The form and content relationship of the conceptual nexuses of counting in online classes for children in the 1st year of Elementary School

Main Article Content

Patrícia Pereira

Abstract

This article stems from a doctoral research based theoretically and methodologically on the historical-dialectical materialist paradigm, whose objective was to analyze the form and content relationship of the conceptual nexuses of counting (numerical sense, one-to-one correspondence, sequence/ordering, grouping). For the construction of the information, online math classes transmitted by the Centro de Mídias Educação Infantil e Anos Inicias (CMSPi), during the pandemic, for children enrolled in the initial grades, of Elementary School in the State network of São Paulo, were watched and analyzed, in order to understand how and which conceptual nexuses of counting are presented, identifying the relationship form and content of these connections. The results presented showed that the online classes prioritized the form through the use of manipulable concrete materials, such as bottle caps, chips and toothpicks, with emphasis on the perceptible elements of the concept that are manifested in the colors of objects and numerical representations. The concept of counting is restricted to the indication by the children of the objects from the correspondence one by one with the little fingers, followed by the representation of the quantities by the numerical symbols that are presented in the numerical base ten.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pereira, P. (2024). The form and content relationship of the conceptual nexuses of counting in online classes for children in the 1st year of Elementary School. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 8(Contínua), 1–15. https://doi.org/10.14393/OBv8.e2024-36
Section
DOSSIÊ II - Movimento lógico-histórico dos conceitos: formação de professores, ensino e pesquisas

References

BAUER, Adriana; CASSETTARI, Nathalia; OLIVEIRA, Romualdo Portela de. Políticas docentes e qualidade da educação: uma revisão da literatura e indicações de política. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v.25, n.97, p. 943-970, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/CtJ6Tqx5GJXpCzv7qXjhb7H/?lang=pt&format=pdf . Acesso em: 15 ago. 2020.

CHEPTULIN, Alexandre. A Dialética Materialista: categorias e Leis da Dialética. Trad. Leda Rita Cintra Ferraz. Editora Alfa-Omega: São Paulo, 1982.

CORDEIRO, Karolina Maria de Araújo. O Impacto da Pandemia na Educação: A Utilização da Tecnologia como Ferramenta de Ensino. 2020. Disponível em http://repositorio.idaam.edu.br/jspui/handle/prefix/1157. Acesso em: 20 dez.2020.

ESTEVES, Anelisa Kisielewski. Conteúdo e forma na atividade de formação de professores que ensinam matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. 2016.167 p. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grane, 2016.

GUILLEN, Juliane Dias; SOUSA, Maria do Carmo de. Reflexões sobre percepções de crianças do 1º ano do Ensino Fundamental sobre o conceito de número. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática, v.08, n. 2, p.100-116, 2013.

IFRAH, George. Os números: História de uma grande invenção. Tradução de Stella M. de Freitas Senra. 3 ed. São Paulo: Globo, 1994. 367 p.

JESUS, Wilson Pereira de; SOUSA, Maria do Carmo de. Reflexões sobre os nexos conceituais do número e de seu ensino na Educação Básica. Boletim GEPEM, v. 58, p. 115- 127, 2011.

KOPNIN, Pàvel Vassilyevitch. A Dialética como Lógica e Teoria do Conhecimento. Trad. Paulo Bezerra. Rio de Janeiro, Editora Civilização Brasileira S.A.: Rio de Janeiro, 1978, 354p.

MOURA, Manoel Oriosvaldo et al (Orgs). Atividades para o ensino de Matemática nos anos iniciais da Educação Básica. Vol. III. Programa Observatório da Educação (Obeduc). S.d.

NETTO, José Paulo. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011. 64p.

PADOVAN, Daniela; GUERRA, Isabel Cristina; MILAN, Ivolnildes. Matemática: ensino fundamental. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2000, p. V-XXII.

PEREIRA, Patrícia. A relação forma e conteúdo dos nexos conceituais de contagem em aulas online para crianças de 1º ano do ensino fundamental. 2022. 157 f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de São Carlos – campus São Carlos, São Carlos, 2022.

ROSENTAL, Mark Moiseyevich; STRAKS, G.M. Categorias del materialismo dialectico. Tradução de Adolfo Sanchez Vasquez e Wenceslau Roces. México; Editorial Grijalbo, 1960.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Educação do Estado de São Paulo. Currículo Paulista, SEDUC/Undime SP. São Paulo: SEDUC/SP, 2019. Disponível em https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/wp-content/uploads/2023/01/Matem%C3%A1tica-Anos-Iniciais.pdf. Acesso em: 20 dez.2020

SOUSA, Maria do Carmo de. O movimento lógico-histórico enquanto perspectiva didática para o ensino de matemática. Obutchénie, v.2, n.1, p.40-68, 2018.

VIGOTSKY, Lev Semyonovitch. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2009. 496 p.

VYGOTSKY, Lev Semyonovitch. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1999.