Chastisements and punishments in the Lancasterian method: (un)humanist education in the 19th century

Main Article Content

Dirce Nazaré de Andrade Ferreira

Abstract

The Lancasterian punishments contained in the Decree Law of 1827 were attached to a fragment of the Book of Lancaster translated by William Skinner. The literature on the history of education and the description of Lancasterian punishments in Brazil are described in a hermeneutic overlap of this manuscript without going to the primary source. We did an on-site search at the British Museum in London on Joseph Lancaster's original books. The objective was to understand directly from the author's work the description of punishments in the schools of first letters and their form.  We used as methodology the indicia method with an on-site research and qualitative, documentary and bibliographic interpretation. The results show that Lancasterian punishments were human and contrary to physical suffering, but represented moral embarrassment, psychological suffering and physical constriction: punishments similar to those used in adult prisons.

Article Details

Section

Articles

Author Biography

Dirce Nazaré de Andrade Ferreira, Universidade Federal do Espírito Santo (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-5679-2823

http://lattes.cnpq.br/0727886623679126

dircenazare@hotmail.com

 

How to Cite

Ferreira, D. N. de A. (2025). Chastisements and punishments in the Lancasterian method: (un)humanist education in the 19th century. Cadernos De História Da Educação, 24(Contínua), e2025-39. https://doi.org/10.14393/che-v24-e2025-39

References

BASTOS, Maria Helena Câmara. O Ensino monitorial/mútuo no Brasil. In: BASTOS, Maria Helena Camara (org). Histórias e memórias da educação no Brasil. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1999, p.63-75.

BASTOS, Maria Helena Câmara. A instrução pública e o ensino mútuo no Brasil: uma história pouco conhecida (1808-1827). História da Educação. Vol.1,1997. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/30631. Acesso em 16/09/2012.

BASTOS, Maria Helena Câmara. A educação elementar e o Método Lancaster no correio brasiliense (1816). História da Educação. Vol. 9, 2005. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/29207. Acesso em 16/09/2012.

BASTOS, Maria Helena Câmara. O ensino monitorial/mútuo no Brasil (1827-1854). In: Histórias e memórias da educação no Brasil, século XIX. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 34-51.

CHIZZOTTI, Antonio. A Constituinte de 1823. In: Omar Fávero. A educação nas constituintes brasileiras (1823-1988). Campinas: Autores Associados, 2005.

FARIA FILHO, Luciano Mendes de. Instrução elementar no Século XIX. In: FARIA FILHO, Luciano Mendes. Escola, política e cultura: a instrução elementar nos anos iniciais do império brasileiro. Belo Horizonte: Argumentum, 2011.

FRANCISCO FILHO, Geraldo. A educação brasileira no contexto histórico. Campinas: Alínea, 2004.

FRANCISCO FILHO, Geraldo. Escola, política e cultura: a instrução elementar nos anos iniciais do império brasileiro. Belo Horizonte: Argvmentvum, 2006.

FRANCISCO FILHO, Geraldo. Estado, cultura e escolarização em Minas Gerais, no século XIX. In Vidal, Diana Gonçalves. A memória e a sombra: a escola brasileira entre o império e a república. Belo Horizonte: Autêntica, 1999. p. 117-135.

FERNANDES, Rogério. A difusão do Ensino Mútuo em Portugal no começo do Século XIX. In: BASTOS, Maria Helena Camara. A Escola Elementar do Século XIX. Passo Fundo: Ediupf, 1999. p.17-30.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 2004.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Petrópolis: Vozes, 1998.

GILES, Thomas Ransom. História da Educação. São Paulo: EPU, 1987.

GINZBURG, Carlos. O fio e os rastros: verdadeiro, falso, fictício. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

GINZBURG, Carlos. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

GONDRA, José; SCHUELER, Alessandra. Educação, poder e sociedade no império brasileiro. São Paulo: Cortez, 2008.

HERBART, Johann Friedrich. Pedagogia geral. Lisboa: Fundação Calouste Glbenkian, 1971.

HILSDORF, Maria Lúcia Spedo. O Ensino mútuo na província de São Paulo: primeiros apontamentos. In: BASTOS, Maria Helena Camara (org). A Escola elementar do século XIX: o método monitorial/mútuo. Passo Fundo: Ediupf, 1999. p.101-112.

LANCASTER, Joseph. The British System of education: Being a complete epitome of the improvements and inventions practiced by Joseph Lancaster: to which is added, a report of the trustees of the Lancaster School at Georgetown. Published by: Joseph Milligan and by William Cooper. Washington, 1812.

LANCASTER, Joseph. The Lancasterian system of education, with improvements. Baltimore:WN Ogden Nilles, printer. 1821.

LANCASTER, Joseph. Improvements in education, as it respect the industrious classes of community. Piccadilly, London: Darnton & Harvey, 1803.

LANCASTER, Joseph. Epitome of some of the chief events and transactions in the life of Joseph Lancaster: containing an account of the rise and progress of the Lancasterian system of education and the author’s future prospects of usefulness to mankind. New York: Baldwin & Peck. 1833.

LESAGE, Pierre. A pedagigia nas escolas mútuas no século XIX. In: BASTOS, Maria Helena Camara (Org). A escola elementar no século XIX: o método monitorial/mútuo. Passo Fundo: Ediupf, 1999. p. 4-17.

LINS, Ana Maria Moura. O Método Lancaster: educação elementar ou adestramento? In: BASTOS, Maria Helena Camara. (Org). A escola elementar no século XIX: o método monitorial/mútuo. Passo Fundo: Ediupf, 1999. p.49-61.

LOPEZ, Claudina & Narodowski, Mariano. El mejor de los métodos posibles: La introduccuón del método lancasteriano em Iberoamerica em el temprano siglo XIX. In: BASTOS, Maria Helena Camara. (Org). A escola elementar no século XIX: o método monitorial mútuo. Passo Fundo: Ediupf, 1999. p.30-42.

MANACORDA, Mário Alighiero. História da educação: da antiguidade aos nossos dias. São Paulo: Cortez, 1992.

MOACYR, Primitivo. A instrução e o império: subsídios para a história da educação no Brasil, 1823-1853. São Paulo: Ed. Nacional, 1936.

NEVES, Fátima Maria. O Método lancasteriano e o projeto de formação disciplinar do povo (São Paulo, 1808-1889). Universidade Estadual Paulista/Faculdade de Ciências e Letras, 2003. Tese de Doutorado em história. p.2-145. Disponível em: www.unesp.br. Acesso em 02/06/2012.

NEVES, Fátima Maria. O método de Lancaster e a memória de Martim Francisco. Disponível em: http://168.96.200.17/ar/libros/anped/0210T.PDF. Acesso em 26/09/2012.

NÓVOA, Antonio. Apresentação. In: BASTOS, Maria Helena Camara. (Org). Histórias e memórias da educação no Brasil, século XIX. Petrópolis: Vozes, 2011. P.9-13.

PIRES DE ALMEIDA, José Ricardo. História da instrução pública no Brasil (1500-1889). São Paulo: EDUC, 1989.

RICHARDSON, Robert Jarry. Pesquisa social métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1999.

SALMON, David. Joseph Lancaster. London: The British and foreign school society, 1904.

SAVIANI, Dermeval. O Legado educacional do século XIX. Campinas: Autores Associados, 2005.

SCHNEIDER, Omar e GONDRA Gonçalves José (Org.). Educação e instrução na província do Espírito Santo. in: Educação e instrução nas províncias e na corte imperial (1822-1889). Vitória: EDUFES, 2011. p. 239-270

SIQUEIRA, Francisco Antunes de. Memórias do passado: a Vitória através de meio século (1832-1897). Vitória: Florecultura, 1999.

TOBIAS, José Antonio. História da educação brasileira. São Paulo: Editora Juriscredi, 1974.

VIDAL, Diana Gonçalves; Hilsdorf Maria Lucia Spedo (Org). Brasil 500 anos: Tópicos em história da educação. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2001.