Connection between the teaching-learning process in the accountability career and the different stages in the life cicle of the professors related to this career.

Main Article Content

Gilberto José Miranda
Xiomara Esther Vazquez Carrazana
Janser Moura Pereira
Tamires Sousa Araújo
Thales Luiz Gomes Braga Silva

Abstract

This article reveals the connection between the teaching–learning process in the accountability career and the different stages in the life cycle of the professors related to this career. The objective of this article is to stand the relevance of the variable ̈ Professional Life Cycle ̈, just to sense in a higher degree the present problems in the teaching –learning process. It also suggests that methodological strategies are sadly lacking in the first stages which prevents how to face them eventually. The sample comprised 574 professors of this career from different universities in Brazil. A descriptive statistical method as wells as the Kruskal -Wallis test to assess the connection between the major problems within the process under analysis which includes five (5) stages in the life cycle of the professors related to this career. It was evidenced that all problems within the process, tend to affect in a higher degree those who are in the first stage of the life cycle.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Miranda, G. J., Vazquez Carrazana, X. E., Pereira, J. M., Araújo, T. S., & Silva, T. L. G. B. (2017). Connection between the teaching-learning process in the accountability career and the different stages in the life cicle of the professors related to this career. Ensino Em Re-Vista, 1(1), 408–430. https://doi.org/10.14393/v24n2a2017-06
Section
Varies

References

ALVES, F.C. B. Docente: A fatiga-exaustão dos professores.Edição 39o. O Professor: Porto, 1994.

ARAÚJO, T. S., LIMA, F. D. C. L., OLIVEIRA, A. C. L.; MIRANDA, G. J. Problemas Percebidos no Exercício da Docência em Contabilidade. Revista Contabilidade e Finanças, v. 26, n.67, p. 93-105, 2015.

ARAÚJO, T.S., MIRANDA, G.J.; PASSOS, J.C. Ciclo de vida profissional de docentes no curso de Ciências Contábeis. In: SEMINÁRIOS EM ADMINISTRAÇÃO, 17, 2014, São Paulo – SP. Anais...São Paulo. 2014.

CATAPAN, A., COLAUTO, R. D.; SILLAS E. P. Percepção dos discentes sobre os docentes exemplares de contabilidade em IES públicas e privadas. Revista de Informação Contábil, v.6, n. 6, p. 63-82, 2012.

CAVACO, M.H. Oficio do professor: o tempo e as mudanças. In: NÓVOA, A. (Ed.) Profissão Professor. Porto: Porto Editora, 1993.

COSTA, M. M. Ensino como mediação da formação do professor universitário. In: Morosini, Marília Costa Morosini (Org.). Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2000.

CUNHA, M.I. (org.). Pedagogia Universitária: Energias emancipatórias em tempos neoliberais.Araraquara: Junqueira y Martins, 2006.

DEL VALLE, M. y CUROTO, M. Formación didáctica. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 7, n. 2, p. 43-65. 2008.

EZCURRA, A. M. Os Estudantes Recém-Ingressados: Democratização e Responsabilidade das Instituições Universitárias. In: Almeida, M. I.y Pimenta, Selma Garrido. (Orgs.). Pedagogia Universitária. São Paulo: EDUSP, 2007.

FERNÁNDEZ, A. El Desarrollo profesional del docente y el “perfil del docente”. El Salvador: Universidad Centroamericana “José Simeón Cañas”. 2007.

FERNÁNDEZ, M.C. Ciclos de vida profesional de los profesores. Revista de Educación, n. 306, p. 153-203, 1995.

FRANKE, M. L., KAZEMI, E.; BATTEY, D. (2007). Mathematics teaching and classroom practice. En F.K. Lester (ed.), Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning(p. 225-256). Charlotte, NC: NCTM y IAP, 2007.

GONÇALVES, J. Desenvolvimento profissional e carreira docente -Fases da carreira, currículo e supervisão. Revista de Ciências da Educação, v. 8, n. 9, p. 23-36, 2009.

HERRÁN, A. El profesor que se forma. Desarrollo personal y profesional del docente. In: SÁNCHEZ HUETA, J.C. (Coord.), Compendio de Didáctica General. Madrid: CCS. (p. 109-152), 2008.

JESÚS, S. N.; SANTOS, J. C. V. Desenvolvimento profissional e motivação dos professores. Educação, v.1, n.52, p.39-58, 2004.

KORTHAGEN, F. The gap between research and practice revisited. Educational research and evaluation, v. 13, n. 3, p. 303-310, 2007.

LAFFIN, M. Graduação em Ciências Contábeis - a ênfase nas competências: contribuições ao debate. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 23, n. 78, p. 1-30, 2015.

LIMA, F. D. C. L., OLIVEIRA, A. C. L., ARAÚJO, T. S.; MIRANDA, G. J. O choque com a realidade: dormi contador e acordei professor. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, v.13, n.1, p. 49-67, 2015.

MENESAS, G.B. El proceso de Enseñanza-aprendizaje: el acto didáctico. Interacción y aprendizaje, v. 59, n.3, p. 31-65, 2007.

MIRANDA, G. J., CASA NOVA, S. P. C., CORNACCHIONE, E. B. Os saberes dos professores-referência no ensino de Contabilidade. Revista de Contabilidade e Finanças, v. 23, n. 59, p. 142-153, 2012.

NEVES DE JESÚS, S; VIEIRA, JC. Desenvolvimento Profissional e Motivação dos Professores. Educação, Porto Alegre, v.1, n.52, p. 39-58, 2014.

NOGUEIRA, D. R., CASANOVA, S. P. C.; CARVALHO, R. C. O. O bom professor na perspectiva da geração: uma análise sob a percepção dos discentes de Ciências Contábeis. ENFOQUE: Reflexão Contábil, v. 31, n. 3, p, 37-52, 2012.

NUNES, C. M. F. Saberes docentes e formação de professores: um breve panorama da pesquisa brasileira. Revista Educação e Sociedade, v. 22,n.74, p. 27-42, 2001.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. In: FAZENDA, I. (Org.). Didática e interdisciplinaridade. Campinas-SP: Editora Papirus. p. 161-178, 1998.

POSSO, A., ENRRIQUE, A., GÓMEZ, J.; UZURIAGA, V. Dificultades que aparecen en el proceso enseñanza-aprendizaje. Revista Universidad Tecnológica de Pereira, v.34, p. 495-500, 2007.

PULIDO, M.M.; DE LA TORRE, J.M.; LUQUES, P.J.; MONEREO, P. Estilos de Enseñanza y Aprendizaje en el EEES: Un enfoque cualitativo. Revista Estilos de Aprendizajes, v. 4, n. 4, p. 1-24, 2009.

RODRÍGUEZ, M.A. Paradigmas educativos y formación del profesorado. Un enfoque interdisciplinar en la formación de los maestros. Madrid: Narcea, S.A. de Ediciones, 1995.

RUIZ, S. J. M. Problemas actuales de Enseñanza-Aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación, v. 47, n. 3, p 1-7, 2008.

SERRANO, R. La aflicción de la docencia y el tiempo del enseñante. Revista Razón y Palabra, v. 72, n. 2, p. 7-26, 2012.

SEVERINO, A. J. Expansão do Ensino Superior: contextos, desafios, possibilidades. Revista Avaliação, v.14, n. 2, p. 253-266, 2010.

SLOMSKI, V. G. Saberes e competências do professor universitário: contribuições para o estudo da prática pedagógica do professor de ciências contábeis do Brasil. Revista de Contabilidade e Organizações, v.1, n. 1, p. 87-103, 2007.

VEENMAN, S. Perceived Problems of Beginning Teachers. Review of Educational Research, v. 54, n.2, p.143-178, 1984.

VICENTE, P.S. La formación del profesorado como práctica reflexiva. In: VILLAR, L.M. (Coord.), Un ciclo de enseñanza reflexiva. Estrategia para el diseño curricular(2ªed.). Bilbao: Mensajero, 1995.

VIEIRA, C. C. N; Padilha, C. K.; Domingues, M. J. C. S. Características esperadas do professor atuante nos cursos de administração e ciências contábeis. Revista da UNIFEBE, v.1, n. 12, p. 23-53, 2013.

ZEICHNER, K. Nuevas epistemologías en formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, v. 68, n. 24, p. 2-12, 2010.