A look into the grammar teaching in textbook
Main Article Content
Abstract
This article seeks to discuss the activities of teaching grammar proposed in textbooks of Portuguese language in order to understand how are learned and systematized the knowledge of the language in relation to the teaching of grammar in four books adopted in public schools on the 5th year of elementary school. The option for this stage of education is justified to the extent that the 5th year should mark the end of the acquisition process of reading and writing skills , turning to a work further reflection on language use in different contexts. What we could see is that the four LDPs analyzed have a section devoted to work with grammar that focuses primarily on the study of word classes focused on the recognition and memory settings.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
ALVES, Maria do Rosário N. R. O ensino da gramática nas séries iniciais. In. BORTONI-RICARDO, Stella Maris, MACHADO, Veruska R. (Orgs.) Os doze trabalhos de Hércules:do oral para o escrito. São Paulo: Parábola, 2013.
ANTUNES, Irandé. Muito Além da Gramática: Por um ensino de Línguas sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.
BAZERMAN, Charles. Gênero, Agência e Escrita. São Paulo: Cortez, 2006.
BECHARA, Evanildo. Moderna Gramática Portuguesa. 37ª edição, Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.
BRÄKLING, Kátia Lomba. A Gramática nos LDs de 5ª a 8ª séries.”Que rio é este pelo qual corre o Gânges?”. In. ROJO, Roxane, BATISTA, Antônio A. G. (Orgs.) Livro Didático de Língua Portuguesa e Cultura da Escrita. Campinas, S.P.: Mercado de Letras, 2003.
BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Brasília, 1997, 144p.
BUNZEN, Clécio. Reapresentação de Objetos de Ensino em Livros Didáticos de Língua Portuguesa: Um estudo exploratório. In: SIGNORINI, Inês. Significados da Inovação no Ensino de Língua Portuguesa e na Formação de Professores. Campinas, S.P: Mercado de Letras, 2007.
DIAS, Luiz Francisco. O estudo de classes de palavras: problemas e alternativas de abordagem.
DIONÍSIO, Angela P. e BEZERRA. Maria A. O Livro didático de Português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.
DIONISIO, Angela; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora. Gêneros Textuais & Ensino. 2° edição, Rio de Janeiro, Editora Lucena, 2002.
DIONÍSIO, Angela P. e BEZERRA. Maria A. O Livro didático de Português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.
GERALDI, João Wanderley. Portos de Passagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
KLEIMAN, Ângela B., SEPÚLVEDA, Cida. Oficina de Gramática: Metalinguagem para principiantes. Campinas, SP: Pontes Editores, 2012.
FRANCHI, Carlos, (com) NEGRÃO, Esmeraldo V.& MÜLLER, Ana L.Mas o que é mesmo “Gramática”? São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
MENDONÇA, Márcia Rodrigues de S. Pontuação e Sentido: em busca da parceria. In: DIONÍSIO, Angela P. e BEZERRA. Maria A. O Livro didático de Português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.
MORAIS, Arthur Gomes. Ortografia e aprendizagem baseada na reflexão. In. Guia da Alfabetização, V.2. São Paulo: Editora Segmento. S/D.
NEVES, Maria Helena de Moura. Ensino de Língua e vivências de linguagem: temas em confronto. São Paulo: Contexto, 2010.
PERINI, Mário A. Gramática descritiva do português. São Paulo: Ática, 1998.
SIGNORINI. Inês, Repensando a questão da língua legítima na sociedade democrática, In: MOITA LOPES, L.P.(Org.) Por uma Linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.