School closures in the countryside and its returns in the countryside social reproduction

an analysis from the city of Moita Bonita/SE/Brazil

Authors

  • Tiago Barreto Lima Universidade Federal de Sergipe (UFS), Sergipe, Brasil
  • Geovanio Silva Universidade Federal de Sergipe (UFS), Sergipe, Brasil
  • Tereza Simone Santos de Carvalho Universidade Federal de Sergipe (UFS), Sergipe, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCT174866628

Keywords:

Agribusiness, Peasantry, Education from/in the countryside, School closures

Abstract

The Brazilian countryside is historically marked by structural contradictions. In the 1990s, due to pressure from social movements fighting for land, especially the Landless Rural Workers Movement, the debate on education from/to the countryside intensified. On the one hand, Agribusiness sought to lead these demands of social movements to form the necessary frameworks to manage technological advances aimed at their reproduction. On the other hand, rural education has advanced to the point of becoming public policy. However, parallel to the advances, it was observed, from the intensification of neoliberalism in Brazil, the setback, with the closing of these schools. In view of the above, the objective of this article is to discuss the closing of schools in the countryside and its consequences for peasant reproduction, taking the city of Moita Bonita - SE as a reference. The research, of a qualitative-quantitative nature, included data collection with official agencies and semi-structured interviews with focus groups. The data were analyzed in the light of historical-dialectical materialism and pointed as conclusions the understanding of the closing of schools in the countryside as an expression of the mode of sociability of capital, which seeks to deny the subjects and their places, affirming its systemic logic of reproduction.

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Author Biographies

Tiago Barreto Lima, Universidade Federal de Sergipe (UFS), Sergipe, Brasil

Graduado em Licenciatura Plena em Geografia pela Universidade Federal de Sergipe, Campus Prof. Alberto Carvalho em Itabaiana/Sergipe. Mestrando do Programa de Pós-Graduação de Geografia da Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão. Pesquisador Voluntário no Projeto Covid-19 e a Centralidade do Trabalho Camponês (DGEI/UFS/FAPITEC-SE), sob coordenação da Profa. Dra. Josefa de Lisboa Santos. Integrante do Grupo de Pesquisa Relação Sociedade Natureza e Produção do Espaço Geográfico (PROGEO/UFS/CNPq). Membro associado da Associação de Geógrafos Brasileiros - AGB: Seção Local Aracaju - SE.

Geovanio Silva, Universidade Federal de Sergipe (UFS), Sergipe, Brasil

Graduado no curso de Licenciatura plena em Geografia pela Universidade Federal de Sergipe, Campus Professor Alberto Carvalho. Mestrando do Programa de Pós-Graduação de Geografia da Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão. Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID/ CAPES - 2018/2019 sob a orientação do Professor Daniel Almeida da Silva. Foi também bolsista do Programa de Educação Tutorial - PET/FNDE, sob a tutoria do Professor José Hunaldo Lima no período de 2019/2021. É membro do Grupo de Pesquisa Sociedade Natureza e Produção do Espaço Geográfico - PROGEO. Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia Humana, subárea: Geografia Agrária, onde desenvolve pesquisas sobre que envolvem a Produção do Espaço Agrário, assim como o Estado, Território e Políticas Públicas.

Tereza Simone Santos de Carvalho, Universidade Federal de Sergipe (UFS), Sergipe, Brasil

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Sergipe (1987), Especialização em Educação Tecnológica - CEFET/MG, Especialização em Competência Pedagógica e Docência Universitária - Faculdade São Luís de França (2008), Especialização em Gestão de Mídias na Educação - Universidade Federal de Sergipe (2009), Especialização em Libras: Educação Inclusiva - Faculdade São Luís de França (2010) e Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (2002). Atualmente é professora do Curso de Graduação em Letras-Libras da Universidade Federal de Sergipe e doutoranda em Geografia dessa instituição, pesquisando o fechamento das escolas localizadas no campo/zona rural. Foi vice-coordenadora do Observatório Nacional de Educação Especial no Estado de Sergipe. Atuou como membro da coordenação do Programa Escola da Terra no estado de Sergipe (2017-2018) e continua na segunda edição do programa (2020-2021). Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, educação infantil, educação inclusiva e surdez, formação e prática docente, currículo e diversidade cultural, tecnologia educacional/Mídias e Educação, e Educação do Campo.

Published

2023-02-03

How to Cite

LIMA, T. B.; GEOVANIO SILVA; CARVALHO, T. S. S. de. School closures in the countryside and its returns in the countryside social reproduction: an analysis from the city of Moita Bonita/SE/Brazil. Revista Campo-Território, Uberlândia, v. 17, n. 48, p. 193–216, 2023. DOI: 10.14393/RCT174866628. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/article/view/66628. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos