MULTITEMPORAL ANALYSIS AND CHARACTERIZATION OF BANK EROSION PROCESSES IN THE LOWER COURSE OF THE JAGUARIBE RIVER – CEARÁ STATE – BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.14393/RCG2510273327Keywords:
Semiarid, Bank retreat, Erosion pinsAbstract
This study analyzed the bank erosion process of the Jaguaribe River from 2015 to 2023, in a trench of approximately 10 km, located downstream of the Castanhão Reservoir in its lower course, precisely in the municipality of Quixeré, Ceara state, Brazil. For this purpose, nine erosion stations were chosen for monitoring, which were divided into three groups: Conserved Area (AC), Partially Conserved Area (APC) and Degraded Area (AD). The erosion pin methodology was used for monitoring. The Degraded Area group presented the largest volume of eroded material, while the Conserved Areas presented the lowest values of erosion rates and eroded volume. For the period evaluated, the main erosive conditioning factor was precipitation. The following erosion processes were observed in the studied sections: fluvial and pluvial erosion, shear collapse, and subsurface erosion (piping).
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Hamilton Ribeiro Andrade, Andrea Almeida Cavalcante, Oscar Vicente Quinonez Fernandez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. b) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado. c) Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.