Trajectory of an autistic student in Teaching Computer Technician
Main Article Content
Abstract
This article discusses the search and collection of information about the academic and social development of a student with Autism Spectrum Disorder in the Mathematics class, during his first year of Integrated Technical Education in theFederal Technologic Universityof Paraná. This work was born of the concern of a teacher to adapt her classes to the special needs of the student. The methodology used was qualitative with the use of Field Diaries as well as bibliographical research, in order to enrich and bring necessary information about student behavior and resources for Mathematics classes. The results obtained were the changes of the classes with the construction of strategies to be taught according to the demands of the school. We conclude that for the follow-up of the student during the classes, regardless of their initial diagnosis, constant collaborative action andeffectiveinvolvement among teachers / assistants / parents is necessary.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. DSM-5 Suplemento del manual diagnóstico y estadístico de trastornos mentales. 5ª edición, Septiembre 2016. Disponível em <http://dsm.psychiatryonline.org/pb-assets/dsm/update/Spanish_DSM5Update2016.pdf>Acesso em: 25 jan. 2017.
AUTISMO REALIDADE. O que é Autismo–Perguntas e Respostas. 2011. Disponível em: http://autismoerealidade.org/artigos-sobre-autismo/folder-o-que-e-autismo/Acesso em: 24 jan. 2017.
BRASIL. Lei 12.764 de 27 de Dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista e altera o § 3o do art. 98 da Lei no 8.112, de 11 de dezembro de 1990.
_____. Lei 13.146 de 06 de Julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência).
CHEQUETTO, J. J. ;GONÇALVES, A. F. S. Possibilidades no Ensino de Matemática para um aluno com autismo. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, v. 05, n. 02, p. 206-222, Outubro/2015. Disponível em: http://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/427Acesso em: 12 abr. 2016.
CRUZ, C. A. C. Ao encontro da inclusão: Uma tentativa de promover a autonomia e o sucesso de uma aluna com autismo, na disciplina de Matemática, através de estratégias de aprendizagem cooperativa. Dissertação da Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Instituto da Educação, Lisboa, Portugal. Disponível em: http://recil.ulusofona.pt/handle/10437/5761/browse?value=AUTISMO&type=subjectAcesso em: 12 abr. 2016.
FIALHO, J. Autismo. Lidando com comportamentos socialmente inadequados, Disponível em: <http://www.comportese.com/2012/05/autismo-lidando-com-comportamentos-socialmente-inadequados> Acesso em: 08 fev. 2017.
FIORENTINE, D. ;LORENZATO, S. Investigações em Educação Matemática. Coleção Formação de Professores. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.
GOMES, C. G. S. Ensino de leitura para pessoas com autismo. Curitiba: Appris, 2015.
LAMPREIA, C. Os Enfoques Cognitivista e Desenvolvimentista no Autismo: Uma Análise Preliminar.Psicologia: Reflexão e Crítica, v.17, n.1, pp.111-120, 2004. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/prc/v17n1/22311.pdf > Acesso em: 21 ago. 2017.
MARINHO, I. S. N. A comunicação matemática a crianças autistas. Relatório de Atividade Profissional II Ciclo de Estudos Em Ciências da Educação -Educação Especial. Universidade Católica Portuguesa,Braga-PT, 2015. Disponível em: < http://repositorio.ucp.pt/handle/10400.14/18365.> Acesso em: 12 abr. 2016.
ORRÚ, S. E. Autismo, linguagem e educação: Interação social no cotidiano escolar -Rio de Janeiro: Wak Ed, 2009.
PASSERINO, L. M.;SANTAROSA, L. M.C. Experiência no atendimento de Autistas e outros transtornos invasivos do desenvolvimento pela RedEspecial-BR. XIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-NCE -IM/UFRJ, 2003. Disponível em: <http://www.nce.ufrj.br/sbie2003/publicacoes/poster04.pdf. > Acesso em: 12abr. 2016.
REDE PSI. Aplicação do método TEACCH com Intervenção Psicoeducacional em um Autista. Disponível em: <http://www.redepsi.com.br/2008/07/28/a-aplica-o-do-m-todo-teacch-como-interven-o-psicoeducacional-em-um-autista/ > Acesso em: 26 mai. 2016.
GRAUS.Significado de Anime. Disponível em <https://www.significados.com.br/anime/>.Acesso em: 14 dez. 2017.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo:Atlas, 1987.