Rural settlements and Rural Schools

a comparative study in two areas in the North of Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCT185171100

Keywords:

rural settlement, MST, countryside education, social and political formation, emancipatory education

Abstract

The present paper proposes a comparative analysis between two rural settlements located in the North of Paraná – Eli Vive I (Londrina) and Água da Prata (Tamarana) – especially regarding the degree of influence of the capitalist model on rural relations, determined from the formative process of the settlers. The principle of comparison is due to Eli Vive I link to the MST, listing it as a vital characteristic in the construction of an education model based on the values ​​of the peasantry, which results in the continuing education of individuals, which associates practice and theory, maintaining the logic of the countryside and militancy. It was found that such positioning was fundamental to avoid abandonment of the lots and maintain agroecological production, among other causes defended by the social movement. The MST makes use of emancipatory education as a starting point, in which success is achieved by social justice through the land. In the Água da Prata settlement, however, the reality is quite different, resulting from the lack of political, social, and pedagogical organization of families. Daily life and desires are always thought of within the logic of the capitalist mode of production and the urban-industrial way of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sergio Aparecido Nabarro , Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Professor do programa de pós-graduação (mestrado e doutorado) em Geografia da Universidade Estadual de Londrina. Professor visitante no Institut de Géographie da Université Paris 1 (Sorbonne - França) mesma universidade onde desenvolveu pesquisa de pós-doutorado sobre o modo de vida camponês e a questão agrária na obra de Élisée Reclus. Doutor em Geografia pela Universidade de São Paulo (USP) com período de estudos e investigação na Universitat de Barcelona (UB - Espanha). Mestre em Geografia pela Universidade de São Paulo (USP). Possui graduação em Geografia (Licenciatura e Bacharelado) e Especialização em Ensino de Geografia pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). É membro dos grupos Geocrítica (Barcelona - Espanha) e Géographie-Cités (Paris - França). É parecerista das revistas internacionais: Scripta Nova, Biblio 3W e Ar@cne, e das revistas brasileiras: GeoUsp: espaço e tempo (USP), Boletim Goiano de Geografia (UFG), Revista do Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro (IHGB), Geografia (UEL), Caderno de Geografia (PUC-Minas) e Ensino, Educação e Ciências Humanas (UNOPAR). Tem experiência nas áreas de Geografia Agrária, História do Pensamento Geográfico e Teoria e Método em Geografia, atuando principalmente nos seguintes temas: campesinato, modo de vida, Geografia e História Oral de Vida, políticas públicas de desenvolvimento rural, neoliberalismo, ideologia e discurso.

Published

2023-11-16

How to Cite

SILVA, H. F. M.; NABARRO , S. A. Rural settlements and Rural Schools: a comparative study in two areas in the North of Paraná. Revista Campo-Território, Uberlândia, v. 18, n. 51, p. 77–99, 2023. DOI: 10.14393/RCT185171100. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/article/view/71100. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Edição Especial Metodologias Qualitativas de Pesquisa e/ou Ação