Implications of analyzing the content of teaching in its logical-historical aspect for the definition of didactic actions

Main Article Content

Marta Sueli de Faria Sforni
Cleder Mariano Belieri
Carlos Roberto Beleti Júnior

Abstract

This article discusses how the analysis of the logical-historical movement of the content to be taught instrumentalizes the teacher in defining teaching actions aimed at developing students' theoretical thinking. The manuscript is based on Dialectical Logic, Historical-Cultural Theory, and Developmental Teaching Theory. To understand the implications of this analysis in defining teaching actions, an exercise analyzing the content of changes in the physical state of water, from the Natural Sciences curriculum, is presented as an example. The analysis of the logical-historical movement allows identifying what is essential for understanding the conceptual system object of teaching, as well as recognizing the various objects and phenomena that can gain intelligibility through their appropriation. This analysis changes the way content and teaching methods are conceived.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sforni, M. S. de F., Belieri, C. M., & Beleti Júnior, C. R. (2024). Implications of analyzing the content of teaching in its logical-historical aspect for the definition of didactic actions. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 8(Contínua), 1–26. https://doi.org/10.14393/OBv8.e2024-22
Section
DOSSIER - Logical-historical movement of concepts: fundamentals, teaching and research

References

BACARO, B. L.; SFORNI, M. S. de F. Aprendizagem conceitual e desenvolvimento do pensamento: análise do potencial formativo do ensino proposto em um livro didático. Revista Vidya, v. 41, n. 2, p. 149-167, jul./dez., 2021 - Santa Maria, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/view/3879. Acesso em: 9 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.37781/vidya.v41i2.3879.

BAKRI, M. S. Projeto Buriti: ciências: ensino fundamental: anos iniciais / organizadora Editora Moderna; 3. ed. São Paulo: Moderna, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (Terceira Versão). Ministério da Educação, Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 02 de out. 2021.

DAVÍDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación psicológica teórica y experimental. Moscu: Editorial Progreso, 1988.

DAVYDOV, V. V. Análise dos princípios didáticos da escola tradicional e dos possíveis princípios do ensino em um futuro próximo. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (org.). Antologia: Livro 1. Uberlândia, MG: EDUFU, 2017. p. 211-223.

KOPNIN, P.V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. 2ª ed. São Paulo: Centauro, 2004.

LURIA, A. R. Curso de psicologia geral. 2. Ed. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1991. v. 4.

MOURA, M. O. Prefácio. In. Sousa, M. C; PANOSSIAN, M. L.; CEDRO, W. L. Conceitos algébricos: do movimento lógico-histórico à organização do ensino. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2014, p. 7-11.

SFORNI, M. S. de F. Aprendizagem conceitual e organização do ensino: contribuições da teoria da atividade. Araraquara: Junqueira & Marin, 2004.

SFORNI, M. S. de F.; BACARO, B. L. Aprendizagem de Conceitos Científicos e Desenvolvimento do Pensamento: um Olhar para o Livro Didático. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 23, n. 3, p. 397–406, 2022. Disponível em: https://revistaensinoeeducacao.pgsscogna.com.br/ensino/article/view/9390. Acesso em: 9 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.17921/2447-8733.2022v23n3p397-406.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. SP: Martins Fontes, 2001.

VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas: tomo IV. Madrid: Machado Grupo de Distribuicion, 2012.