O adolescer da EJA: a inserção dos adolescentes que fracassam no ensino regular /The adolescer da EJA: the insertion of adolescents who failed in regular education

Main Article Content

Salatiel da Rocha Gomes
Diosnel Centurion

Abstract

The objective of the present study is to assess the perception of teachers, parents and students about the insertion of adolescents from regular education for the adult and youth education in terms of the benefits that this offset to the EJA can bring to the academic performance of these adolescents. We opted for the discussion of this problem by having a social and scientific relevance, because it discusses why early so this teenager is invited to go to the EJA, this approach still little explored in academia as Bank of dissertations and theses of Capes. Was a qualitative approach, using the techniques of structured interviews, questionnaires, participant observation and document analysis. The survey results show that many of the failures of these adolescents are school only in the student. It was evidenced that shyness, lack of interest and low concentration were the biggest problems, that led students to the school repetition and entry into the EJA. The survey also reports the very low income teens had on the EJA last year searched, which corroborates the idea that what is necessary is not to find a temporary alternative to this student, but enable effective and fruitful improvements in the management and practice of school work, in all disciplines. Is confirmed the hypothesis that teachers, parents and students believe that, going to the EJA, the teenager will have better academic performance, in addition to this mode of education contribute to the self-image of this adolescent, strengthening social aspects, as improvement in behavior and affective aspects, such as the student-student interaction and student-teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gomes, S. da R., & Centurion, D. (2016). O adolescer da EJA: a inserção dos adolescentes que fracassam no ensino regular /The adolescer da EJA: the insertion of adolescents who failed in regular education. Ensino Em Re-Vista, 22(2), 363–376. https://doi.org/10.14393/ER-v22n2a2015-8
Section
Varies

References

ANDRADE, Eliane Ribeiro. A EJA do “último turno”: produzindo outsiders (Tese de doutorado). Rio de Janeiro: Universidade Federal Fluminense - UFF, 2004.

BEISIEGEL, Celso de Rui. A política da educação de adultos – Analfabetismo no Brasil. São Paulo, série documentos, 1997.

BRASIL. Parecer Nº 11/2000, de 10 de maio de 2000. Conselho nacional de educação/ Câmara de Educação Básica. Brasília, 2000

_____. O direito e aprender: potencializar avanços e reduzir desigualdades. Brasília, DF: UNICEF, 2009.

_____. O direito de ser adolescente: oportunidades para reduzir vulnerabilidades e superar desigualdades. Brasília, DF: UNICEF, 2011.

BRUNEL, Carmen. Jovens cada vez mais jovens na EJA. Porto Alegre: Mediação, 2008.

CAMPOS, Miriam Piber. A cultura juvenil e o jovem na EJA. In: SCHEIBEL, Maruá Fani; LEHENBAUER, Silvana (Org.). Saberes e singularidades na EJA. Porto Alegre: Mediação, 2008.

CARRANO, Paulo. EJA e juventude: o desafio de compreender os sentidos da presença de jovens na escola da “segunda chance.” In: MACHADO, Maria Margarida. Formação de educadores de Jovens e Adultos. Brasília: SECAD/MEC, UNESCO, 2008.

COLLARES, Cecilia Azevedo Lima. O cotidiano escolar patologizado. Espaço de preconceitos e práticas cristaliza- das. Tese (livre-docência) – Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP, 1995.

DI PIERRO, Maria Clara. Notas sobre a redefinição da identidade e das políticas públicas de EJA no Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 1115-1139, esp. Out-2005.

_____. Luta social e reconhecimento jurídico do direito humano dos jovens e adultos à educação. Educação revista do centro de educação. Universidade de Santa Maria, v. 33,3 Set-Dez 2008.

_____. A EJA no Plano Nacional de Educação: avaliação, desafios e perspectivas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 112, p. 939-959, jul-set, 2010.

DUBET, François. Quando o sociólogo quer saber o que é ser professor: entrevista com Francois Dubet. São Paulo, Revista Brasileira de Educação, n.5, Mai/Ago, 1997, p. 222-31.

_____. As desigualdades multiplicadas. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 17, 2001.

_____. A Escola e a exclusão. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 119, jul. 2003.

_____. O que é uma escola justa? A escola das oportunidades. São Paulo: Cortez, 2008. FAZENDA, Ivani (Org.). Novos enfoques da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2010. FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1978.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marly. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MINAYO, Maria Cecilia de Souza et al. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 22. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Educação Escolar e cultura(s): construindo caminhos. In: UNESCO. Educação como exercício de diversidade. Brasília: UNESCO, MEC, ANPED, 2005.

NOVOA, Antônio. Evidentemente. 2. ed. Porto: ASA Editores, 2005.

SANTOMÉ, Jurgo Torres. As culturas negadas e silenciadas no currículo. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Alienígenas na sala de aula: Uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

SACRISTAN, Gimeno. O aluno como invenção. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SAMPIERE, Hernández; FERNÁNDEZ, Roberto; PILAR, Fernández Carlos y Baptista, Metodología de la Investigación – Mc Graw-Hill. 2008.

SAVIANE, Demerval. Escola e democracia. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2008

SEVERINO, Antônio Joaquim et al. Novos enfoques da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2010.

SPOSITO, Marília Pontes. Algumas hipóteses sobre as relações entre movimentos sociais, juventude e educação. Revista Brasileira de Educação, n.13, Jan/Fev/Mar/Abr, 2000.

SPOSITO, Marilia Pontes; GALVÃO, Izabel. A experiência e as percepções de jovens na vida escolar na encruzilhada das aprendizagens: o conhecimento, a indisciplina, a violência. Perspectiva, Florianópolis, v.22, n.02, p.345-380, jul/dez, 2004.

UNESCO. Declaração de Hamburgo sobre a educação de adultos e plano de ação para o futuro. In: Conferência Internacional sobre educação de adultos, 1997. Hamburgo, Alemanha, 1997.