Logical-historical movement of concepts: foundations, teaching and research Presentation

Main Article Content

Maria do Carmo de Sousa
Wania Tedeschi

Abstract

This text aims to present the first dossier: “Logical-historical movement of concepts: fundamentals, teaching and research” composed of texts by researchers from different areas of knowledge, such as Education, Mathematics Education and Psychology. The articles show how researchers have been appropriating the logical-historical movement as they carry out their investigations. It appears that the logical-historical dialectical pair has been configured from a form of thought to an Ontological, Didactic, Teaching Methodology and Research Methodology perspective in teacher training

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sousa, M. do C. de, & Tedeschi, W. (2024). Logical-historical movement of concepts: foundations, teaching and research: Presentation. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 8(Contínua), 1–12. https://doi.org/10.14393/OBv8.e2024-15
Section
DOSSIER - Logical-historical movement of concepts: fundamentals, teaching and research

References

JARDINETTI, J. R. B. DUARTE, N.ewton. A Relação entre o Lógico e o Histórico no Ensino da Matemática Elementar. São Carlos. Dissertação de Mestrado. Universidade de São Carlos. 1987. Orientadora Professora Dr.ª Betty Antunes de Oliveira. Bolema, Rio Claro – SP, v. 3, n. 5, 1988. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10740.

KOPNIN, P. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. São Paulo: Civilização Brasileira. 1978.

LUKÁCS, G. Prolegômenos para uma ontologia do ser social: questões de princípios para uma ontologia hoje tornada possível. São Paulo: Boitempo, 2010.

LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social I. São Paulo: Boitempo, 2012.

LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social 2. São Paulo: Boitempo, 2013.

LUKÁCS, G. Pensamento Vivido: autobiografia em diálogo. São Paulo: Instituto Lukács, 2017.

ROSENTAL; M. M.; STRAKS, G. M. Categorias del Materialismo Dialectico. Tradução Adolfo Sanchez Vazquez e Wenceslao Roces. Cidade do México: Editoral Grijalbo S.A., 1960.

SOUSA, M. do C. de; PANOSSIAN, M. L.; CEDRO, W. L. Do movimento lógico e histórico à organização do ensino: o percurso dos conceitos algébricos. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2014. (Série Educação Matemática).

SOUSA, M. K. de. O movimento lógico-histórico nas teses e dissertações da área de educação matemática no período de 2015 a 2020. 2022. TCC (Trabalho de Conclusão de Curso). Goiânia: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, Câmpus Goiânia, 2022. Disponível em: http://repositorio.ifg.edu.br:8080/handle/prefix/1511.

SPACEK, I. K. Uma análise ontológico-genética do objeto de ensino do Cálculo. 2023. 346 p. Tese (Doutorado em Educação), Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2023.