The experience of mediation with a learning object in inclusive classes

Main Article Content

Regina Célia Passos Ribeiro de Campos
Thaissa Lielly Rodrigues de Almeida

Abstract

The inclusion of students with disabilities still appears in the opinion of teachers as a slow and complex process, permeated by exclusion, stigmas and myths about their learning capabilities. This article aims to present research in the educational area, based on Cultural Historical Theory, which culminated in the development of a learning object and pedagogical activity for teaching science in an inclusive 7th year elementary school class at a public school. The class had 25 students, including two children with disabilities (Down Syndrome and Cerebral Palsy). The methodological procedures used were observation of the school context and an interview with a science teacher. Data analysis made it possible to reflect on the characteristics and potential of children with disabilities. Experience has proven that, with the introduction of learning mediating objects, an equitable and inclusive education for all is possible.

Article Details

Section

DEMANDA CONTÍNUA

How to Cite

The experience of mediation with a learning object in inclusive classes . (2025). Ensino Em Re-Vista, 32(Contínua), 1-25. https://doi.org/10.14393/ER-v32e2025-10

References

AQUINO, Pabline; TOASSA, Gisele. Apontamentos sobre a pedologia de Vigotski: alguns conceitos importantes em seu contexto histórico. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 1-19, 2019.

BRASIL, Lei nº º 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei brasileira de inclusão da pessoa com deficiência. Brasília: Edições Câmara, 2015.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

DAINEZ, Débora. Desenvolvimento e deficiência na perspectiva histórico-cultural: contribuições para educação especial e inclusiva. Revista de Psicología, [S.L.], v. 26, n. 2, p. 1-22, dez. 2017. Universidad de Chile. DOI: https://doi.org/10.5354/0719-0581.2017.47948.

DAINEZ, Débora; SMOLKA, Ana Luiza. A função social da escola em discussão, sob a perspectiva da educação inclusiva. Educação e Pesquisa, [S.L.], v. 45, p. 1-18, 2019. FapUNIFESP (SciELO). DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945187853.

EMBIRUÇU, Emília; MONTEIRO, Carlos; SILVA, Talita; REIS, Alberto; VALENTI, Vitor; OLIVEIRA, Adriana; ABREU, Luiz. Paralisia cerebral. In: MONTEIRO, Carlos Bandeira; ABREU, Luiz; VALENTI, Vitor (orgs.). Paralisia cerebral: teoria e prática. São Paulo: Plêiade, 2015. p. 31- 56.

FIGUEIRÊDO, Alessandra. O(s) uso(s) do(s) conceito(s) de estigma no campo da saúde coletiva. Saúde em Redes, v.7, n.1, p.87-97, 2021. DOI: https://doi.org/10.18310/2446-4813.2021v7n1p87-97.

GLAT; Rosana; BLANCO, Leila. Educação especial no contexto de uma educação inclusiva. In: GLAT, Rosana. (org.). Educação inclusiva: cultura e cotidiano escolar. Rio de Janeiro: 7Letras, 2007. p. 15-35.

GOFFMAN, Erving. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro: Zahar, 1982.

KASSAR, Maria Cristina. Educação especial na perspectiva da educação inclusiva: desafios da implantação de uma política nacional. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 41, 2011, p. 61- 79. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602011000300005.

FARIA FILHO, Luciano; VIDAL, Diana. Os tempos e os espaços escolares no processo de institucionalização da escola primária no Brasil. Revista Brasileira de Educação, n. 14, 2000, p. 19-34. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782000000200003.

LINHARES, Renata; FACCI, Marilda. O desenvolvimento das funções psicológicas superiores: rompendo com a dicotomia entre o natural e o histórico-cultural. In: FRIBIDA, Fabiola; FACCI, Marilda; BARROCO, Sônia. O desenvolvimento das funções psicológicas superiores na psicologia histórico-cultural: contribuições da psicologia à educação. Uberlândia: Navegando Publicações, 2021, p. 29-46.

MANZINI, Eduardo; SANTOS, Maria Carmem. Portal de ajudas técnicas para educação: equipamento e material pedagógico especial para educação, capacitação e recreação da pessoa com deficiência física. Brasília: MEC/SEESP, 2002. 54 p.

MONTEIRO, Darlisângela; GHEDIN, Evandro; KRUGER, Marcos. A epistemologia de Leontiev, a relação do desenvolvimento do psiquismo humano, a cultura e suas implicações para o ensino de ciências. In: GHEDIN, Evandro (org.). Teorias psicopedagógicas do ensino aprendizagem. Boa Vista: UERR Editora, 2012, p. 154-171.

SASAKI, Aline; SFORNI, Marta. Desenvolvimento do pensamento na educação. In: FRIBIDA, Fabiola; FACCI, Marilda; BARROCO, Sônia. O desenvolvimento das funções psicológicas superiores na psicologia histórico-cultural: contribuições da psicologia à educação. Uberlândia: Navegando Publicações, 2021, p. 128-138.

SILVA, Anair; OLIVEIRA, Guilherme; ATAÍDES, Fernanda. Pesquisa-ação: princípios e fundamentos. Prisma, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 2-15, 2021.

SILVA, Grazielle; MACÊDO, Kátia; REBOUÇAS, Cristiana Brasil; SOUZA, Ângela Maria. Entrevista como técnica de pesquisa qualitativa. Objn, [s. l], p. 2046-257, jan. 2006.

SILVA, Renan; CARMELLO NETO, Artur; MUZZETI, Luci. A Inclusão no Brasil: a deficiência intelectual e as contribuições de Vigotski. Interfaces Científicas - Educação, v.9, n. 1, p. 93-106, 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v9n1p93-106.

SOUZA, Vera; ANDRADA, Paula. Contribuições de Vigotski para a compreensão do psiquismo. Estudos de Psicologia. Campinas, v. 30, n. 3, 2013, p. 355-365. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-166X2013000300005.

STREDA, Carina; VASQUES, Carla. Síndrome de Down e Deficiência Intelectual: História e Lógica de uma Associação. Revista Brasileira de Educação Especial, Corumbá, v.28, 2022, p. 417-432. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-54702022v28e0085.

VIGOTSKI, Lev. O método de investigação. In: VIGOTSKI, Lev. Obras Escogidas. Tomo III, Madrid: Visor Distribuciones, 1931/2013, p. 47-96.

VIGOTSKI, Lev. O método instrumental em psicologia. In: VIGOTSKI, Lev. Obras Escogidas. Tomo I, Madrid: Visor Distribuciones, 1930/2013, p. 65-70.