Social notions about space and place in the meanings of students 6th basic school: interdependence relationship between social and cognitive knowledge
Main Article Content
Abstract
This is an exploratory, descriptive study, with a qualitative approach based on Genetic Epistemology. Integrates researches about social knowledge, comprising the lived space beyond of materiality, wich requires advanced cognitive operations. Had as objective to link cognitive development and social notions of space and place in the meanings of 8 students of 6th series of basic educacional, of public school in Paraná. The participants were submitted to the cognitive tests and clinical interview. The results indicated that social notions require inferential constructions. Six participants were under in level I, 1 participant in level II and 1 participant in level III of social knowledge, in levels of abstraction corresponding. The most part of the participants was concentrated at elementary level of social knowledge (N1=6 alunos, N2=1 e N3=1). The conclusion is that cognitive construction more refined, corresponding reflexive abstractions, improvement social understanding and influence to produce creative and supportive places.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BARROSO, L. M. S. As idéias das crianças e adolescentes sobre seus direitos:um estudo evolutivo à luz da teoria piagetiana. 2000. 344 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, UNICAMP, Campinas, 2000.
BOM JARDIM, R. P. Alfabetização cartográfica nos primeiros ciclos do ensino fundamental: o caso do SIMAVE. 2003. 101 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) –Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2002.
CANTELLI, V. C. B. Um estudo psicogenético sobre as representações de escola em crianças e adolescentes. 2000. 243 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, UNICAMP, Campinas, 2000.
CAVALCANTI, L. S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas: Papirus, 1998.
COSTELLA, R. Z. O significado da construção do conhecimento geográfico gerado por vivências e por representações espaciais. 2008. 202 f. Tese (Doutorado em Geografia) – Instituto de Geociências, UFRGS, Porto Alegre, 2008.
DELVAL, J. La representación infantil del mundo social. In: TURIEL, E.; ENESCO, I.; LINANZA, J. El mundo social en la mente del niño. Madrid: Alianza, 1989.
______. El construtivismo y la aquisición del conocimiento social. Apuntes de Psicologia, Madrid, n. 36, p. 05-24, 1992.
______. La construcción del conocimiento social. In: Primer Encuentro Educar. 1993 (mimeo).
______. A fecundidade da epistemologia de Piaget. In: TEBEROSKY, A.; TOLCHINSKY, L. Tradução Beatriz Affonso Neves.Substratum: Temas Fundamentais em Psicologia. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997. (Cem anos com Piaget).
______. Introdução à prática do Método Clínico: descobrindo o pensamento das crianças. Tradução Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2002.
______. Aspectos de la construcción del conocimiento sobre la sociedad. Educar em revista, Curitiba, n. 30, p. 45-64, 2007.
______.El descubrimiento del mundo economico por niños y adolescentes. Madrid: Ediciones Morata, 2013.
______.; DEL BARRIO, C. Las ideas de los niños acerca de la guerra y la paz. In: MARTIN, F.; BURILLO, F. (Coord.). La guerra:realidad y alternativas. Madrid: Complutense, p. 165-174, 1992.
______.; ECHEÍTA, G. La comprensión en el niño del mecanismo de intercambio económico y el problema de la ganancia. Infancia y Aprendizaje, Madrid, n.54, p. 71-108, 1991.
______.; VILA, I. M. Los niños y Dios: ideas infantiles sobre la divinidad, los orígenes e la muerte. México: Siglo xxi, 2008.
______.; PADILLA, M. L.El desarrollo del conocimiento sobre la sociedad. 1997.
DENEGRI, M. A construção do conhecimento social na infância e a representação da pobreza e desigualdade social: desafios para a ação educativa. In: Encontro Nacional de Professores do PROEPRE: A criança e a escola ,15, 1998. Anais...Campinas: UNICAMP/FE/LPG, 1998.p. 43-54.
DENEGRI, M.; TORO, G. M.; LÓPEZ, S. E. La comprensión del funcionamiento bancário en adolescentes chilenos: un estudio de psicología econômica. Interdisciplinaria, Buenos Aires, v. 2, n. 24, p. 137-159, ago./dez., 2007.
ENESCO, I. et al.La comprensión de la organización social em niños y adolescentes. Madrid: CIDE, 1995.
FERREIRA, L. F. Iluminando o lugar: três abordagens (Relph, Buttimer e Harvey). Boletim Goiano de Geografia, Goiânia, v. 22, n. 1, p. 43-72, jan./jun.,2002.
FREIRE, J. F. C. Direito de expressão, protesto e greve:noções sociais construídas por alunos de diferentes níveis de escolaridade e os processos de generalização.2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação Comunicação e Artes, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2017.
GOMES, P. C. C. Geografia e modernidade.2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.
GUIMARÃES, T. Intervenção pedagógica e noções sobre o meio ambiente: a construção do conhecimento social à luz da epistemologia genética.2012. 221 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2012.
GUIMARÃES, T.; SARAVALI, E.G. A importância atribuída à escola por crianças inseridas em ambiente sócio-moral construtivista e ambiente tradicional: o desenho como forma de expressão do conhecimento social.Revista Scheme, Marília, v.3, n. 3, p. 242-277, jan./jun., 2009.
HOLZER, W.. O lugar na geografia Humanista.Revista Território, Rio de Janeiro, ano IV, n. 7, p. 67-78, jul./dez., 1999.
JUSTO, Gláucia Reuwsaat. As relações espaciais e a aproximação entre a Geografia e a Matemática com crianças do 1º ano do ensino fundamental. 2014. 87 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, USP, São Paulo, 2014.
LENCIONI, S. Região e geografia: a noção de região no pensamento geográfico. In: CARLOS, A. F.A. (org.). Novos caminhos da geografia.5. ed. São Paulo: Contexto, 2005.
MANO, A. M. P. Ideias de estudantes sobre a origem da Terra e da vida e suas relações com o desenvolvimento cognitivo:um estudo psicogenético.2013. 171 f. Dissertação (Mestrado em Educação) –Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2013.
MIRANDA, S. L. A noção de curva de nível no modelo tridimensional. 2001. 136 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2001.
MONTEIRO, T. A. A construção da noção de violência em crianças e adolescentes inseridos em diferentes contextos. 2013. 162 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, USP, São Paulo, 2013.
NAVARRO, A.; ENESCO, I. Las ideas infantiles sobre la movilidad socioeconômica: un estúdio com niños mexicanos y españoles. Infancia y Aprendizage, Madrid, n. 81, p. 27-44, 1998.
NAVARRO, A.; ENESCO, I. Por qué hay guerras? La representación de los conflitos sociales en los niños. Signos: Teoria y práctica de la educación, Madrid, n. 10, p. 54-61, 1993.
NAVARRO, A.; PEÑARANDA, A. Que és um rico? Y un pobre?: un estudio evolutivo com niños mexicanos y españoles. Infancia y Aprendizage, Madrid, n. 13, v.1, p. 67-80, jan. 1998.
PAGANELLI, Tomoko Iyda. Para construção do espaço geográfico na criança.1982. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Estudos Avançados em Educação, Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 1982.
PERALTA, T.P. A relação entre escola e trabalho: noções sociais e processos de generalização na perspectiva de crianças e adolescentes.2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação Comunicação e Artes, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2017.
PIAGET, J. O raciocínio na criança. Tradução Valerie Rumjanek Chaves. Rio de Janeiro, Distribuidora Record, 1967.
______. Biologia e Conhecimento. Tradução Francisco M. Guimarães. Petrópolis: Vozes, 1973.
______. A epistemologia genética, sabedoria e ilusões da filosofia, problemas de epistemologia genética. São Paulo: Abril Cultural, 1978. (Os Pensadores).
______.; INHELDER, B. A representação do espaço na criança.Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
PIECZARKA, T. Concepções de desigualdade social e mobilidade socioeconômica de adolescentes de escola pública de Curitiba.2009. 255 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.
PIRES, V. R. O significado da leitura do espaço por intermédio de proposta de letramento cartográfico nos anos iniciais.2016. 145 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Centro de Ciências Naturais e Exatas, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.
QUEIROZ, T. A.N. Espaço geográfico, território usado e lugar: ensaio sobre o pensamento de Milton Santos.Revista Para Onde!?, Porto Alegre, v. 9, n. 1, p. 154-161, ago./dez., 2014.
RODRÍGUEZ, M.; KOHEN, R.; DELVAL, J. El desarrollo sostenible en la mente del niño y el adolescente: el puente entre lá naturaleza y la economia. Meio Ambiente y Comportamiento humano, Tenerif, v. 9, p. 197-221, 2008.
SANTOS, M. Metamorfose do espaço habitado.São Paulo: Hucitec, 1988.
______. Técnica, Espaço e Tempo: globalização e meio técnico-científico-informacional. 5. ed. São Paulo: EDUSP, 2008.
______. et al. Desenhos sobre aprendizagem e não aprendizagem: a construção do conhecimento social sob o enfoque piagetiano. ETD –Educação temática digital,Campinas, v.14, n. 2, p.140-163, jul./dez. 2012.
______. etal.Crenças envolvendo o não aprender: um estudo evolutivo sobre a construção do conhecimento. Educação em Revista, v. 29, n. 3, p. 143-176, set. 2013.
______.et al. Como resolver uma situação de não aprendizagem: um estudo psicogenético sobre a construção do conhecimento social.Educação em Perspectiva,Viçosa, v. 5, n. 1, p. 92-116, jan./jun. 2014.
______.; GUIMARÃES, T. Ambientes educativos e conhecimento social: um estudo sobre as representações de escola. Belo Horizonte, Educação em Revista, v. 26, n. 1, p. 157-184, abr. 2010.
SILVA, P. R.F. A. Cartografando a construção do conhecimento cartográfico no ensino de geografia. 2013. Tese (doutorado em Geografia) –UFRGS, Porto Alegre, 2013.
SOLKA, M. H. Alcances e limites do avaliar e aprender a avaliar as representações espaciais de estudantes de Ensino Médio em Geografia: Ação docente fundamentada na Epistemologia Genética. 2017. 144 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Instituto de Geociências, UFRGS, Porto Alegre, 2017.
TUAN, Yi-Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. Tradução Lívia de Oliveira. São Paulo: Difel, 1983.
VIEIRA, T. A foto da favela de Paraisópolis,2012. Disponível em: <http://www.tucavieira.com.br/A-foto-da-favela-de-Paraisopolis>. Acesso em: 06 out. 2017.