The question and its potential: intersections between education and philosophy
Main Article Content
Abstract
The question is one of the means human beings use to establish relationships with the world and with themselves. Therefore, in this work, we sought to develop a path that begins with the possibility of understanding what a question is and to analyze its epistemological, discursive, social and political, revolutionary, and hermeneutical dimensions, as multiple facets of the same questioning action. The main aim was to establish the question as a point of intersection between education and philosophy, seeking to identify the role of questions in educational processes and the contribution that philosophy and its teaching can bring to the development of a questioning education that awakens equally questioning students. This is a bibliographic and qualitative study based on Machado and Sasseron (2012), Muraro (2015), Gadamer (1997), Kohan (2011), and Cerletti (2009). The results revealed the question as an intersection point between philosophy and education since it can be more than an interrogative sentence or pedagogical resource. We concluded that the question has the potential to trigger the most diverse processes, such potential can act as a driving force in the learning process.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
How to Cite
References
CERLETTI, Alejandro. O ensino de Filosofia como problema filosófico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
CHAUÍ, Marilena. Convite à filosofia. 14. ed. São Paulo: Ática, 2010
CORBISIER, R. Introdução à Filosofia. Tomo II, Parte 1. São Paulo: Civilização Brasileira, 1983.
FISCHER, R. M. B. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa, n. 114, p. 197–223, nov. 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000300009.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira [recurso eletrônico]. 11. ed.– Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta [recurso eletrônico]. 1. ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
HIGHET, Gilbert. A arte de ensinar. São Paulo: Edições Melhoramentos, 1951.
KOHAN, Walter Omar. Sobre las preguntas y cómo nos relacionamos con ellas y con la infancia al practicar la filosofía. In: SUMIACHER (org.). Prácticas filosóficas comparadas: Filosofía con/para niños. Consultoría filosófica. Talleres filosóficos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico, 2020.
KOHAN, Walter Omar. Sócrates & a educação: o enigma da filosofia. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
MACHADO, V. F.; SASSERON, L. H. As perguntas em aulas investigativas de ciências: a construção teórica de categorias. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 29–44, 2012. Disponível em: https://www.periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4229. Acesso em: 5 maio 2023.
MURARO, Darcisio Natal. A pergunta como potência da filosofia e da educação. Actas, v. 3, 3er Congreso Latinoamericano de Filosofía de la Educación, 2015. Disponível em: http://filosofiaeducacion.org/actas/index.php/act/article/view/169. Acesso em: 30 abril 2023.
NASCENTES, Antenor. Dicionário etimológico da língua portuguesa. Rio de Janeiro: [s.n.], 1955.
ROCA, M. T.; MÁRQUEZ, C; SANMARTÍ, N. Las preguntas de los alunos: uma propuesta de análisis. Revista de Investigación y Experiencias Didacticas, v. 31, n. 1, maio, 2013. Disponível em: https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/285706. Acesso em 13 nov. 2023.
SEVERINO, A. J.. A busca do sentido da formação humana: tarefa da Filosofia da Educação. Educação e Pesquisa, v. 32, n. 3, p. 619–634, set. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000300013.
SEVERINO, A. A contribuição da filosofia para a educação. Em Aberto, Brasília, v. 9, n. 45, 1990. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.9i45.1764.
SOUZA, Vitor Fabricio Machado. A importância da pergunta na promoção da alfabetização científica dos alunos em aulas investigativas de Física. 2012. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Ensino de Ciências (Física, Química e Biologia), Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. DOI: https://doi.org/10.11606/D.81.2012.tde-20042012-145959.