GEOGRAFIA E POVOS INDÍGENAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS DOCUMENTOS NORMATIVOS DA EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA

Authors

  • Elson Mateus Monteiro Sousa Universidade do Estado do Pará - UEPA http://orcid.org/0000-0001-8333-1021
  • Adolfo da Costa Oliveira Neto Universidade Federal do Pará / Universidade do Estado do Pará

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCG217853035

Keywords:

Special Education Topics, Indigenous policies, Territory, Amazon

Abstract

This article aims to understand how geography has been included in the normative documents of indigenous school education. Priority is given to the post-1988 historical profile, when the intercultural-bilingual model emerges, which has been consolidated in recent decades within the agenda of indigenous movements in Brazil. Methodologically, it starts with a quantitative and qualitative study approach with documentary research and bibliometric review, culminating in the analysis of the main documents of this type of education. According to the analysis carried out, geography, in the current intercultural model, has been characterized by a strong appeal to the concepts of territory and territoriality, as well as in the use of cartography as a transversal axis of geography in this modality of education, as foreseen in the National Curriculum Reference for Indigenous Schools (RCNEI).

 

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Author Biographies

Elson Mateus Monteiro Sousa, Universidade do Estado do Pará - UEPA

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGG/UEPA). Bolsista da Fundação Amazônia Paraense de Amparo a Estudos e Pesquisas (FAPESPA). Integrante do Grupo de Estudos Indígenas da Amazônia (GEIA/UEPA)

Adolfo da Costa Oliveira Neto, Universidade Federal do Pará / Universidade do Estado do Pará

 Doutor em Geografia, Professor do Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGEO/UFPA e PPGG/UEPA)

Published

2020-12-04

How to Cite

SOUSA, E. M. M.; OLIVEIRA NETO, A. da C. GEOGRAFIA E POVOS INDÍGENAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS DOCUMENTOS NORMATIVOS DA EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 21, n. 78, p. 78–92, 2020. DOI: 10.14393/RCG217853035. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/53035. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos