Constitution of an Existential Territory and Singularities of Grupo de Estudo e Pesquisa em Etnomatemática (GEPEtno)
Main Article Content
Abstract
The aim of this article is to work with ways in which Ethnomathematics has been produced in the Group of Study and Research in Ethnomathematics (GEPEtno), seeking to present, discuss and problematize the Group as an existential territory that produces (in) Ethnomathematics at the same time in which it is produced. For this, we use two movements, which depart from the present towards the past. In the first one, we talk about the work produced in the Group at the postgraduate level in the Mathematics Education Graduate Program (PPGEM) of the Universidade Estadual Paulista (Unesp / Rio Claro); and in the second, we discuss the creation and constitution of GEPEtno as a study and research group at a university. Together with the composition of these movements and operating in the bosom of the Philosophies of Difference, we present a theoretical discussion about the group's processuality, taken as an existential territory -an ethos -that protects its members, and as a potential possibility of differentiation.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
AMÂNCIO, Chateaubriand Nunes. Uma Perspectiva Sociológica do Conhecimento Matemático.2004. 122f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) –Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2004.
AMÂNCIO, Chateaubriand Nunes et al. Memorial Descritivo – Grupo de Estudo e Pesquisa em Etnomatemática da UNESP/Rio Claro. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 7., 2003 Rio Claro. Anais... Rio Claro: UNESP, 2003. CD-ROM.
BARBOSA, Línlya Natássia Sachs Camerlengo de. Entendimentos a respeito da matemática na educação do campo:questões sobre currículo.2014. 234f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2014.
CALORE, Aira Casagrande de Oliveira. As 'ticas' de 'matema' de cegos sob o viés institucional: da integração à inclusão. 2008. 120f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2008.
CLARETO, Sonia Maria. Terceiras margens:um estudo etnomatemático de espacialidades em Laranjal do Jari (Amapá).2003. 254f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2003.
CLARK, Lygia. Caminhando, 1964. Disponível em: < http://www.lygiaclark.org.br/arquivo_detPT.asp?idarquivo=17>. Acesso em: 5 de abr. de 2017.
COELHO, Sonia Regina. A Escola Mixta da Cachoeira Grande em Presidente Prudente: um panorama histórico.2015. 427 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2015.
CUNHA, Adauto Nunes da. Diferentes realidades: ticas de matema na matemática escolar.2010. 143f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) –Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2010.
CRUZ, Evelaine dos Santos. Vivências espaciais e saberes em uma escola Waldorf: um estudo etnomatemático.2010. 120f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2010.
FONSECA, Adriano. A Construção do Conhecimento Matemático de uma Turma de Alunos do Ensino Médio num Espaço Sociocultural: uma postura etnomatemática.2009. 166f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2009.
GODINHO, Maria da Penha Rodrigues de Oliveira. As Diferenças Culturais dos Alunos da Educação de Jovens e Adultos:uma visão etnomatemática.2011. 189f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2011.
GONDIM, Diego de Matos. Ribeiras de Vales:...e experimentações e grafias e espaços e quilombolas e.....2018. 143f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2018.
KIECKHOEFEL, Debora Eloísa Nass. Do estudo do memorial de Teresa Vergani à análise de sua obra em educação matemática: trilhando o caminho da matemática. 2015. 353f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2015.
JESUS, Elivanete Alves de. O lugar e o espaço na construção do ser kalunga. 2011. 218f. Tese (Doutorado em Educação Matemática)–Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2011.
_____As artes e as técnicas do ser e do saber/fazer em algumas atividades no cotidiano da comunidade kalunga do Riachão.2007. 119f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2007.
LEÃO, Marcílio. Educação Matemática e Educação Ambiental: um estudo etnomatemático das infrações ambientais. 2012. 151f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2012.
LOPES, Ronilce Maira Garcia. Histórias de uma pesquisa(dora) em uma escola do campo com professores que lecionam Matemática.2016. 143f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2016.
LÜBECK, Marcos. Utopia e Esperança: do mito da terra sem males à educação etnomatemática. 2013. 185f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2013.
_____.Uma Investigação Etnomatemática sobre os Trabalhos dos Jesuítas nos Sete Povos das Missões/RS nos Séculos XVII e XVIII.2005. 166f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2005.
MAUSO, Ana Paula Truzzi. Estudo da utilização de medidas não-oficiais em uma comunidade de vocação rural.2006. 89f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2006.
MIARKA, Roger. Etnomatemática: do ôntico ao ontológico.2011. 427 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2011.
OLIVEIRA, Sinval de. O saber/fazer/ser e conviver dos educadores indígenas Apinayé: algumas reflexões no campo da Teoria da Complexidade e da Etnomatemática o.2013. 156f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2013.
PARRA, Aldo Ivan Sanchez. Etnomatemática e Educação Própria.2011. 114f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) –Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2011.
RAMOND, Charles. Vocabulário de Espinosa. Tradução de Claudia Berlinder. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. 2ª ed. Tradução de Mônica Costa Netto. São Paulo: EXO experimental org.; Editora 34, 2009.
RODRIGUES, Thiago Donda. A etnomatemática no contexto do ensino inclusivo: possibilidades e desafios. 2008. 138f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2008.
RODRIGUES, Rodrigo Alexandro. As ‘Ticas’ de ‘Matema’ dos Índios Kalapalo: uma interpretação de estudos etnográfico. 2005. 105f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2005.
ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. 2ª ed. Porto Alegre: Sulina, 2014.
SCANDIUZZI, Pedro Paulo; LÜBECK, Marcos. Itinerários do Grupo de Estudo e Pesquisa em Etnomatemática e sua Relação com a Educação Matemática. Bolema, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 125-151, dez. 2011.
SEVERINO FILHO, João. Marcadores de Tempo Apyãwa.A solidariedade entre os povos e o ambiente que habitam.2015. 157f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2015.
SILVA, Adailton Alves da. Os artefatos e Mentefatos nos Ritos e Cerimônias do Danhono: por dentro do octógono sociocultural A’uwẽ/Xavante.2013. 348f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2013.
_____.A organização espacial A`UWẽ-Xavante: um olhar qualitativo sobre o espaço. 2006. 152f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) –Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2006.
SIMONDON, Gilbert. La individuación a la luz de las nociones de forma y de información. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Cactus, 2009.
SOUZA, Roberto Barcelos. Fatores Sócio-Político-Culturais na Formação do Professor de Matemática: análise em dois contextos de formação.2015. 244f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2015.
SPINOZA, B. Ética. Tradução de Tomaz Tadeu. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.