Gender violence as a topic in science education: a proposal for continuing education for elementary school teacher

Main Article Content

Rúbia Estefânia Pinto da Silva
Jeane Cristina Gomes Rotta

Abstract

The “School Week to Combat Violence against Women” included themes related to gender-based violence in the Basic Education curriculum. The objective of this research was to analyze a proposal for continuing teacher training to develop pedagogical activities that included the discussion on gender. Six Science teachers from the final years of Elementary School participated and the data analyzed by Discursive Textual Analysis resulted in three categories: 1. “Gender, violence and Science teaching”, 2. “Visibility of women scientists” and 3. “Teacher training”. The results indicated that the training course provided an environment for the discussion on gender in different spaces, as well as favored the development of pedagogical proposals that involved the inclusion of the theme of women scientists and the different forms of violence experienced by women in different spaces, including the academic one. The importance of spaces for information and reflection on representation and diversity was demonstrated. 

Article Details

Section

DEMANDA CONTÍNUA

How to Cite

Silva , R. E. P. da, & Rotta, J. C. G. (2025). Gender violence as a topic in science education: a proposal for continuing education for elementary school teacher . Ensino Em Re-Vista, 32(Contínua), 1-19. https://doi.org/10.14393/ER-v32e2025-23

References

ALMEIDA, T. M. C. Corpo feminino e violência de gênero: fenômeno persistente e atualizado em escala mundial. Sociedade e Estado, Brasília, v. 29, n. 2, p. 329-340, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922014000200002.

BANDEIRA, L. M. Violência de gênero: a construção de um campo teórico e de investigação. Revista Sociedade e Estado, Brasília, v. 29, n. 2, p. 449-4469, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922014000200008.

BATISTA, C. R. G.; ROTTA, J. C. G. Mulheres nas Ciências e a formação de professores: o ingresso na Universidade de Brasília e a progressão na carreira acadêmica. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 6, e021021, p. 1-19, 2021.

BRASIL, lei nº 11.340, de 7 de agosto de 2006. Cria mecanismos para coibir a violência doméstica e familiar contra a mulher, nos termos do § 8º do art. 226 da Constituição Federal, da Convenção sobre a Eliminação de Todas as Formas de Discriminação contra as Mulheres e da Convenção Interamericana para Prevenir, Punir e Erradicar a Violência contra a Mulher; dispõe sobre a criação dos Juizados de Violência Doméstica e Familiar contra a Mulher; altera o Código de Processo Penal, o Código Penal e a Lei de Execução Penal; e dá outras providências.

BRASIL. Lei nº 13.536 de 15 de dezembro de 2017. Dispõe sobre a prorrogação dos prazos de vigência das bolsas de estudo concedidas por agências de fomento à pesquisa nos casos de maternidade e de adoção. Diário Oficial da União, Brasília, DF, v. 1, n. 241, 18 de dezembro de 2017.

BRASIL. Lei nº 14.164 de 10 de junho de 2021. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para incluir conteúdo sobre a prevenção da violência contra a mulher nos currículos da educação básica, e institui a Semana Escolar de Combate à Violência contra a Mulher. Diário Oficial da União, Brasília, DF, v.1, n. 108, 2021.

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. 16.ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

CAMPOS, A. C. A cada 24 horas, ao menos oito mulheres são vítimas de violência. Agência Brasil, 2024. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/direitos-humanos/noticia/2024-03/cada-24-horas-ao-menos-oito-mulheres-s%C3%A3o-vitimas-de-violencia. Acesso em: 29 set. 2024.

CARAPIA, J. C C. Mujeres, género y violencia una vision nacional: el caso de Mexico. ANTONELLI, T. S.; BRABO, M. (Orgs). Mulheres, gênero e violência. 1.ed. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2015.

COUTINHO, M. B. D.; ROTTA, J. C. G. Feminismo na percepção de professores de Ciências dos anos finais do ensino fundamental e suas práticas docentes. Revista Diversidade e Educação, Rio Grande, v. 12, n. 2, p. 394-416, 2024. DOI: https://doi.org/10.14295/de.v12i2.18021.

DAMIANI, M. F.; ROCHEFORT, R. S.; CASTRO, R. F.; DARIZ, M. R.; PINHEIRO, S. S. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 45, p. 57-67, 2013. DOI: https://doi.org/10.15210/caduc.v0i45.3822.

DATA POPULAR/INSTITUTO AVON. Violência contra a mulher no ambiente universitário, 2015. Disponível em: https://dossies.agenciapatriciagalvao.org.br/violencia-em-dados/universidades-elas-sofrem-mais-violencias-do-que-eles-reconhecem-cometer/. Acesso em 21 nov. 2024.

EIGLMEIER, H. M. S.; SILVA, C. S. Mulheres da Tabela Periódica: produção de jogos e o engajamento de estudantes. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, Porto Belo, Foz do Iguaçu, v. 5, n. 1, p. 239-258, 2021. DOI: https://doi.org/10.30691/relus.v5i1-2.3158.

FERREIRA, A. P. P.; SILVA, E. P. Q.; SANTOS, C. O Que Ensinam Livros Didáticos de Biologia Sobre Mulheres Brasileiras da Ciência? Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 32, n. 72, p. 148-169, 2023.

FINCO, D.; SANTOS S. S. Menina hoje, cientista amanhã: incentivos para educação e emancipação de gênero na infância. Debates em Educação, v. 16, n. 38, p. 1-20, 2024. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18270.

HEERDT, B.; BATISTA, I. L. Representações sociais de ciência e gênero no ensino de Ciências. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 12, n. 3, p. 995-1012, 2017. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.12i3.017.

HOOKS, b. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. 18.ed. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2024.

LOURO, G. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 16.ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

MACEDO, E. Violência e violências sobre as mulheres: auscultando lugares para uma democracia “outra” mais autêntica. ANTONELLI, T. S.; BRABO, M. (Orgs). Mulheres, gênero e violência. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2015.

MMC. Meninas e Mulheres nas Ciências, 2020. Disponível em: https://meninasemulheresnascienciasufpr.blogspot.com/2020/11/livro-cientistas-negras-brasileiras.html. Acesso em: 20 maio 2023.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. 3.ed. Juí: Unijuí, 2020.

OLIVEIRA-SILVA, L. C.; PARREIRA, V. A. Barreiras e enfrentamentos de mulheres em carreiras predominantemente masculinas. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 30, n. 1, 1-14, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2022v30n174161.

SAFFIOTI, H. I. B. Gênero patriarcado violência. 2.ed. São Paulo: Expressão Popular: Fundação Perseu Abramo, 2015.

SILVA, R. A.; MENEZES, J. A. A interseccionalidade na produção científica brasileira. Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João del-Rei, v. 15, n. 4, e-3252, p. 1-16, 2020.

SOARES, Z.; MONTEIRO, S. Formação de professores/as em gênero e sexualidade: possibilidades e desafios. Educar em Revista, Curitiba, v. 35, n. 73, p. 287-305, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.61432.