A formation school and curriculum component: Physical Education in times of capitalism wordl integrated

Main Article Content

Rogerio Rodrigues

Abstract

Such an assay aims to critically analyze the proposition and implementation of the draft document of the Common National Base Curriculum of Basic Education -BNC (BRASIL, 2015). It justified this test when considering that, in relation to any proposal for the teaching of Physical Education in Basic Education, duty would be to assume that this discipline is limited by the aspect of reducing the space devoted to their classes in school environment, and especially the formation of the professional of Physical Education guided hegemonically in the design of educational content relating to this area of knowledge directed to sporting and competitive aspects. It is concluded that a key to the democratization of education in the field of physical and sports culture would be the formation of Physical Education professionals as culture intellectuals and therefore subject able to critically absorb the implementation of any educational proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodrigues, R. (2018). A formation school and curriculum component: Physical Education in times of capitalism wordl integrated. Ensino Em Re-Vista, 25(1), 216–233. https://doi.org/10.14393/ER-v25n1a2018-10
Section
Varies

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNC).Ministério da Educação. 2015.

BRASIL. Plano Nacional de Educação–2011 a 2020 – Metas e Estratégias. Disponível em: < http://fne.mec.gov.br/images/pdf/notas_tecnicas_pne_2011_2020.pdf>, acessado em 23 de março de 2016.

DESCARTES, René. Meditações. Trad. J. Guinsburg e Bento Prado Júnior. São Paulo: Abril Cultural. 1974.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Porder. Trad. Roberto Machado. Rio de Janeiro: Grall, 1979.

GHIRALDELLI, Paulo. Educação Física Progressista:a pedagogia crítico-social dos conteúdos e a educação física brasileira.São Paulo: Edições Loyola, 1988.

GUATTARI, Félix. As três ecologias. Trad. Maria Cristina F. Bittencourt. Campinas: Papirus, 1990.

GUATTARI, Félix & ROLNIK, Suely. Micropolítica:cartografias do desejo. 7ª Edição. Petrópolis: Vozes, 2005.

LIBÂNEO, José Carlos. Prefácio. In: GHIRALDELLI Jr, Paulo. Educação Física Progressista: a pedagogia crítico-social dos conteúdos e a educação física brasileira. São Paulo: Edições Loyola, 1988.

MAUSS, Marcel. As técnicas corporais. In: ________. Sociologia e antropologia. Trad. Mauro W. B. de Almeida. São Paulo: EPU/EDUSP, 1974. 2 v.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Trad. Lílian do Valle. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

SEM AUTOR,Pisa: desempenho do Brasil piora em leitura e 'empaca' em ciências.Disponível em: <https://educacao.uol.com.br/noticias/2013/12/03/pisa-desempenho-do-brasil-piora-em-leitura-e-empaca-em-ciencias.htm >. Acesso em: 13 abr. 2016.

SARTRE, Jean-Paul. O queé subjetividade?Trad. Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.

VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da Praxis. Trad. Luiz Fernando Cardoso. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.