Sexual Orientation and Homophobia in the TV Series Glee
Main Article Content
Abstract
The present project aimed to contribute for construction of knowledge that would appeal to a better understanding of homophobic violence and discrimination and to perceive students’ perspectives on the discriminatory and stereotyped messages conveyed by the television series Glee. The intervention carried out within the scope of the master’s in health education, involved a class of 9th year of schooling, made up of 19 students. The option of the project methodology allowed us to sensitize the students to the need to recognize the different sexual orientations and made possible the reflection about the manifestations of violence, prejudice and discrimination that target people who assume non-heterosexual identities.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BORRILLO, D. A homofobia. In Lionço, T. & Diniz, D. (Orgs). Homofobia & Educação:um desafio ao silêncio (pp. 15-46).Brasília: LetrasLivres; EdUnB, 2009.
CARMO, H.;FERREIRA, M. Metodologia da investigação: guia para auto-aprendizagem. Lisboa: Universidade Aberta, 2009.
COSTA, C. G.; OLIVEIRA, J.M.;NOGUEIRA, C. Os discursos das pessoas LGBT. In: OLIVEIRA, J. M.;Nogueira, C. (Org.). Estudo sobre a discriminação em função da orientação sexual e da identidade de género. Lisboa: Comissão para a Cidadania e Igualdade de Género, 2010,p. 211-242.
DIÉZ GUTIÉRREZ, E.(cord.) La diferencia sexual en el análisis de los video juegos. Madrid: CIDE/Instituto de la Mujer, 2004.
DOMÍNGUEZ, B.G. de G.Glee: el êxito de la diferencia. Sesión no numerada: Revista de letras y ficción audiovisual.Espanha, nº 1, año 2011, pp. 47-59.
FOLHAS, D.; PESSOA, T.;TEIXEIRA, F. Sexualidade e género na série televisiva Morangos com Açúcar. In Teixeira et al (Orgs.). Sexualidade e educação sexual: políticas educativas, investigação e práticas. Braga: Edições CIEd, 2010, p. 308-312.
JUNQUEIRA, R. D. Homofobia nas escolas: um problema de todos. In: (Org). Problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: MEC/UNESCO, 2009a, p. 13-51.
______. Políticas de educação para a diversidade sexual: escola como lugar de direitos. In: LIONÇO, T.;DINIZ, D. (Orgs). Homofobia & Educação: um desafio ao silêncio. Brasília: Letras Livres; EdUnB, 2009b, p. 161-193.
LEAL, I. Parentalidades. Questões de género e orientação sexual. In:CASCAIS, A. F. (org.). Indisciplinar a teoria. Estudos gays, lésbicos e queer. s.I.: Fenda, 2004, p. 215-240.
LOURO, G. O corpo educado: pedagogias da sexualidade (2ª ed.). Belo Horizonte: Autêntica, 2000a.
______.Currículo, género e sexualidade. Porto: Porto Editora, 2000b.
______.Heteronormatividade e homofobia. In Junqueira,R.D. (org). Diversidade sexual na educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: MEC/UNESCO, 2009, p. 86-93.
MONTEZUMA, M. Orientação sexual, homofobia e educação. Trabalho de projeto [Mestrado em Educação para a Saúde]. Coimbra: ESTeSC/ESEC, 2012.
NOGUEIRA, C.;OLIVEIRA, J.M. Um olhar da psicologia feminista crítica sobre os direitos humanos de pessoas LGBT. In Oliveira, J. M. & Nogueira, C. (Org.). Estudo sobre a discriminação em função da orientação sexual e da identidade de género. Lisboa: Comissão para a Cidadania e Igualdade de Género, 2010, p. 9-17.
OLIVEIRA, J.M.; PEREIRA, M.; COSTA, C.; NOGUEIRA, C. Pessoas LGBT – identidades e discriminação. In: OLIVEIRA, J. M.; NOGUEIRA, C. (Org.). Estudo sobre a discriminação em função da orientação sexual e da identidade de género. Lisboa: Comissão para a Cidadania e Igualdade de Género, 2010, p. 149-210.
PEREIRA, H.; LEAL, I. (). A homofobia internalizada e os comportamentos para a saúde numa amostra de homens homossexuais. In:CASCAIS, António Fernando (org.). Indisciplinar a Teoria. Estudos Gays, Lésbicos e Queer. s.I: Fenda, 2004, p. 245-260.
RIOS, R. Homofobia na Perspectiva dos Direitos Humanos e no Contexto dos estudos sobre preconceito e discriminação. In: JUNQUEIRA, R. D. (Org.) Diversidade Sexual na Educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: MEC/UNESCO, 2009, p. 53-83.
RODRIGUES, L.; NOGUEIRA, C.;OLIVEIRA, J.M. Violência em casais LGBT–Estudo preliminar. In:OLIVEIRA, J. M.;NOGUEIRA, C. (Org.). Estudo sobre a discriminação em função da orientação sexual e da identidade de género. Lisboa: Comissão para a Cidadania e Igualdade de Género, 2010, p. 243 –266.
SOUZA FILHO, A. Teorias sobre a Gênese da Homossexualidade: ideologia, preconceito e fraude. In Junqueira, R. D. (Org.) Diversidade sexual na educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: MEC/UNESCO, 2009, p. 95-124.
TEIXEIRA, F. Educação em Sexualidade e Formação de Professores(as). In: TEIXEIRA, F. et al (Orgs.). Sexualidade e educação sexual: políticas educativas, investigação e práticas. Braga: Edições CIEd, 2010, p. 315-319.
VALE DE ALMEIDA, M. Teoria queer e a contestação da categoria "género". In: CASCAIS, A. F. (org.). Indisciplinar a teoria.Estudos gays, lésbicos e queer (pp. 91-98). s.I: Fenda, 2004.
WEEKS, J.O corpo e a sexualidade. In: LOURO, G. (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2000, p. 35-82.