Children and literature: multiple enchantments

Main Article Content

Fabiana Cristina Ventura
Laura Noemi Chaluh

Abstract

The literary reading is essential to and in the human formation, when reading the individual interacts not only with the written word, but with other experiences, and so, reading drives to the encounter with others and with himself. This paper is about a qualitative research, of ethnographic type, developed in a public school in the Municipal Education Network in the city of Rio Claro/SP. This research had as objective the analysis of the ways to address children and youth's literature in a classroom. In this article we share our experience going along the work of a teacher of the 5th year,who developed with the group, everyday, a moment of literary reading. The observations of this practice made it possible to realize the commitment of the educator with the formation of the readers and how literature has become part of everyday practices of those children. The analysis of these observations is sustained in the evidential paradigm (GINZBURG, 1989).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ventura, F. C., & Chaluh, L. N. (2018). Children and literature: multiple enchantments. Ensino Em Re-Vista, 25(2), 486–505. https://doi.org/10.14393/ER-v25n2a2018-12
Section
Varies

References

BARTHES, R. O prazer do texto. Tradução: J. Guinsburgl. São Paulo: Perspectiva, 2006.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação. Portugal: Porto Editora, 1994.

BURLAMAQUE, F. V. Os primeiros passos na constituição de leitores autônomos: a formação do professor. In: TURCHI, M. Z.; SILVA, V. M. T. (Orgs.). Leitor formado, leitor em formação: leitura literária em questão. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2006.

CADEMARTORI, L. O professor e a literatura: para pequenos, médios e grandes. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

CÂNDIDO, A. Vários Escritos. São Paulo: Duas cidades, 1995.

CHARTIER, R. A aventura do livro: do leitor ao navegador -conversações com Jean Lebrun. Tradução: Reginaldo Carmello Corrêa de Moraes. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo: Editora Unesp, 1998.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GERALDI, J. W. (Org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 2006.

GINZBURG, C. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Tradução: Frederico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

LAJOLO, M.; ZILBERMAN, R. Literatura Infantil Brasileira:História & Histórias. São Paulo: Ática, 2007.

LARROSA, J. Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. Tradução: Alfredo Veiga-Neto. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

PENNAC, D. Como um romance. Tradução: Leny Werneck. Rio de Janeiro: Rocco, 2011.

QUEIRÓS, B. C.de. Entrevista para o Jornal Literário Rascunho em 7 de junho de 2011. Disponível em: <http://rascunho.com.br/bartolomeu-campos-de-queiros/> Acesso em: 20 de Ago. 2016.

SOARES, M. A escolarização da literatura infanto-juvenil. In: EVANGELISTA, A.A.M.; BRANDÃO, H.M.B.; MACHADO, M.Z.V. (Orgs.). Escolarização da leitura literária.Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

VENTURA, F. C. Literatura Infantil e Juvenil na escola:encontros e encantos. 2016. 143 f. Dissertação (Mestrado em Educação) -Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro.