a teoria. Estudos gays, lésbicos e queer. s.I.: Fenda, 2004, p. 215-240.

LOURO, G. O corpo educado: pedagogias da sexualidade (2ª ed.). Belo Horizonte: Autêntica, 2000a.

______.Currículo, género e sexualidade. Porto: Porto Editora, 2000b.

______.Heteronormatividade e homofobia. In Junqueira,R.D. (org). Diversidade sexual na educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: MEC/UNESCO, 2009, p. 86-93.

MONTEZUMA, M. Orientação sexual, homofobia e educação. Trabalho de projeto [Mestrado em Educação para a Saúde]. Coimbra: ESTeSC/ESEC, 2012.

NOGUEIRA, C.;OLIVEIRA, J.M. Um olhar da psicologia feminista crítica sobre os direitos humanos de pessoas LGBT. In Oliveira, J. M. & Nogueira, C. (Org.). Estudo sobre a discriminação em função da orientação sexual e da identidade de género. Lisboa: Comissão para a Cidadania e Igualdade de Género, 2010, p. 9-17.

OLIVEIRA, J.M.; PEREIRA, M.; COSTA, C.; NOGUEIRA, C. Pessoas LGBT – identidades e discriminação. In: OLIVEIRA, J. M.; NOGUEIRA, C. (Org.). Estudo sobre a discriminação em função da orientação sexual e da identidade de género. Lisboa: Comissão para a Cidadania e Igualdade de Género, 2010, p. 149-210.

PEREIRA, H.; LEAL, I. (). A homofobia internalizada e os comportamentos para a saúde numa amostra de homens homossexuais. In:CASCAIS, António Fernando (org.). Indisciplinar a Teoria. Estudos Gays, Lésbicos e Queer. s.I: Fenda, 2004, p. 245-260.

RIOS, R. Homofobia na Perspectiva dos Direitos Humanos e no Contexto dos estudos sobre preconceito e discriminação. In: JUNQUEIRA, R. D. (Org.) Diversidade Sexual na Educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: MEC/UNESCO, 2009, p. 53-83.

RODRIGUES, L.; NOGUEIRA, C.;OLIVEIRA, J.M. Violência em casais LGBT–Estudo preliminar. In:OLIVEIRA, J. M.;NOGUEIRA, C. (Org.). Estudo sobre a discriminação em função da orientação sexual e da identidade de género. Lisboa: Comissão para a Cidadania e Igualdade de Género, 2010, p. 243 –266.

SOUZA FILHO, A. Teorias sobre a Gênese da Homossexualidade: ideologia, preconceito e fraude. In Junqueira, R. D. (Org.) Diversidade sexual na educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: MEC/UNESCO, 2009, p. 95-124.

TEIXEIRA, F. Educação em Sexualidade e Formação de Professores(as). In: TEIXEIRA, F. et al (Orgs.). Sexualidade e educação sexual: políticas educativas, investigação e práticas. Braga: Edições CIEd, 2010, p. 315-319.

VALE DE ALMEIDA, M. Teoria queer e a contestação da categoria "género". In: CASCAIS, A. F. (org.). Indisciplinar a teoria.Estudos gays, lésbicos e queer (pp. 91-98). s.I: Fenda, 2004.

WEEKS, J.O corpo e a sexualidade. In: LOURO, G. (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2000, p. 35-82.