“Stories of Brazilian cuisine in the colonial period”: proposal and evaluation of a Didactic Sequence for Technical Courses in Gastronomy at Proeja
Main Article Content
Abstract
The objective of this work was to build and evaluate an educational product aimed at the Technical Course in Gastronomy (PROEJA). This is material that considers historical knowledge learned “in the kitchen”. To meet the objective proposed in this study, we organized a structure in line with the stages of planning and analyzing an educational product indicated by Freitas (2021). In this way, we start from identifying your target audience, design, development, implementation and evaluation. Thus, we interpreted the data generated by the subjects who evaluated SD, for this we used Discursive Textual Analysis (DTA) as a data analysis technique. Teachers reported their difficulties in finding teaching materials for PROEJA. They highlighted the innovative nature of the proposed SD, especially with regard to the use of active methodologies, which consider the students' prior knowledge. They also highlighted the product's efforts to value the history and ancestry of students.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
How to Cite
References
AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.
BACICH, Lilian; MORAN, José (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BERGMANN, Jonathan e SAMS, Aaron. A. Sala de Aula Invertida: Uma metodologia ativa de aprendizagem. 1. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. PROEJA: Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos. Documento Base. Brasília. 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf2/proeja_medio.pdf, Acesso em: 05 Set. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Aprendizagem significativa – breve discussão acerca do conceito. In: Base Comum Curricular: Implementação. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/aprofundamentos?start=10&tmpl=articlelist, Acesso em: 05 Set. 2023.
CASTAMAN, A. S.; TOMMASINI, A. Aprendizagem baseada em problemas. Revista Labor, v. 1, n. 24, p. 43-61, 19 out. 2020.
FREITAS, Rony. (2021). Produtos educacionais na Área de Ensino da CAPES: o que há além da forma?. Educação Profissional E Tecnológica Em Revista, 5(2), 5-20. Disponível em https://doi.org/10.36524/profept.v5i2.1229, acesso em 12/09/2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2015.
KAPLÚN, G. Material Educativo: a experiência do aprendizado. Comunicação e Educação, São Paulo, v. 27, p. 46-60, maio/ago, 2003. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37491.Acesso em: 30 out. 2023.
MOREIRA, Marco Antônio. Aprendizagem significativa. Brasília: Ed. da UnB, 1998.
MOREIRA, M. A. O que é afinal aprendizagem significativa? Revista cultural La Laguna Espanha, 2012. Disponível em: http://moreira.if.ufrgs.br/oqueeafinal.pdf. Acesso em: 22/2/2019.
THOMPSON, E. P. As Peculiaridades dos Ingleses e Outros Artigos. Campinas: Editora da Unicamp, 2001.
VASCONCELOS, Clara; ALMEIDA, António. Aprendizagem baseada na resolução de problemas no ensino das ciências: proposta de trabalho para ciências naturais, biologia e geologia. Portuga: Porto Editora, 2012.
SANTOS, Elidineide Maria. Na cozinha também se ensina e aprende histórias: História da cozinha brasileira no Brasil colonial (Sequência Didática). (Produto Educacional) Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT). Instituto Federal Baiano, Catu-BA, 2023. (Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/744640, acesso em 19/04/2024).
SANTOS, Elidineide Maria. OLIVEIRA, Marcelo Souza. DE OLIVEIRA, Patrícia de. Na cozinha também se ensina e aprende histórias: sequência didática para o ensino de história no curso: técnico em gastronomia (PROEJA). (Dissertação de Mestrado) Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT). Instituto Federal Baiano, Catu-BA, 2023. (Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/744642, acesso em 19/04/2024).
SILVA, Adriano Larentes da. O ensino de história no proeja: limites e possibilidades. In: Anais do XXVII Simpósio Nacional de História. Natal, 2013. Disponível em http://www.snh2013.anpuh.org/resources/anais/27/1370116706_ARQUIVO_OEnsinodeHistorianoPROEJA_1.pdf, acesso em 03/10/2023.
SCHNEIDERS, Luís Antônio. O método da Sala de Aula Invertida. 1ª ed. Lajeado: Editora da Univates, 2018. Disponível em https://www.univates.br/editoraunivates/media/publicacoes/256/pdf_256.pdf. Acesso: set. 2020.
ZABALA, Antônio. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.