Ontological approach to the relationship between logical and historical on the knowledge process

Main Article Content

Iuri Kieslarck Spacek
Vidalcir Ortigara
Ademir Damazio

Abstract

Relationship between logical and historical is subject of different research within the education scope in Brazil, especially in mathematics education. According to Spacek (2023), a considerable number of these studies have as reference the contributions by Kopnin (1978). This research has theoretical nature and aims at presenting an alternative interpretation of the relationship between historical and logical that adopts a historical-social ontology as a reference. Thereunto, mature work by Lukács (2010, 2012, 2013) is constituted as a reference and main source of research, because the author places the object as multilateral at the center of the knowledge process. This viewpoint leads to the need for interpretations that are not reduced to homogenizing plans, as is the case with logic.  Regarding the organization of teaching to the appropriation of theoretical thought, this interpretation contributes because it points to the need to specify the function of knowledge for the appropriation of reality, and its particularity as well. In turn, such aspects emerge from the analysis of this knowledge as historical production of humanity that has moments of permanence in change.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Spacek, I. K., Ortigara, V., & Damazio, A. (2024). Ontological approach to the relationship between logical and historical on the knowledge process. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 8(Contínua), 1–26. https://doi.org/10.14393/OBv8.e2024-17
Section
DOSSIER - Logical-historical movement of concepts: fundamentals, teaching and research

References

CHASIN, J. Marx: estatuto ontológico e resolução metodológica. São Paulo: Boitempo, 2009.

DAVÍDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú: Editorial Progreso, 1988.

DUARTE, N. A Relação entre o Lógico e o Histórico no Ensino de Matemática Elementar. 1987. 185 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 1987.

DUARTE, N. A individualidade para si: contribuição a uma teoria histórico-crítica da formação do indivíduo. 3 ed. Campinas: Autores Associados, 2013.

ENGELS, F. Karl Marx, “Para a Crítica da Economia Política”. In: MARX, K; ENGELS, F. Obras escolhidas. v. 1. Lisboa: “Avante”, 1982. p. 534-543.

ENGELS, F. Anti-Düring: a revolução da ciência segundo o senhor Eugen Düring. São Paulo: Boitempo, 2015.

ENGELS, F. Lei do valor e taxa de lucro. In: MARX, Karl. O capital: crítica da economia política: livro III: o processo global da produção capitalista. São Paulo: Boitempo, 2017. p. 952-968.

KOPNIN, P. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

LUKÁCS, G. Prolegômenos para uma ontologia do ser social: questões de princípios para uma ontologia hoje tornada possível. São Paulo: Boitempo, 2010.

LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social I. São Paulo: Boitempo, 2012.

LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social 2. São Paulo: Boitempo, 2013.

LUKÁCS, G. Pensamento Vivido: autobiografia em diálogo. São Paulo: Instituto Lukács, 2017.

LUKÁCS, G. Introdução a uma estética Marxista: Sobre a Particularidade como Categoria Estética. São Paulo: Instituto Lukács, 2018.

MARX, K. Grundrisse: manuscritos econômicos de 1857-1858 – esboços da crítica da economia política. São Paulo: Boitempo, 2011.

MÉSZÁROS, I. Estruturas sociais e formas de consciência: a determinação social do método. São Paulo: Boitempo, 2009.

PANOSSIAN, M. L. O movimento histórico é lógico dos conceitos algébricos como princípio para constituição do objeto de ensino de álgebra. 2014. 317 p. 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

SPACEK, I. K. Uma análise ontológico-genética do objeto de ensino do Cálculo. 2023. 346 p. Tese (Doutorado em Educação), Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2023.

TONET, I. Método científico: uma abordagem ontológica. 2. ed. Maceió: Coletivo Veredas, 2018.