Reflections about the schooling of a student listener fathers son deaf - an initial discussion of Codas

Main Article Content

Giovani Ferreira Bezerra
Joyce Hellen Mateus

Abstract

This work deals with the theme of the hearing subjects and children of deaf parents, who have been denominated as Children of Deaf Adults (Codas). The objective was to analyze the process of schooling and communicative interaction of a Coda child, enrolled in a municipal day care center. A qualitative approach was adopted and the methodology of the case study was used. For data collection, semi-structured interviews were carried out with the teachers and the coordinator who worked or had already worked with this child, in the years 2014 and 2015. The interviews were recorded, transcribed and analyzed, using also collaborative observations In the group where he studied the child and in the records in the field diary. It was concluded that the child faces communicative difficulties and social interaction in the context of the educational institution, being sometimes confused with a child with disabilities, in addition to suffering the negative consequences of the institution's inability to establish communication with their deaf parents.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bezerra, G. F., & Mateus, J. H. (2017). Reflections about the schooling of a student listener fathers son deaf - an initial discussion of Codas. Ensino Em Re-Vista, 1(1), 451–470. https://doi.org/10.14393/v24n2a2017-08
Section
Varies

References

BRASIL. Lei nº 8.69, de 13 julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Não paginado. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069Compilado.htm>. Acesso em: 26 abr. 2016.

CARVALHO, R. E. Metodologia de estudo de caso e inclusão educacional escolar. In: _____.Escola Inclusiva: a reorganização do trabalho pedagógico. 5. ed. Porto Alegre: Mediação, 2012. p. 127-146.

OLIVEIRA, S. M. de. Coda: um mundo, duas culturas? Dois mundos, duas culturas? In: Quadros, R. M. de; Weininger, M. J. Estudos da Língua Brasileira de Sinais. Florianópolis: Insular, 2014. p. 277-286. (v. 3).

QUADROS, R. M. de; MASSUTTI, M. CODAs brasileiros: Libras e Português em zonas de contato. In: QUADROS, R. M. de.; PERLIN, Gl. (Org.). Estudos Surdos II. Petrópolis: Arara Azul, 2007. p. 238-266.

RIVERO, C. M. L. A etnometodologia na pesquisa qualitativa em educação - caminhos para uma síntese. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA E ESTUDOS QUALITATIVOS, 2., 2004, São Paulo; Bauru. Anais... São Paulo: Sociedade de Estudos e Pesquisa Qualitativa; Bauru: Universidade do Sagrado Coração, 2004. Disponível em: <http://www.sepq.org.br/IIsipeq/anais/pdf/mr2/mr2_5.pdf>. Acesso em: 16 out. 2015.

SAAD, A. G. de F.; GOLDFELD, M. A ecolalia no desenvolvimento da linguagem de pessoas autistas: uma revisão bibliográfica. Pró-Fono Revista de Atualização Científica, Barueri, v. 21,n. 3,p. 255-260, jul. - set.2009 . Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/pfono/v21n3/13.pdf>. Acesso em: 26 abr. 2016.

UNESCO. Declaração mundial sobre educação para todos: satisfação das necessidades básicas de aprendizagem. Jomtien, 1990. Não paginado. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0008/000862/086291por.pdf>. Acesso 2 de dez. 2011.

UNESCO. Declaração de Salamanca sobre princípios, políticas e práticas na área das necessidades educativas especiais e estrutura de ação em educação especial. Salamanca, 1994. Não paginado. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf>. Acesso em: 2 dez. 2011.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.