The Historical Movement of the Contributions of Grassmann's Extension Theory to Linear Algebra

Main Article Content

Julia Santana Garcia Borges
Aline Mota de Mesquita Assis
Márcio Dias de Lima

Abstract

Hermann Grassmann, a 19th-century German scholar, pioneered the foundations of Linear Algebra, a mathematical discipline crucial for diverse fields like Mathematics, Engineering, and Physics. This article endeavours to present a comprehensive biography of Grassmann, emphasizing two works documenting his contributions to this domain. Employing bibliographic research coupled with qualitative data analysis grounded in the logical-historical movement of the object, the study enables a historical, cultural, and social examination. Addressing the central question — what were Grassmann's contributions to the evolution of Linear Algebra, positioning him as its creator? — the inquiry concludes that Grassmann introduced notions integral to contemporary Linear Algebra, including n-dimensional vector spaces and linear transformations. Consequently, he garners recognition from many as the creator of Linear Algebra.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Borges, J. S. G., Assis, A. M. de M., & Lima, M. D. de. (2024). The Historical Movement of the Contributions of Grassmann’s Extension Theory to Linear Algebra. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 8(Contínua), 1–26. https://doi.org/10.14393/OBv8.e2024-33
Section
DOSSIÊ - Movimento lógico-histórico dos conceitos: formação de professores, ensino e pesquisas

References

ASSIS, Aline Mota de Mesquita. Atividade de estudo do conceito de transformação linear na perspectiva da teoria do ensino desenvolvimental de V. V. Davydov. 2018. 235 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2018.

BOLDRINI, José Luiz, et al. Álgebra Linear. 3ª edição Ampliada e Revista. São Paulo: Editora Harbra Ltda, 1986.

CAIRE, Elaine. Uma cronologia histórica sobre as ideias de conjuntos linearmente independentes e de base até o século XIX. 2020. 284f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2020.

CROWE, Michael J. A history of vector analysis: the evolution of the idea of a vectorial system. London: University of Notre Dame Press, 1967.

DIEUDONNÉ, J. The Tragedy of Grassmann. Séminaire de Philosophie et Mathématiques, n. 2, p. 1-14, 1979.

DORIER, Jean-Luc. Analyse historique de l'emergence des concepts elementaires d'algebre linéaire. In: Les cahiers de didactique des Mathematiques, Institut de Recherche pour L´Enseignement des Mathematiques, Universite, n.7, jun., 1990.

DORIER, Jean-Luc. A General Outline of the Genesis of Vector Space Theory. Historia da Mathematica. v. 22, n. 3, p. 227 – 261, 1995.

DORIER, Jean-Luc. On the Teaching of Linear Algebra. Mathematics Education Library. Kluwer Academic Publishers, v.23, p. 18-33, 2000.

DOURADO, Thiago Augusto Silva. et al. “Die Lineale Ausdehnungslehre” de H. G. Grassmann. Revista Brasileira de História da Matemática, [S. l.], v. 21, n. 42, p. 275–293, 2021. DOI: https://doi.org/10.47976/RBHM2021v21n42275-293.

EVES, Howard. Introdução à História da Matemática. Tradução: Hygino H. Domingues. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2004.

GRASSMANN, Hermann. Die Ausdehnungslehre von 1844 oder Die Lineale Ausdehnungslehre ein neuer Zweig der Mathematik. Zweite. Otto Wigand, Leipzig, 1878.

GRASSMANN, Hermann. Die Ausdehnungslehre. Berlin: Verlag von th. chr. fr. enslin, 1862.

GRASSMANN, Hermann. A new branch of mathematics: the “Ausdehnungslehre” of 1844 and other works. Translated by Lloyd C. Kannenberg. Chicago: Open Court Publishing Company, 1995.

GRASSMANN, Justus. Description of the life of Hermann Grassmann by his son Justus Grassmann, probably written shortly after the death of his father. 1877. In:

PETSCHE, HansJoachim; LEWIS, Albert C.; LIESEN, Jörg; RUSS, Steve. From Past to Future: Grassmann's Work in Context. Grassmann Bicentennial Conference, September 2009. Boston, USA: Birkhäuser, 2011, p. 3-8.

KLEINER, Israel. A history of abstract algebra. Boston, USA: Birkhäuser, 2007.

KOPNIN Pável Vassílyevitch. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Coleção Perspectivas do homem. V. 123. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira, 1978.

LIESEN, Jörg. Hermann Grassmann’s theory of linear transformations. In: PETSCHE, Hans Joachim; LEWIS, Albert C.; LIESEN, Jörg; RUSS, Steve. From Past to Future: Grassmann's Work in Context. Grassmann Bicentennial Conference, September 2009. Boston, USA: Birkhäuser, 2011, p. 311-324.

LIMA, Elon. Lages. Algebra Exterior. IMPA, 2017.

LINDER, Vinícius; SCHUBRING, Gert. Relações entre matemática e filosofia na emergência da matemática pura: a matemática como fundamento da pensabilidade. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n.2, p. 108-146, 2022. DOI: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i2p108-146.

MELCHIADES DA SILVA, Amarildo.; FRANT, Janete Bolite; OLIVEIRA, Viviane Cristina Almada de. Uma leitura de Produções de Significados na constituição da noção de base em Álgebra Linear. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática, [S. l.], v. 6, n. 1, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38657. Acesso em: 21 fev. 2024.

OTTE, Mchaeli. The Ideas of Hermann Grassmann in the Context of the Mathematical and Philosophical Tradition since Leibniz. Historia Mathematica. v. 16, p. 1-35. 1989.

PEANO, Giuseppe. Geometric Calculus - according to the Ausdehnungslehre of H. Grassmann. Translated by Lloyd C. Kannenberg. Birkhauser, Boston, 2000.

RUBEM, Márcio. História da Igreja. 2023. Disponível em: https://historiadaigreja-com.webnode.page/o/pietistas-sec-xvii-/. Acesso em: 05/07/2023

SERVIDONI, Maria do Carmo Pereira. A axiomatização da aritmética: e a contribuição Hermann Grassmann. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – PUC/SP, São Paulo, 2006.

SOUSA, Maria do Carmo de. O movimento lógico-histórico enquanto perspectiva didática para o ensino de matemática. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica. Uberlândia, MG, v.2, n.1, p.40-68, jan./abr. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.14393/OBv2n1a2018-3.

TÁBOAS, Plínio Zornoff. Um estudo sobre as origens dos Espaços Vetoriais. Revista Brasileira de História da Matemática. v. 10, n. 19, p. 1-13, 2010. DOI: https://doi.org/10.47976/RBHM2010v10n191-38.

WHITEHEAD, Alfred North. A Treatise on Universal Algebra. With applications. Volume I. Cambridge: At the University Press, 1898.