A formation school and curriculum component: Physical Education in times of capitalism wordl integrated
Main Article Content
Abstract
Such an assay aims to critically analyze the proposition and implementation of the draft document of the Common National Base Curriculum of Basic Education -BNC (BRASIL, 2015). It justified this test when considering that, in relation to any proposal for the teaching of Physical Education in Basic Education, duty would be to assume that this discipline is limited by the aspect of reducing the space devoted to their classes in school environment, and especially the formation of the professional of Physical Education guided hegemonically in the design of educational content relating to this area of knowledge directed to sporting and competitive aspects. It is concluded that a key to the democratization of education in the field of physical and sports culture would be the formation of Physical Education professionals as culture intellectuals and therefore subject able to critically absorb the implementation of any educational proposal.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNC).Ministério da Educação. 2015.
BRASIL. Plano Nacional de Educação–2011 a 2020 – Metas e Estratégias. Disponível em: < http://fne.mec.gov.br/images/pdf/notas_tecnicas_pne_2011_2020.pdf>, acessado em 23 de março de 2016.
DESCARTES, René. Meditações. Trad. J. Guinsburg e Bento Prado Júnior. São Paulo: Abril Cultural. 1974.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do Porder. Trad. Roberto Machado. Rio de Janeiro: Grall, 1979.
GHIRALDELLI, Paulo. Educação Física Progressista:a pedagogia crítico-social dos conteúdos e a educação física brasileira.São Paulo: Edições Loyola, 1988.
GUATTARI, Félix. As três ecologias. Trad. Maria Cristina F. Bittencourt. Campinas: Papirus, 1990.
GUATTARI, Félix & ROLNIK, Suely. Micropolítica:cartografias do desejo. 7ª Edição. Petrópolis: Vozes, 2005.
LIBÂNEO, José Carlos. Prefácio. In: GHIRALDELLI Jr, Paulo. Educação Física Progressista: a pedagogia crítico-social dos conteúdos e a educação física brasileira. São Paulo: Edições Loyola, 1988.
MAUSS, Marcel. As técnicas corporais. In: ________. Sociologia e antropologia. Trad. Mauro W. B. de Almeida. São Paulo: EPU/EDUSP, 1974. 2 v.
RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Trad. Lílian do Valle. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
SEM AUTOR,Pisa: desempenho do Brasil piora em leitura e 'empaca' em ciências.Disponível em: <https://educacao.uol.com.br/noticias/2013/12/03/pisa-desempenho-do-brasil-piora-em-leitura-e-empaca-em-ciencias.htm >. Acesso em: 13 abr. 2016.
SARTRE, Jean-Paul. O queé subjetividade?Trad. Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.
VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da Praxis. Trad. Luiz Fernando Cardoso. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.