A GEOGRAFIA ESCOLAR BRASILEIRA: UMA REVISÃO NECESSÁRIA
DOI:
https://doi.org/10.14393/RCG207145155Keywords:
Geographical Thought., School geography., History of Geography., National Identity.Abstract
Back over the story of Geography in school highlights decisive moments in which the geographical science passed by its since systematization in the late nineteenth century to the second half of the twentieth century, after its definitive consolidation in the role of the humanities. This evidence makes clear the role filled by Geography in the complex interplay of interests that permeate Brazilian history since ancient times in an attempt to establish a model of citizenship with progressive and modern aspiration. This paper aims to identify some reflections on how the Geographic Thought became to the consolidation scope of the Geography as a School Subject in line with the interests of the dominant classes in the search for an "ideal Brazilianness". It is not by chance that we will see, next, how school geography has become a necessary tool for the (re) organization of Brazilian territory, both in the ideological field and in practice.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. b) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado. c) Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.