Participation of family farming in the National School Feeding Program during the COVID-19 pandemic in municipalities of the state of Goiás, Brazil

Authors

  • Emanuel Jeremias Ramalho da Silva Universidade Federal de Goiás (UFG)
  • Corcioli Universidade Federal de Goiás (UFG)
  • Fabiana Thomé da Cruz Universidade Federal de Goiás (UFG)

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCT174866677

Keywords:

COVID-19, PNAE, School feeding, Territory of Rio Vermelho, Rural development

Abstract

The present study is dedicated to analyze the participation of family farming in the National School Feeding Program (PNAE) in municipalities of the Red River Microregion, in the state of Goiás, in the first year of the COVID-19 pandemic. The study took place in seven municipalities: Araguapaz-GO, Aruanã-GO, Britânia-GO, Faina-GO, Goiás-GO, Matrinchã-GO and Santa Fé de Goiás-GO. It was found that there was a drop in the acquisition of foodstuffs from agriculture in all the municipalities analyzed, especially in the municipality of Goiás-GO, which did not acquire any value from family farming, even though it is the municipality that has the largest volume of funds passed on and where a good part of the family farming in the region is located. In view of the study presented, it was also found that there was an increase in the resources passed on by the FNDE in 2020. The participation, before and during the pandemic, was mostly from individual family farmers, with the exception of the municipality of Goiás-GO that, in 2019, hired exclusively from formal groups. From the in-depth study of the pandemic period, it was found that family farming was vulnerable to the lack of efficient management of the PNAE, which may indicate lack of solid and well articulated institutional procurement planning with family farming.

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Author Biographies

Emanuel Jeremias Ramalho da Silva, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutorando em Agronegócio (PPGAGRO/UFG). Professor Substituto na Faculdade de Direito da UFG.

Corcioli, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Possui graduação em Agronomia pela Universidade Federal de Goiás (2003), mestrado em Agronomia pela Universidade Federal de Goiás (2006) e doutorado em Agronomia pela Universidade Federal de Goiás (2013). Atualmente é Professora Adjunto da Universidade Federal de Goiás nas disciplinas de Sociologia Rural e Políticas de Desenvolvimento Rural. Possui experiência na área de Agronomia, atuando principalmente nos seguintes temas: Agricultura Familiar, Extensão Rural e Nutrição Mineral de Plantas.

Fabiana Thomé da Cruz, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Possui graduação em Engenharia de Alimentos pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2005), mestrado em Agroecossistemas, pela Universidade Federal de Santa Catarina (2007), doutorado em Desenvolvimento Rural pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2012), tendo realizado estágio de doutoramento na Cardiff School of City and Regional Planning, Cardiff University (CPLAN, 2010-2011). Possui pós-doutorado em Desenvolvimento Rural pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é professora adjunta na Escola de Agronomia da Universidade Federal de Goiás (EA/UFG), professora no Programa de Pós-Graduação em Agronegócio (PPGAGRO/UFG) e professora colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento (PGDR/UFRGS). Tem se dedicado a pesquisas relacionadas à agricultura familiar e ao desenvolvimento rural, especialmente no que diz respeito ao debate sobre qualidade dos alimentos tradicionais, agroindústrias familiares, inserção em mercados formais, segurança alimentar e nutricional e sistemas alimentares sustentáveis.

Published

2023-02-03

How to Cite

SILVA, E. J. R. da; CORCIOLI; CRUZ, F. T. da. Participation of family farming in the National School Feeding Program during the COVID-19 pandemic in municipalities of the state of Goiás, Brazil. Revista Campo-Território, Uberlândia, v. 17, n. 48, p. 217–235, 2023. DOI: 10.14393/RCT174866677. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/article/view/66677. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos