A ESCOLA E SEU ENTORNO: O COTIDIANO DE ESTUDANTES REPRESENTADO A PARTIR DE RELAÇÕES E PRÁTICAS ESPACIAIS
DOI:
https://doi.org/10.14393/RCG228356509Keywords:
Educação geográfica, Práticas espaciais cotidianas, Comunidade escolar, Mapas mentaisAbstract
The study presents the result of a research performed in a public school with students from the ninth grade of elementary school. The research fetched to know everyday spatial practices through the elaboration of mental maps. The spatial categories place and territory made it possible to understand aspects of the daily life of the community and to indicate the potential of geographic education for teaching and school management. The students manifested absences, such as the lack of pavements, recreation areas and health services, as well as desires and problems associated with global youth, such as conviviality with situations of use and trade of drugs and the precarious access to the internet. They want to remain in the community, the result of both a process of naturalization of precariousness and, also, of an identity with the place.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. b) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado. c) Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.