Historical-Critical (Marxist) Didactics in Brazil: reflections from the perspective of the authors Tomaschewsky (1966) and Zayas (1999)

Main Article Content

Gracieda dos Santos Araújo
Juan Carlos Rodriguez Cruz

Abstract

This article analyzes the foundations of Historical-Critical Didactics, developed by the Marxist theorists of Historical-Critical Pedagogy (HCP) in Brazil, in comparison with the theoretical conceptions of two international authors, Tomaschewsky (1966) and Zayas (1999). The entire investigation is guided by the following problem: to what extent does Historical-Critical Didactics, as part of the pedagogical proposal for critical and emancipatory education in Brazil, represent a concrete alternative to the teaching-learning process, based on the universal theoretical-methodological criteria of historical-dialectical materialist didactics? The method adopted as a reference for this investigation is based on historical-dialectical materialism. The methodology used is a bibliographical review. To this end, an analysis was carried out of the central foundations of Historical-Critical Didactics, from the conception of Duarte (2001), Gasparin (2002), Gasparin and Petenucci (2014), Galvão et. al (2019) and Saviani (1995; 2002; 2008; 2011; 2013), locating the fundamental divergences of these authors in relation to the thinking of the international authors studied in this research. The result achieved shows that, although it takes Marx's thought and Historical-Cultural Psychology as a reference, Historical-Critical Didactics presents important divergences in relation to the thought of international Marxist didactics. This affirms the importance of Historical-Critical Pedagogy and Historical-Critical Didactics for Brazilian education, as a critical theoretical-methodological vision, as long as it is aligned with the universal educational perspective, from the point of view of the proletariat.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Araújo, G. dos S., & Cruz, J. C. R. (2024). Historical-Critical (Marxist) Didactics in Brazil: reflections from the perspective of the authors Tomaschewsky (1966) and Zayas (1999). Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 8(Contínua), e2024–2. https://doi.org/10.14393/OBv8.e2024-2
Section
Varia/Varies
Author Biographies

Gracieda dos Santos Araújo, Universidade Federal Norte do Tocantins - UFNT - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos/UFSCar, Brasil (2022). Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia/UNEB (2001). Professora efetiva da Universidade Federal Norte do Tocantins - UFNT, Curso de Ciências Sociais.

Juan Carlos Rodriguez Cruz, Universidade de Holguín - Cuba

Pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos/UFSCar, Brasil (2019). Doutor em Ciências Pedagógicas pela Universidade de Holguín, Cuba (2008). Licenciado em Educação (2002). Professor Titular da Universidade de Holguín, Cuba.

References

ARAÚJO, G. dos S. Ensino médio e formação para o trabalho na Escola Família Agrícola de Monte Santo - EFASE. 2022. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos-SP, 2022.

DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. 2. ed. rev. e ampl.. Campinas, SP: Autores Associados, 2001.

DUARTE, N. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas: Autores Associados, 2016.

GASPARIN, J. L. Uma Didática para a Pedagogia Histórico-Crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2002.

GASPARIN, J. L.; PETENUCCI, M. C. Pedagogia Histórico-Crítica: da teoria à prática no contexto escolar. Semana Pedagógica NRE/2014, Paraná, PR. 2014. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2289-8.pdf

GALVÃO, A. C.; LAVOURA, T. N.; MARTINS, L. M. Fundamentos da didática histórico-crítica. 1ª ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2019.

LÊNIN, V. I. As tarefas revolucionárias da juventude. São Paulo: Expressão Popular, 2015.

LÊNIN, V. I. Obras Completas Tomo XLII: Cuadernos filosóficos. México: Ediciones de Cultura Popular, 1978.

LÓPEZ, R. V. P, et al. Una concepción de la Pedagogía como ciencia desde el enfoque histórico-cultural. Universidad de Ciencias Pedagógicas - “Manuel Ascunce Domenech”. Ciego de Ávila, Cuba, 2010. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/349734967_Una_Concepcion_de_la_Pedagogia_como_ciencia

MALANCHEN, J. A Pedagogia Histórico-Crítica e o Currículo: para além do multiculturalismo das políticas curriculares nacionais. 2014. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação Escolar, da Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista - UNESP. Araraquara - SP, 2014.

MARX, K. O capital: crítica da economia política: Livro I: o processo de produção do capital; Tradução Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2013.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-crítica: primeiras aproximações. 5. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1995.

SAVIANI, D. Escola e Democracia. 35ª Edição. Campinas: Autores Associados, 2002.

SAVIANI, D. Escola e Democracia. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, D. Antecedentes, origem e desenvolvimento da pedagogia histórico-crítica. In: MARSÍGLIA, A. C. G. Pedagogia histórico-crítica: 30 anos. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

SAVIANI, D. A Pedagogia no Brasil: história e teoria. 2ª ed. - Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4ª ed - Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

TOMASCHEWSKY, K. Didactica General. México: Editorial Grijalbo, S.A., 1966.

ZAYAS, C. M. Á. de. Hacia un Curriculum Integral y Contextualizado. La Habana – Cuba: Ed. Academia, 1997.

ZAYAS, C. M. Á. Didáctica: La escuela en la vida. Tercera edición - La Habana - Cuba: Editorial Pueblo y Educación, 1999.