GEOROUTE OF THE COMMUNITY OF TRÊS BARRAS, MORRO GRANDE - SC: EXPLORING THE EDUCATIONAL AND TOURISTIC POTENTIAL FOR GEODIVERSITY VALORIZATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCG259869953

Keywords:

Geography, Geoeducation, Biotic diversity, Geoturism, Educational routes

Abstract

Several spaces hold educational potential to be explored beyond the classroom. The Geopark "Caminhos dos Cânions do Sul", known for its geodiversity, offers opportunities for addressing geographical content. The abiotic elements that compose the landscape can be used as subject matter in school geography and are explored through tourism activities. The Hydrographic Basin, where the community of Três Barras is located in the municipality of Morro Grande, SC, comprises three entrenched valleys, creating canyons characteristic of the region's landscape. This work aims to present an educational and tourist itinerary for the basin, highlighting potential elements for teaching geodiversity outside the classroom. Fieldwork was conducted, and points of interest were collected using the SW Maps application to create the georoute. For map creation, the points were processed using the QGIS software. The Digital Terrain Model of Santa Catarina and the cartographic meshes from IBGE were used to compose the database. The itinerary highlights the river processes from the upper course to the confluence, forming the main river and identifying different channel patterns. In addition to geographical content, the itinerary contributes to the valorization and conservation of geodiversity and promotes sustainable tourism in the municipality.

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Author Biographies

Jairo Valdati, Universidade do Estado de Santa Catarina

Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (1996), mestrado em Programa de pós-graduação em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000) e doutorado em Geologia dellAmbiente e del Territorio - Università degli Studi di Modena e Reggio Emilia (2005). O Título de doutorado foi reconhecido no Brasil, em Geografia Física, pela Universidade Federal do Paraná. Atualmente é professor na Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) e colabora com a Università degli Studi di Modena e Reggio Emilia, Itália. Atua nos programas de Pós-Graduação em Planejamento Territorial e Desenvolvimento Socioambiental - mestrado e doutorado (PPGPLAN- UDESC) e Programa de Pós-Graduação em Geografia - mestrado e doutorado (PPGG - UFSC). É líder do Grupo de pesquisa em estrutura, dinâmica e conservação da Biodiversidade e da Geodiversidade ? BIOGEO. Atua na área de Biogeografia e Geomorfologia.

Thales Vargas Furtado, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Geografia (Bacharelado) pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2013). Mestre em geografia pelo Programa de Pós Graduação em Geografia da Universidade Federal de Santa Catarina (2018). Atualmente é doutorando do programa de pós-graduação em geografia da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e membro do grupo de pesquisa em estrutura, dinâmica e conservação da Biodiversidade e da Geodiversidade - BIOGEO.

Bernardo Simon Provedan, Universidade do Estado de Santa Catarina

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Planejamento Territorial e Desenvolvimento Socioambiental, na linha de pesquisa de Análise e Gestão Ambiental. Bacharel em Geografia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2020). Nesse período foi bolsista PET entre 2016-2018 atuando em atividades de ensino, pesquisa e extensão. Realizou monitoria no período de 2018 a 2019 nas disciplinas de Geografia Ragional II, Biogeografia e Estatística para Geografia. Estagiou também no ano de 2019 no Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Integrante do grupo de pesquisa em estrutura, dinâmica e conservação da Biodiversidade e da Geodiversidade (BIOGEO) na Universidade do Estado de Santa Catarina.

Published

2024-04-30

How to Cite

VALDATI, J.; FURTADO, T. V.; PROVEDAN, B. S. GEOROUTE OF THE COMMUNITY OF TRÊS BARRAS, MORRO GRANDE - SC: EXPLORING THE EDUCATIONAL AND TOURISTIC POTENTIAL FOR GEODIVERSITY VALORIZATION. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 25, n. 98, p. 268–283, 2024. DOI: 10.14393/RCG259869953. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/69953. Acesso em: 20 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos