The instrumental method in Vygotsky’s work: progress and challenges in investigating the child’s cultural development

Main Article Content

Eduardo Moura da Costa

Abstract

Vygotsky was a great critic of psychologists who did not take into account the role of culture in child development. It was through the instrumental method that he identified the role of cultural instruments in the development of higher psychological functions during ontogenesis. We will present the antecedents of this method and highlight that it is the result of several influences. We will discuss how it was used for empirical research focused on the genesis of children’s cultural behavior. Finally, we will argue that it was the recognition of the limitations of the instrumental method that guided Vygotsky to develop a new research program, which was only initiated by the author in his last years of life.

Article Details

Section

DOSSIER - The 100th Anniversary of the Foundations of Defectology and Selected Works from the Studies of L. S. Vygotsky

How to Cite

Costa, E. M. da. (2025). The instrumental method in Vygotsky’s work: progress and challenges in investigating the child’s cultural development. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 9(Contínua), e2025-09. https://doi.org/10.14393/10.14393/OBv9.e2025-09

References

MOLL, H.; TOMASELLO, M. Cooperation and human cognition: the Vygotskian intelligence hypothesis. Phil. Trans. R. Soc. B. 362, p. 639–648, 2007. DOI: https://doi.org/10.1098/rstb.2006.2000.

PUENTES, R. A concepção de desenvolvimento no sistema psicológico-didático Elkonin-Davidov-Repkin. Revista Educativa - Revista de Educação, Goiânia, Brasil, v. 25, n. 1, p. 1-27, 2022. DOI: https://doi.org/10.18224/educ.v25i1.12438.

TOMASELLO, M. Becoming human: A theory of ontogeny. London: The Belknap Press of Harvard University Press, 2019a.

TOMASELLO, M. Origens culturais da cognição humana. Tradução de C. Berliner. 2 Ed. São Paulo: Martins Fontes, 2019b.

TOMASELLO, M.; KRUGER, A.; RATNER, H. Cultural learning. Behaviorial and brain sciences, 16, p. 495-552, 1993.

VERESOV, N. Undiscovered Vygotsky: Etudes on the pre-history of cultural-historical psychology. New York: Peter Lang, 1999.

VERESOV, N. The history of development of the cultural-historical theory and its contemporary perceptions: answering questions and questioning answers. Lomonosov Psychology Journal, vol. 47, No. 4, p. 162-187, 2024. DOI: https://doi.org/10.11621/LPJ-24-47.

VYGOTSKY, L. S. The problem of the cultural development of the child. In: VAN DER VEER, R.; VALSINER, J. (ed.). The Vygotsky Reader. Oxford: Blackwell, 1994. p. 57-72. (Trabalho original publicado em 1929)

VYGOTSKI, L. S. El defecto y la compensación. In: VIGOTSKI, L. S. Obras Escogidas V: Fundamentos de defecología. Tradução de J. G. Blank. Madrid: Visor, 1997a. (Trabalho original publicado em 1927).

VYGOTSKI, L. S. Acerca de la psicología y la pedagogía de la defectividad infantil. In: VIGOTSKI, L. S. Obras escogidas V: Fundamentos de defectología. Tradução de J. G. Blank. Madrid: Visor, 1997b. p. 73-97. (Trabalho original publicado 1924).

VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas III: Problemas del desarrollo de la psique. Tradução de L. Kuper. 2. ed. Madrid: Visor, 2000a. (Trabalho original publicado em 1960)

VIGOTSKI, L. S. Lev S. Vigotski: Manuscrito de 1929. Educação & Sociedade, v. 71, p. 21-44, 2000b.

VIGOTSKI, L. S. A construção do Pensamento e da linguagem. Tradução de P. Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001. (Trabalho original publicado em 1934).

VIGOTSKI, L. S. A consciência como problema da psicologia do comportamento. In: VIGOTSKI, L. S. (ed.). Teoria e Método em Psicologia. Tradução de C. Berliner. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004a. p. 55-87. (Trabalho original publicado em 1925).

VIGOTSKI, L. S. Os métodos de investigação reflexológicos e psicológicos. In: VIGOTSKI, L. S. (ed.). Teoria e Método em Psicologia. Tradução de C. Berliner. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004b. p. 3-33. (Trabalho original publicado em 1926).

VIGOTSKI, L. S. Significado histórico da crise da psicologia: Uma investigação metodológica. In: VIGOTSKI, L. S. (ed.). Teoria e Método em Psicologia. Tradução de C. Berliner. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004c. p. 203-421. (Trabalho original publicado em 1982).

VIGOTSKI, L. S. Sobre os sistemas psicológicos. In: VIGOTSKI, L. S. (ed.). Teoria e Método em Psicologia. Tradução de C. Berliner. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004d. p. 103-135. (Trabalho original publicado em 1982).

VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas IV: Psicología infantil. Tradução de L. Kuper. 2. ed. Madrid: Visor, 2006. p. 9-248. (Trabalho original publicado em 1928-1931).

VYGOTSKY, L. S. L. S. Vygotsky: Letters to students and colleagues. Journal of Russian and East European Psychology, v. 45, n. 2, p. 11-60, 2007.

VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R. Estudos sobre a história do comportamento: símios, homem primitivo e criança. Tradução de L. L. Oliveira. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. (Trabalho original publicado em 1930).

VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R. El instrumento y el signo en el desarrollo del ninõ. Traducão de: DEL RÍO, P. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje, 2007. (Trabalho original publicado em 1984).

ZAVERSHNEVA, E.; VAN DER VEER, R. (ed.). Vygotsky’s Notebooks: A Selection. Singapore: Springer, 2018.