Reliquary of memories - Popular Education in the 1960s

Carlos Rodrigues Brandão and Osmar Fávero

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCT195370960

Keywords:

Carlos Rodrigues Brandão, Osmar Fávero, social movements, Popular Education

Abstract

The text deals with popular education in Brazil in the 1960s, crossed by historical records of the Basic Education Movement (MEB). It is characterized by examining the memories of Carlos Rodrigues Brandão and Osmar Fávero, linked on the one hand, to the political scenarios that preceded the 1964 Coup followed by the establishment of the military dictatorship, and on the other, to the pedagogical and methodological processes that founded popular education. The contributions of the qualitative approach guided the carrying out of the two interviews - via Google Meet, in the years 2021 and 2022, especially the elaboration of the script regarding the constitution of the MEB and the Popular Culture Movements - MCP, in the presence of Paulo Freire and popular women educators. The inconclusions reveal the relevance of social literacy movements for emerging adults of that period and their influence on the consolidation of resistance movements that identify in popular education, the interaction between different ways of learning reality to transform it and contribute to the development of the criticality of subjects - individual and collective and for the construction of social justice.

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Author Biography

Nima Imaculada Spigolon, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Professora (in) conclusão! Pós Doutorado, área: História da Educação (2022); Doutorado em Educação, área de concentração Ciências Sociais na Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2014). Mestrado em Educação, área de concentração: Políticas, Administração e Sistemas Educacionais, pela mesma Universidade (2009). Graduação em Pedagogia (2005) e Bacharelado em Administração (1992). Professora da Faculdade de Educação, na Universidade Estadual de Campinas. Credenciada no programa de Pós-Graduação em Educação (Acadêmico e Profissional). Coordenadora e pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação de Jovens e Adultos (GEPEJA) da Faculdade de Educação da UNICAMP; Vice líder do Grupo de Pesquisa Educação, Feminismos e Amazônia - EduAmazônia, da Universidade do Estado do Amazonas (UEA), e participante do Grupo de Estudos Literatura e Ditaduras (GELD) da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Membro Associado da ALB (Associação de Leitura do Brasil), da ANPED (Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação) e da Associação Internacional de Ciências Sociais e Humanas em Língua Portuguesa (AILPcsh); Membro da ABRESC (Academia Brasileira de Escritores), ALAMI ( Academia de Artes, Letras e Música de Ituiutaba); UTOPIA (União de Escritores da Língua Portuguesa); ACLEMOD (Associação de Cultura, Literatura e Educação de Quirinópolis). Atua principalmente com os temas de: Educação de Jovens e Adultos, Paulo Freire e Elza Freire, Formação de professores, Políticas Públicas, Ditadura e Exílio brasileiro.

Published

2024-04-14

How to Cite

SILVA, C. F. da; SPIGOLON, N. I. Reliquary of memories - Popular Education in the 1960s : Carlos Rodrigues Brandão and Osmar Fávero. Revista Campo-Território, Uberlândia, v. 19, n. 53, p. 81–106, 2024. DOI: 10.14393/RCT195370960. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/article/view/70960. Acesso em: 5 nov. 2024.

Issue

Section

Trabalho de Campo e a Pesquisa Participante: a contribuição de Carlos Rodrigues Brandão