City, school and literacies of reexistence
a discursive course
DOI:
https://doi.org/10.14393/HTP-v6n1-2024-71340Keywords:
Literacies of Reexistence, Transversal Statements, Teaching-Learning, Discourse StudyAbstract
This is a proposal that analyzes the didactic potential of re-existence literacies, in the peripheral scene of the city of Belém do Pará, based on transversal statements. The process of theorizing the concepts will occur through a dialogue between Souza (2011), Canevacci (2004) and Fiorin (2016) in the search to dismember interpretative gestures that make the look at the peripheral inhabited spaces of a given urban spatialization broader. in line with the 1st year high school classroom. To systematize the research, the technical study procedures have a qualitative approach, using as an instrument for data production the discursive gaps left in the “marginal” spatialization of the city. The aim of this article is also to rethink teaching strategies that bring the student closer to the school environment and, at the same time, strengthen an active research practice in the formation of our own subjectivity as researchers immersed in notably more plural spaces.
References
BAGNO, Marcos. Dicionário crítico de sociolinguística. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.
BAKTHIN, Mikhail (Volochínov). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Editora da Unesp/Hucitec, 2014.
BARROS, Eliana; STRIQUER, Marilúcia; GONÇALVES, Adair. A sequência didática de gêneros como ferramenta de desenvolvimento de letramentos múltiplos. In: NASCIMENTO, E. L.; CRISTÓVÃO, V. L. L. (org.). Gêneros de texto/discurso: novas práticas e desafios. Campinas: Pontes Editores, 2019, p. 325-348.
BOURREAU, Alain. Propositions pour une histoire restreinte des mentalités. Annales: économies, sociétés, civilizacions, v. 44, n. 6, nov-dez. 1989, p. 1491-1504. DOI: https://doi.org/10.3406/ahess.1989.283666
BRAIT, Beth. Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CANEVACCI, Massimo. Sincrétika: explorações etnográficas sobre artes contemporâneas. São Paulo: Studio Nobel, 2013.
CANEVACCI, Massimo. A cidade polifônica: ensaio sobre a antropologia da comunicação urbana. Tradução Cecília Prada. 2 ed. São Paulo: Studio Nobel, 2004.
DORNELES, Elizabeth. Linguagem em uso: a vida na ponta da língua. In: CAZARIN, E.; RASIA, G. (org.). Ensino e aprendizagem de línguas – língua portuguesa. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007, p. 17-26
FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento Bakhtin. São Paulo: contexto, 2016.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
KÖCHE, Vanilda; MARINELLO, Adiane. Gêneros textuais: práticas de leitura, escrita e análise linguística. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2015.
MACHADO, Irene. Gêneros Discursivos. In: BRAIT, B. (org). Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2005, p. 151-166.
SANTOS, Milton. Metamorfoses do espaço habitado. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
SOUZA, Ana Lúcia Silva. Letramentos de reexistência: poesia, grafite, música, dança: HIP-HOP. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.
WALSH, Catherine. Interculturalidade e decolonialidade do poder: um pensamento e posicionamento "outro" a partir da diferença colonial. In: Revista Eletrônica da Faculdade de Direito da Universidade Federal de Pelotas, v. 5, n. 1, p. 6-38, jan.-jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.15210/rfdp.v5i1.15002
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana Luiza Silva, Welton Diego Carmim Lavareda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.