“The possible within the impossible”: senses attributed by university teachers related to emergency remote education

Main Article Content

Maria Fernanda Diogo

Abstract

The study aimed to understand the senses attributed to the emergency remote education (ERE) by university teachers. The data collection used online questionnaires applied at the time when higher education institutions were discussing the implementation or experiencing the first experiences of the ERE. Using meaning core, the analysis sought to apprehend the teachers’ movement in relation to the object of study, approaching the zones of sense present in the reports and revealing their determinations. It was possible to see that, at that moment, the teachers had not yet internalized ways of teaching and assess learning in the new format and, for the most part, attributed the sense of discomfort to the experience, indicating a reduction or absence of one or more conditions for the teaching and learning to be effective. The only sense of well-being found was that of caring for the collective health (his and others’). The highest volume of answers associated the ERE with the loss of references; pedagogical unpreparedness; intensification and work overload; objective conditions (social, technological or access) that are inappropriate or non-existent, especially for students; and to pedagogical (im)possibilities, describing it as a model that intensifies inequalities, that could increase precariousness and dropout in higher education, but, on the other hand, considering it as the only possible alternative for maintaining ties with the students. A small number of teachers suggested the sense of challenge and learning, associating the ERE to the modernization of teaching and the learning of new abilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Diogo, M. F. (2024). “The possible within the impossible”: senses attributed by university teachers related to emergency remote education. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 8(Contínua), 1–26. https://doi.org/10.14393/OBv8.e2024-8
Section
DOSSIER - Cultural Historical Psychology in Higher Education: making contributions

References

AGÊNCIA ESTADO. Internet chega a 4 em cada 5 lares, diz IBGE; excluídos digitais somam 45,960 mi. Agência Estado [online], São Paulo, 29 abr.2020. Disponível em: https://liberal.com.br/brasil-e-mundo/economia/internet-chega-a-4-em-cada-5-lares-diz-ibge-excluidos-digitais-somam-45960-mi-1193223/. Acesso em: 23 ago.2022.

AGUIAR, W. J.; OZELLA, S. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia Ciência e Profissão, Brasília, v. 26, n. 2, p. 222-245, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932006000200006.

AGUIAR, W. J; OZELLA, S. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 94, p. 299-322, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/Y7jvCHjksZMXBrNJkqq4zjP/?lang=pt&format=pdf. Acesso em 06.abr.2023.

BARROS, J. P.; PAULA, L. R. C. de; PASCUAL, J. G.; COLAÇO, V. de F. R.; XIMENES, V. M. O conceito de “sentido” em Vygotsky: considerações epistemológicas e suas implicações para a investigação psicológica. Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v. 21, n. 2, p. 174- 181, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822009000200004.

BRASIL. Emenda à Constituição n° 95, de 16 de dezembro de 2016. Brasília: Senado Federal, 2016. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=2D0DEC1319C87EBDC30BA86B239F9925.proposicoesWebExterno2?codteor=1468431&filename=PEC+241/2016. Acesso em: 23 ago.2022.

BRASIL. Plano Nacional de Educação 2014-2024. Brasília: Ministério da Educação; Câmara dos Deputados, 2014. Disponível em: https://pne.mec.gov.br/. Acesso em 26 jun.2023.

CASTIONI, R.; MELO, A. A. A. de; NASCIMENTO, P. M.; RAMOS, D. L. Universidades federais na pandemia da Covid-19: acesso discente à internet e ensino remoto emergencial. Ensaio: Avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 29, p. 399-419, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362021002903108.

CESARINO, L. O mundo do avesso: verdade e política na era digital. São Paulo: Ubu, 2022.

CEZAR, A. T.; JUCA-VASCONCELOS, H. P. Diferenciando sensações, sentimentos e emoções: uma articulação com a abordagem gestáltica. IGT rede, Rio de Janeiro, v. 13, n. 24, p. 04-14, 2016. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/pdf/igt/v13n24/v13n24a02.pdf. Acesso em 25 jun.2023.

CUNHA, L. F, da; SILVA, A. de S.; SILVA, A. P. da. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasília, v. 7, n. 3, p. 27-36, 2020. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/40014. Acesso em 17 jan. 2022.

DIOGO, M. F.; ASSIS, N. de; BIANCHETTI, L.; THIENGO, L. C.; ALVES, K. T. Sentidos produzidos por professoras da educação básica nas atividades remotas. Psicologia em Pesquisa, Juiz de Fora, v. 17, n. 1, p. 1-30, 2023. DOI: https://doi.org/10.34019/1982-1247.

DUSSEL, I. VII Foro Latinoamericano de Educación: aprender y enseñar en la cultura digital. Anais. Buenos Aires: Fundación Santillana, 2011. Disponível em: https://blogs.upm.es/biblioetsidiupm/wp-content/uploads/sites/162/2018/01/Libro-Aprender-y-enseñar-en-la-era-digital.pdf. Acesso em 28 jun.2023.

FARAGE, E. J.; COSTA, A. J. S. da; SILVA, L. B. A educação superior em tempos de pandemia: a agudização do projeto do capital através do ensino remoto emergencial. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 13, n. 1, p. 226-257, 2021. DOI: https://doi.org/10.9771/gmed.v13i1.43757.

FIEIRA, L.; EVANGELISTA, O.; FLORES, R. Um “presente de grego” para a educação pública brasileira. Executiva Nacional de Estudantes de Pedagogia [online], 27 abr.2020. Disponível em: https://exnepe.org/2020/05/04/um-presente-de-grego-para-a-educacao-publica-brasileira/. Acesso em 28 jun.2023.

G1. Brasil passa de 92 mil mortes por Covid-19 [online]. 31 jul.2020a. Disponível em: https://g1.globo.com/bemestar/coronavirus/noticia/2020/07/31/casos-e-mortes-por-coronavirus-no-brasil-em-31-de-julho-segundo-consorcio-de-veiculos-de-imprensa.ghtml. Acesso em 28 jun.2023.

G1. Na pandemia, 22% das faculdades particulares pausaram atividades e não adotaram o ensino remoto, diz pesquisa [online]. 07 mai.2020b. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/05/07/na-pandemia-22percent-das-faculdades-particulares-pausaram-atividades-e-nao-adotaram-o-ensino-remoto-diz-pesquisa.ghtml. Acesso em 25 jun.2023.

GRABOWSKI, G. A boiada está passando na Educação. Extra Classe [online], Porto Alegre, 6 abr. 2021. Disponível em: https://www.extraclasse.org.br/opiniao/2021/04/a-boiada-esta-passando-na-educacao/. Acesso em: 23 ago. 2021.

GRABOWSKI, G. Ministro da Educação insulta professores. Extra Classe [online], Porto Alegre, 5 out.2020. Disponível em: https://www.extraclasse.org.br/opiniao/2020/10/ministro-da-educacao-insulta-professores/. Acesso em: 23 ago.2021.

HODGES, C.; MOORE, S.; LOCKEE, B.; TRUST, T.; BOND, A. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning, Educause Review [online], 2020. Disponível em https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em 05 out. 2022.

LARA, R. C. A docência ubíqua como chave interpretativa para o ensino remoto. XIII Reunião Científica da ANPEd-Sul. Anais. Blumenau: ANPED SUL, 2020. Disponível em: http://anais.anped.org.br/regionais/sites/default/files/trabalhos/19/6186TEXTO_PROPOSTA_COMPLETO.pdf. Acesso em: 10 de dez. 2022.

LEHER, R. Universidades públicas, aulas remotas e os desafios da ameaça neofascista no Brasil. Carta Maior [online], 02 jun.2020. Disponível em: https://grupos.moodle.ufsc.br/pluginfile.php/1289967/mod_resource/content/1/Universidades%20públicas%2C%20aulas%20remotas%20e%20os%20desafios%20da%20ameaça%20neofascista%20no%20Brasil%20%28Roberto%20Leher%29.pdf. Acesso em:28 jun.2023.

MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento: Pesquisa qualitativa em saúde. 11. ed. São Paulo: Hucitec, 2008.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Portaria no 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavirus – Covid-19. Brasília: Ministério da Educação. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em 22 dez.2022.

PICHETTI, C. A metamorfose da excepcionalidade. Universidade à Esquerda [online], 24 nov.2020. Disponível em: https://universidadeaesquerda.com.br/a-metamorfose-da-excepcionalidade-por-carolina-pichetti-nascimento/. Acesso em: 10. dez.2022.

SARAIVA, K.; TRAVERSINI, C.; LOCKMANN, K. A educação em tempos de Covid-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2016289, p. 1-24, 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16289.094.

SOARES, S. B. Coronavírus e a modernização conservadora da educação. In: Coronavírus, educação e a luta de classes no Brasil. SOARES, S. B. (Org.). Brasil: Terra Sem Amos, 2020. p. 05-14.

THIENGO, L. C.; DIOGO, M. F.; BIANCHETTI, L., ALVES; K. T.; ASSIS, N. de. Encontros e desencontros entre professores e o ensino remoto emergencial. Educação, Santa Maria, v. 46, n. 1, p. 1-26, 2021. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644464258.

TOASSA, G. Um estudo sobre o conceito de sentido e a análise semântica da consciência em L. S. Vigotski. Caderno Cedes, Campinas, v. 40, n. 111, p.176-184, Mai-Ago, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/CC.225902.

VAIRÃO JUNIOR, N. S., ALVES, F. J dos S. A Emenda Constitucional n° 95 e seus efeitos. Revista de Contabilidade do Mestrado em Ciências Contábeis da UERJ, Rio de Janeiro, 22 (2), 54-75, 2017. DOI: https://doi.org/10.12979/3236.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução P. Bezerra. 2 ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.

WILLIAMSON, B.; EYNON, R; POTTER, J. Pandemic politics, pedagogies and practices: digital technologies and distance education during the coronavirus emergency. Learning, Media and Technology, London, v. 45, n. 2, p. 107-114, 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1761641.

WOLTON, D. Internet, e depois? Uma teoria crítica das novas mídias. 2. ed. Tradução I. Crosseti. Porto Alegre: Sulina. 2007.