The concept of perejivanie in L. S. Vigotski's Cultural-Historical Theory

Main Article Content

Ana Lucia Werneck Veiga

Abstract

The text presented brings a larger research section entitled "Mapping the concept of Perejivanie in Brazilian academic productions", being developed in the Grupo de Estudos e Pesquisas em Geografia da Infância - GRUPEGI/CNPQ, in the Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense, under the coordination of Prof. Dr. Jader Janer Moreira Lopes. This cut is a foray into the literature related to the Historical-cultural Theory, more specifically regarding the concept of perejivanie (in Russia), a term re-signified by the new translations of some texts from the Belarusian Lev Semionovich Vigotski. Some productions that marked the study of this concept were recovered and analyzed, the objective was to verify that other concepts the term perejivanie has been related in order to configure its historical development, notably, in the Brazilian context. Readings, re-readings, syntheses and organization of data in bibliographic research allowed the presentation of the theme in the following parts: 1) introductory words about Brazilian works, 2) the two translations for the Fourth Class of L. S. Vigotski that make up the Seven Classes given by the author at the end of his life and where he directly mentions the concept of perejivanie 3) laws stipulated by Vigotski himself in his theory and method and 4) the notions of perejivanie defended by contemporary Russian authors. This survey showed that the concept has been undergoing transformations, expanding the understanding about the child in development and with the potential of (re)formulation of the curricula of initial and continuing education of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Veiga, A. L. W. (2024). The concept of perejivanie in L. S. Vigotski’s Cultural-Historical Theory. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 8(Contínua), e2024–1. https://doi.org/10.14393/OBv8.e2024-1
Section
Varia/Varies
Author Biography

Ana Lucia Werneck Veiga, Rede Estadual de Ensino de Minas Gerais - Brasil

Psicóloga da Rede Estadual de Ensino de Minas Gerais na cidade de Juiz de Fora e Doutora em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Estágio Pós-doutoral pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense, Brasil.

References

JEREBTSOV, S. Gomel, a cidade de L. S. Vigotski: pesquisas científicas contemporâneas sobre instrução no âmbito da teoria histórico-cultural. Cadernos acadêmicos internacionais Veresk. Brasília, v. 1, p. 7-27, 2014.

JEREBTSOV, S.; PRESTES, Z. O Papel das vivências da personalidade na instrução (no caso de estudos da psicologia). Educação em foco, Juiz de Fora, v. 24, n. 2, p. 682-692, Mai/ago 2019. DOI: https://doi.org/10.34019/2447-5246.2019.v24.27867

KRAVTSOV, G. As bases filosóficas da psicologia histórico-cultural. Cadernos acadêmicos internacionais Veresk. Brasilia, v. 1, p. 29-42, 2014.

NASCIMENTO, D. M. do; SILVA, C. V. M. da. Conceito de “vivência” em Vigotski: uma análise em bancos de dados nacionais. In: CONFERÊNCIA DE TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL & CTS, 2020, Curitiba. Anais. Curitiba: UFTPR, 2020, p. 1-29. Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/cpthccts/292401-CONCEITO-DE-VIVENCIA-EM-VIGOTSKI--UMA-ANALISE-EM-BANCOS-DE-DADOS-NACIONAIS. Acesso em: 02 dez. 2021.

PERGAMENSCHIK, L. A. A concepção de vivência em L. S. Vigotski: do conhecimento conjunto à superação da solidão. In: Cadernos Acadêmicos Internacionais Veresk: estudos sobre a perspectiva histórico-cultural de Vigotski. v. 3. Brasília: UniCEUB, 2017.

PRESTES, Z. R. Quando não é quase a mesma coisa: análise de traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil: repercussões no campo educacional. 2010. 295 f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2010. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/9123. Acesso: 13 dez. 2021.

PRESTES, Z. R. L. S. Vigotski: presença e atualidade em entrevistas. 1. ed. São Paulo: Lavrapalavra, 2021.

SOBKIN, V. As resenhas teatrais de L. S. Vigotski como início da concepção histórico-cultural. In: Cadernos Acadêmicos Internacionais Veresk: estudos sobre a perspectiva histórico-cultural de Vigotski. v. 3. Brasília: UniCEUB, 2017.

TOASSA, G. Emoções e vivências em Vigotski: investigação para uma perspectiva histórico-cultural. 2009. Tese (Doutorado em Psicologia) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. DOI: https://doi.org/10.11606/T.47.2009.tde-19032009-100357

TUNES, E.; PRESTES, Z. R. O bom, o mau e o feio. In: PRESTES, Z.; TUNES, E. (org e trad.). Sete aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Tradução Claudia da Costa Guimarães Santana. 1 ed. Rio de Janeiro: E-Papers, 2018.

VIGOTSKI, L. S. As bases epistemológicas da psicologia. [S. I.: s. n.], 1930. Publicado originalmente sob o título “Instrumental’ny metod in psikology”, tratando-se de teses propostas na conferência da academia para a educação comunista, tendo tradução organizada por Catherine Haus. Texto usado neste trabalho traduzido de texto em francês por Lucia H. Pini Alves, Franca, agosto, 1991, para uso acadêmico.

VIGOTSKI, L. S. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Psicologia USP: Dossiê Vigotski e outros trabalhos, Tradução Márcia Pileggi Vinha. Trabalho original publicado em 1935. São Paulo, SP, v. 21, n. 4, p. 681-701, 2010. Disponível em http://revistas.usp.br/psicousp/article/view/42022/45690. Acesso em: 22 mar. 2022.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia concreta do homem. Educação & Sociedade. Vygotsky: o manuscrito de 1929, Campinas, n. 71, ed. especial, p. 23-44, jul. 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000200002

VIGOTSKI, L. S. Psicologia geral e experimental (prólogo ao livro de A. R. Lazurski). In: VIGOTSKI, L. S. Teoria e método em psicologia. Tradução Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2004a.

VIGOTSKI, L. S. A consciência como problema da psicologia do comportamento. In: VIGOTSKI, L. S. Teoria e método em psicologia. Tradução Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2004b.

VIGOTSKI, L. S. O significado histórico da crise da psicologia, uma investigação metodológica. In: VIGOTSKI, L. S. Teoria e método em psicologia. Tradução Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2004c.

VIGOTSKI, L. S. La crisis de los siete años. In: VIGOTSKI, L. S. Obras escogidas. Tomo IV. Madrid: Visor y A. Machado Libros, 2006, p. 262-268.

VIGOTSKI, L. S. Sete aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. In: PRESTES, Z.; TUNES, E. (Org. e Trad.). Sete aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Tradução Claudia da Costa Guimarães Santana. 1 ed. Rio de Janeiro: E-Papers, 2018