Appropriation of language as a structuring and organizing process of human activity: contributions to Early Childhood Education

Main Article Content

Carla Salati Almeida Ghirello-Pires
Sonia Mari Shima Barroco

Abstract

Theoretical aspects about the internalization of language, its role in the structuring of psychism, as well as elements that may favor its development in the early years of the child are presented. From its appropriation, other higher psychological functions and the formation of consciousness itself can be established, thus organizing a functional system that operates dynamically. The integrity of organic structures is of a fundamental character, however, it is not enough, since this appropriation is not genetically determined. Since the formation of the cochlea, intrauterinally, the baby starts to receive information of auditory order, however, it is from his birth, through interactions with other humans, that the world slowly becomes understandable – in a very elementary way, governed by biological mechanisms, towards the intentional and conscious form. The appropriation of language has its beginning, not by the meaning or significance of the words, but by the affectivity materialized in the prosody of the interlocutors and by their facial expressions, which gradually introduce the cultural elements of society. This first phase, not at all simple, is a period of crucial importance although often disregarded or neglected by professionals who have the first contact with the parents and their baby, for considering it a “natural”, spontaneous process, not requiring the action of a linguistically proficient adult. The importance of guidance to parents, caregivers, and teachers of Early Childhood Education on the establishment of this initial int eraction is of crucial importance, because its lack may generate not only delays in the functioning of language but also some difficulties and disorders in the development of the psychism.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ghirello-Pires, C. S. A., & Barroco, S. M. S. (2023). Appropriation of language as a structuring and organizing process of human activity: contributions to Early Childhood Education. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 7(3), 1–23. https://doi.org/10.14393/OBv7n3.a2023-72091
Section
DOSSIÊ - Contribuições da Teoria Histótico-Cultural à formação docente e à atividade pedagógica

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm.

BRASIL. Lei nº 13.935, de 11 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a prestação de serviços de psicologia e de serviço social nas redes públicas de educação básica. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/lei/l13935.htm.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo Escolar da Educação Básica, 2022: Resumo Técnico. Brasília, 2023.

EILERS, R. E.; OLLER, K.; LEVINE, S.; BASINGER, D.; LYNCH, M.P.;URBANO, R. The role of prematurity and socioeconomic status in the onset of canonical babbling in infants. Infant Behavior and Development. v. 16, n. 3, jul./set. 1993.

CHEROGLU, S. MAGALHÃES, G. M. O primeiro ano de vida. Vida uterina, transicão pós natal, e atividade de comunicação emocional direta com o adulto. In: MARTINS, L. M.; MARTINS, L. M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. D. (Org.). Periodizacão Histórico-Cultural do desenvolvimento psíquico.: do nascimento à velhice. Campinas: Autores Associados. 2020.

DROMI, E. Babbling and early words. In: SALKIND, N. J. (ed.). Child Development. Macmillan psychology reference series. MCmillan, 2002

Grolla, E.; Silva, M. C. F. Para conhecer aquisição da linguagem. São Paulo: Contexto, 2014.

JAKOBSON, R. Child language, aphasia and phonological universals. Paris: Mouton, 1972.

LEAL, M. R. M. Passos na construção do EU. Step by step Constructing a self. Edição Bilingue. Lisboa: Fim de Século, 2010.

LISINA, M. La génesis de las formas de comunicación en los niños: la psicologia evolutiva y pedagógica en la URSS. Antologia. Moscou: Editoral Progresso, 1987.

LURIA, A. R. Fundamentos de neuropsicologia. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos/São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1981.

MARTINS, L. M. Psicologia Histórico-Cultural, Pedagogia Histórico-Crítica e Desenvolvimento Humano. In: Periodização Histórico-Cultural do desenvolvimento Psíquico. In: MARTINS, L. M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. D. (Org.). Periodizacão Histórico Cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas: Autores Associados, 2020.

MORATO, E.M. Linguagem e Cognição: as reflexões de L.S. Vygotsky sobre a ação reguladora da linguagem. Plexus Editora, 1996.

OLLER, D. K. The emergence of the sounds of speech in infancy. Yeni- Komshian, Kavanaugh: Ferguson,1980. p. 93-112.

QUINTINO-AYRES, J. M. Neurogênese da linguagem. São Paulo: IPAF, 2010

SCARPA, E. M. Aquisição da linguagem. In: MUSSALIN, F.; BENTE, A. C. Introdução à linguística: domínios e fronteiras. v. 2. São Paulo: Cortez, 2001.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Martins Fontes. São Paulo. 2001.

VYGOTSKI, Liev Semiónovich. Obras escogidas: problemas del desarrollo de la psique. Tomo III. Trad. Lydia Kuper. Madrid: Visor, 2000.

VYGOTSKI, Liev Semiónovich. Obras escogidas: psicología infantil. Tomo IV. Trad. Lydia Kuper. Madrid: Visor Dist. S. A., 1996.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente:o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 4a ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.