Writing letters: sexuality in life and in the teaching of Biology

Main Article Content

Marco Antonio Leandro Barzano
John Erliton Simão dos Santos

Abstract

It’s an article-letter or a letter-article. A proposal that we have placed in our research group -RIZOMA -to try to insubordinate the ways of researching, thinking, writing, creating, interpreting, dialoguing, experiencing. Since 2015 our group has been studying Narratives and a dissertation was our first experience for dissemination that we intend to present here in the form of article-letter-article. Inspired in the poststructuralist perspective, we intend to expose not only the extract of the dissertation, a piece of a chapter. In the present text we bring what has moved our thoughts during the development of the research, that is, the scribbles, the silences, the doubts, the emotion, the affection, the hardness, the inconsistency, the power and so on ... -Letter-article is the result of what two researchers -guiding and guiding -lived, built for two years of master's research work, but also, in post-defense continuity, two years later, during group meetings of research.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barzano, M. A. L. ., & Santos, J. E. S. dos . (2019). Writing letters: sexuality in life and in the teaching of Biology. Ensino Em Re-Vista, 26(1), 100–120. https://doi.org/10.14393/ER-v26n1a2019-5
Section
Dossiê Educação em Ciências, relações de gênero e sexualidades: velhos conflitos

References

CASTRO, R. P. Formação docente para as relações de gênero e sexualidades: problematizando a heteronormatividade no Ensino Superior. Rev. Periódicus, Salvador, Ba, 2ª ed. v.1, n.2 p. 01-14, 2014.

DOMINGUES, G.S. Cartas ao professor: narrativas discentes sobre o trabalho docente. ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 16, 2012 Campinas. Anaisdo 16º Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino. Campinas, Universidade Estadual de Campinas, 2012.

FERRARI, A. A potencialidade do conceito de experiência para a educação. Juiz de Fora, MG: Editora UFJF, 2013.

FERREIRA, G. G. A Escrita de si como labirinto na construção da identidade profissional docente. Rev. Travessias, Florianópolis, SC, v.6, n.1, p. 220-233, 2012.

FOUCAULT, Michel Ética, Sexualidade, Política. Ditos & Escritos.v. 5 ed. 2 Org. MOTA, M. B. Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária, 2006.

_____. A escrita de si. In: O que é um autor? Veja Passagens. Lisboa, p. 129-160, 1992.

GALVÃO, C. Narrativas em educação. Rev. Ciência e Educação. São Paulo, SP, v.11, n2, p. 327-345,2005.

IONTA, M. A Escrita de si como prática de uma literatura menor: Cartas de Anita Malfatti a Mário de Andrade. Rev. Estudos Feministas,Florianópolis, Sc, v.19, n.1, p. 91-101, 2011.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, RJ, n. 19, p. 20-28, 2002.

LEARYV, T. O. Foucault, experiência, literature. Antíteses,Londrina, PR, n. 5, v. 10, p. 875-896, 2012.

LOURO, G. L. Gênero, Sexualidade e Educação: Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015. p. 184.

SAVENHAGO, I. J. S. Análise discursiva de cartas da prisão: uma discussão sobre ciência e saberes.Linguagens e Diálogos, Rio de Janeiro, RJ, v. 1, n. 2, p. 73-89, 2010.

SILVEIRA, M.; FERREIRA, L. H. Escritas de si, escritas do mundo: um olhar clínico em direção à escrita. Rev. Athenea Digital, São Leopoldo, Rs, V.13, n.3, p.243-263, 2013.

SOLIGO, S. Cartas pedagógicas sobre a docência,SP: GFK, 2016.