The logical-historical movement in theses and dissertations: a content analysis

Main Article Content

Marisa da Silva Dias
Joice Caroline Fermino
Veridina Turcati

Abstract

This article aims to present an exploratory investigation into the logical-historical movement in theses and dissertations. The adopted methodology is bibliographic in nature, supported by Content Analysis (CA), and encompasses both quantitative and qualitative treatments of the obtained results. The pre-analysis and material exploration phases result in 74 productions that discuss the logical-historical movement. The quantitative treatment stage organizes the data, considering the institution, the year of defense, the area of the postgraduate program, and the topic covered. The results reveal the composition of the data in 44 dissertations and 30 theses, 62 of which originate from public institutions. Of the 45 graduates from postgraduate education programs, 31 are involved in the logical-historical movement in mathematics teaching and learning. The predominant focus in Mathematics Education is on a qualitative analysis of the approach to the logical-historical movement, which originates from historical and dialectical materialism. The exploration of the 9 theses and 22 dissertations reveals that 8 research projects deal with algebra, 5 with geometry, 5 with measurements, 3 with numbers, 1 with statistics, and 1 with analysis. The others refer to teaching non-specific mathematical concepts at different levels of education and teacher training. The logical-historical movement's most frequent function is the historicized approach to the mathematical concepts listed, in search of origins, changes, and influences. The analysis of historiographies highlights the interaction between logical and historical aspects in the development of concepts, recognizing that one cannot separate logic from history to understand the process of knowledge. The contribution made by this research lies in the enrichment of teaching and learning mathematics, in the relationship with the development of theoretical thinking and human development.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dias, M. da S., Fermino, J. C., & Turcati, V. (2024). The logical-historical movement in theses and dissertations: a content analysis. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 8(Contínua), 1–17. https://doi.org/10.14393/OBv8.e2024-18
Section
DOSSIER - Logical-historical movement of concepts: fundamentals, teaching and research

References

ASSIS, A. M. de M. Atividade de estudo do conceito de transformação linear na perspectiva da teoria do ensino desenvolvimental de V. V. Davydov. 2018. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2018.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

CASTRO, V. M. Lógica e formalização na semântica de Ducrot: um estudo em

história das ideias linguísticas. 2018. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, SP, 2018.

CUNHA, A. L. A. Ensino de estatística: uma proposta fundamentada na teoria do ensino desenvolvimental. 2014. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2014.

JANGUAS, C. C. di G. Um estudo sobre a “lógica do pensamento dedutivo” proposta por George Boole no contexto de algebrização da Lógica no século XIX. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.

KOPNIN, P. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

LANNES, W. A incompletude além da matemática: impactos culturais do teorema de Gödel no século XX. 2009. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.

MORAES, C. R. Uma História da Lógica no Brasil. 2007. Tese (Doutorado em

Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2007.

PORTO, K. M. Formação de Sistemas Conceituais e Educação Escolar: articulações entre os pressupostos da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) — Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Araraquara, 2017.

RIBEIRO, L. N. Uma análise do movimento de constituição da ementa da disciplina de álgebra linear na licenciatura em matemática. 2018. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018.

ROSENTAL, M. M.; STRAKS, G. M. Categorias del materialismo dialectico. Trad. Adolfo Sanchez Vasquez e Wenceslao Roces. México: Editorial Grijalbo, 1960.

SILVA, R. S. Um estudo sobre o movimento lógico-histórico do conceito de continuidade. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2019.

VASCONCELOS, L. de O. O conceito de função nas pesquisas dos Encontros Nacionais de Educação Matemática (1987-2013). 2015. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015.