Learning To Teach: Continued Training Of Physical Education Teachers In Developmental Didactics

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Marcos Jerônimo Dias Júnior
Raquel Aparecida Marra da Madeira Freitas

Abstract

This article presents a synthesis of a study that investigated the learning of physical education teachers in continuing education. Based on the Historical-Cultural Theory and the Theory of Developmental Teaching, the objective was to identify and analyze the contributions of continuing education guided by Developmental Didactics to the learning and development of physical education teachers. Methodologically, the research is empirical, of a qualitative nature, and was carried out through a didactic formative experiment with physical education teachers from the Rede Estadual de Educação in Goiás, in Anápolis city. The analysis of the results, in the context of contradiction between work and training, highlighted the importance and contributions of Developmental Didactics, as well as the general mode of action of the praxis of self for theoretical thinking and, finally, of dialectical teaching knowledge for the development of conscious body movement of their students.

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Section

VARIA/VARIES

Author Biographies

Marcos Jerônimo Dias Júnior, Secretaria de Estado da Educação de Goiás

[1] Pós-Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PPGE/PUC/GO) 2024, na linha de pesquisa Teorias da Educação e Processos Pedagógicos; Doutor em Educação (Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás -PPGE/UFG, na linha de pesquisa Formação, profissionalização docente e trabalho educativo, 2020); Mestre em Educação Brasileira (Faculdade de Educação Da Universidade Federal de Goiás PPGE/UFG, 2016); Pós-Graduado Lato Sensu em Docência do Ensino Superior pela Faculdade Apogeu-Centro Integrado de Educação (2010); Graduado em Licenciatura Plena em Educação Física (Faculdade de Educação Física e Dança da Universidade Federal de Goiás- FEFD/UFG, 2009); Graduado em Pedagogia (Centro Universitário Internacional Uninter); Trabalhador da Educação com o cargo efetivo de Professor-PIV na Secretaria de Estado da Educação de Goiás; Diretor/Gestor do Colégio Estadual Polivalente Frei João Batista e Integrante pesquisador do Grupo de Pesquisa Teorias da Educação e Processos pedagógicos (CNPq), na Linha Teoria histórico-cultural e práticas pedagógicas, da Pontifícia Universidade Católica de Goiás.

Raquel Aparecida Marra da Madeira Freitas, Universidade Católica de Goiás

Doutora em Educação. Docente nos Programas de Pós-graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Goiás (Mestrado e Doutorado) e da Faculdade de Inhumas (Mestrado). Docente no Mestrado em Atenção à Saúde (Pontifícia Universidade Católica de Goiás).

How to Cite

Learning To Teach: Continued Training Of Physical Education Teachers In Developmental Didactics. (2025). Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 9(Contínua). https://doi.org/10.14393/OBv9.e2025-01

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