Learning To Teach: Continued Training Of Physical Education Teachers In Developmental Didactics
Main Article Content
Abstract
This article presents a synthesis of a study that investigated the learning of physical education teachers in continuing education. Based on the Historical-Cultural Theory and the Theory of Developmental Teaching, the objective was to identify and analyze the contributions of continuing education guided by Developmental Didactics to the learning and development of physical education teachers. Methodologically, the research is empirical, of a qualitative nature, and was carried out through a didactic formative experiment with physical education teachers from the Rede Estadual de Educação in Goiás, in Anápolis city. The analysis of the results, in the context of contradiction between work and training, highlighted the importance and contributions of Developmental Didactics, as well as the general mode of action of the praxis of self for theoretical thinking and, finally, of dialectical teaching knowledge for the development of conscious body movement of their students.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
How to Cite
References
BANDEIRA, B. L. Razão instrumental, pragmatismo e suas interfaces com a formação de professores de Educação Física: reflexões a partir do estágio supervisionado curricular obrigatório. 2017. Tese (Doutorado), Universidade Federal de Goiás, Programa de Pós-Graduação em Educação, Goiânia, 2017.
BRAZIER, F. Formação continuada de professores e a teoria histórico-cultural: diálogos (trans)formadores sustentados por mediações teóricas e reflexões sobre práticas pedagógicas. 2020. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2020.
CEDRO, W. de L.; MOURA, M. O. de. O espaço de aprendizagem e a atividade de ensino: o clube de Matemática. In: VIII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. UFPE, Recife, 15 a 18 de julho de 2004. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/files/viii/pdf/02/CC78728770153.pdf
DAVÝDOV, V. V. Tipos de generalización en la enseñanza. 3 ed. Tradução: Marta Shuare. Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1982.
DAVÍDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico – Investigación psicológica teórica y experimental. Tradução: Marta Shuare. Moscu: Editorial Progreso, 1988.
DAVÍDOV, V. V. O que é atividade de estudo. Revista «Escola inicial», n. 17, p. 1-7, 1999.
DAVÍDOV, V. V.; SLOBÓDCHIKOV, V. La enseñanza que desarrolla en la escuela del desarrollo. In: MÚDRIK, A. B. (org.). La educación y la enseñanza: una mirada al futuro. Moscú: Progreso, 1991. p. 118-144.
DAVYDOV, V. V. Análise dos princípios didáticos da escola tradicional e dos possíveis princípios do ensino em um futuro próximo. In: LONGAREZZI, A. M.; PUENTES, R. V. (orgs.). Ensino desenvolvimental. Antologia. Uberlândia-MG: EDUFU, 2017. p. 211-224.
DAVYDOV, V. V. Conteúdo e estrutura da atividade de estudo. In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P. (orgs.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D.B. Elkonin, V.V. Davidov e V.V. Repkin. Curitiba, PR: CRV, 2019. p. 215-234.
DIAS JÚNIOR, M. J. Educação Física no Ensino Médio: a mediação dos conhecimentos escolares e o desenvolvimento do movimento corporal consciente na adolescência. 2020. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2020.
ELKONIN, D. B. Sobre o problema da periodização do desenvolvimento psíquico da infância. In: LONGAREZZI, A. M.; PUENTES, R. V. (orgs.). Ensino desenvolvimental. Antologia. Uberlândia-MG: EDUFU, 2017. p. 149-172.
FREITAS, R. A. M. da M. Formação de conceitos na aprendizagem escolar e a atividade de estudo como forma básica para a organização do ensino. Educativa, Goiânia, v. 19, n. 2, p. 388-418, mai./ago. 2016. DOI: https://doi.org/10.18224/educ.v19i2.5392
LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Centauro, 2018.
LIBÂNEO, J. C. A teoria do ensino para o desenvolvimento humano e o planejamento de ensino. Educativa, Goiânia, v. 19, n. 2, p. 353-38, mai./ago. 2016. DOI: https://doi.org/10.18224/educ.v19i2.5391
MOURA, M. O. de; ARAÚJO, E. S.; MORETTI, V. D.; PANOSSIAN, M. L.; RIBEIRO, F. D. Atividade orientadora de ensino: unidade entre ensino e aprendizagem. Diálogo Educacional, Curitiba, n. 29, p. 205-229, 2010. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v10i29.3094
SFORNI, M. S. de F. Aprendizagem conceitual e organização do ensino: contribuições da teoria da atividade. Araraquara-SP: JM, 2004.
SFORNI, M. S. de F. Interação entre didática e Teoria Histórico-Cultural. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 375-397, abr./jun. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623645965 Disponível em https://www.scielo.br/pdf/edreal/v40n2/2175-6236-edreal-45965.pdf. Acesso em 22/07/2020.
SFORNI, M. S. de F. O método como base para reflexão sobre um modo geral de organização do ensino. In: MENDONÇA, S. G. de L.; PENINTENTE, L. A. A.; MILLER, S. (orgs.). A questão do método e a teoria histórico-cultural: bases teóricas e implicações pedagógicas. Marília-SP: Oficina Universitária, 2017. p. 81-96.
TAFFAREL, C. N. Z. et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo-SP: Cortez, 2012.