Teaching ethics through a board game
Main Article Content
Abstract
The article presents research on teaching ethics through a board game developed for students with Visual Impairments, aligned with a democratic, inclusive, and participatory education. Inspired by collaborative action research, the study involved the participation of the classroom teacher and students, who evaluated the "Interactive Domino" game. The game was supported by a complementary children's book and the Active Methodology Rotation by Stations, designed within a Didactic Sequence. The research highlights the importance of using Assistive Technology resources to promote accessibility and student protagonism. The results indicate that the game enhanced students' learning, fostering participation, a sense of belonging, and self-esteem. Furthermore, the study shows that the development of ethical values and principles emerges naturally when approached with pedagogical intentionality and should be encouraged from the early years of schooling.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
How to Cite
References
BERNARDO, F. G., GARCEZ, W. R., SANTOS, R. C. Recursos e Metodologias indispensáveis ao Ensino de Matemática para alunos com Deficiência Visual. Revista de Educação, Ciências e Matemática, 9(1), 2019.
BRASIL. Carta da Terra. Ministério do Meio Ambiente, Brasília, 1994.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. MEC. Brasília, 2018.
BRASIL.Temas Contemporâneos Transversais na BNCC. MEC, Brasília, 2019.
BRAUN, V., CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101, 2006. DOI: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
COBO, A. D.; RODRIGUES, M.G.; BUENO, S. T. Aprendizagem e Deficiência Visual. In: MARTIN, M. B.; BUENO, S. T. Deficiência Visual: aspectos psicoevolutivos e educativos. São Paulo: Santos, 2003, p. 129 – 144.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005.
NÓVOA, A. Escolas e Professores: Proteger, Transformar, Valorizar. Salvador: SEC/IAT, 2022.
JESUS, D. M., VIEIRA, A. B., EFFGEN, A. P. S., Pesquisa-Ação Colaborativo-Crítica: em busca de uma epistemologia, Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v.39, n.3, p.771-788, jul./set. 2014.
SÁ, E. D.; CAMPOS, I. M., SILVA, M. B. C. Atendimento Educacional Especializado – Deficiência Visual. Brasília: DF, 2007.
SASSAKI, R. K. Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação (Reação), São Paulo, Ano XII, mar./abr. 2009, p. 10-16.
TECKENTRUP, B. Gentileza. Ciranda Cultural, 2021.