Holistic Developmental Education (EDH) at the preschool level: peculiarities of the “Experimentar” Pedagogical Center

Main Article Content

Bronislav Zeltserman
Margarita Dubina
Margarita Dragile
Maria Pekarskaia
Irina Maluhina
Inta Baltina

Abstract

The article represents best practices and inventions of preschool developmental approach in content, technology, and educator-child relationship carried out in the Educational Center “Experiment.” It is based on the main principles of the holistic developmental education (EDH) having its ground in the theoretical teaching of L.S. Vygotsky, B.D. Elkonin and V.V. Davydov. The article covers the following themes and issues: (1) particularities of the psychological guidance of the students as well as training of psychologists and educators. (2) It presents some examples of learning tasks from lessons on math and logic for preschoolers. This material is of a methodological character and is rather a recommendation for educators and psychologists working with preschool-age children. It is highly recommended especially for those educators and psychologists who are interested in professional development, as well as in implementing innovational approaches for reaching netter qualitative results. This could also be useful for parents, in order to organize a creative free time of their children or provide them with additional developing training at home.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Zeltserman, B., Dubina, M., Dragile, M., Pekarskaia, M., Maluhina, I., & Baltina, I. (2022). Holistic Developmental Education (EDH) at the preschool level: peculiarities of the “Experimentar” Pedagogical Center. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 6(3), 875–915. https://doi.org/10.14393/OBv6n3.a2022-67638
Section
VARIA/VARIES

References

"Padronização" da educação pré-escolar: estrelas-guia e armadilhas. http://obruch.ru/index.php?id=8&n=76&r=2.

AFINOGENOVA, M. A. Dominar os modos de pensar e de agir das crianças em idade escolar dos anos iniciais. Moscou, 2007.

AKOPOVA, E. S. et al. O desenvolvimento da imaginação na pré-escola e no nível fundamental. Moscou, 2005

AKOPOVA, E. S.; IVANOV, E. Yu. O desenvolvimento da imaginação na pré-escola e na escola dos anos iniciais do nível fundamental. Moscou, 2006.

CRUTCHFIELD, R. S. Pensamento criativo em crianças: seu ensino e teste. In: BRIM, O.G.; CRUTCHFIELD, R.S.; HOLTZMAN, W.H. New York. Nova York: Harcourt/Brace.

DAVIDOV, V. V. Teoria da atividade do pensamento. Moscou, 2005.

DAVIDOV, V. V. Tipos de generalização no ensino. Moscou, 2000.

DAVIDOV, V. V.; KUDRYAVTSEV, V.T. Aprendizagem desenvolvimental: fundamentos reóricos da continuidade da Pré-escola e do Ensino Fundamental. Questões de psicologia, Moscou, n. 1, p. 3-19, 1997.

DAVIDOV, V.V. A teoria da aprendizagem desenvolvimental. Moscou: Pedagogia, 1996.

DYACHENKO, O. M. O desenvolvimento da imaginação de um pré-escolar. Moscou, 2007.

ELKONIN, D. B. Trabalhos psicológicos selecionados. Moscou: Pedagogia, 1989.

GATANOV, Yu. B. O curso de desenvolvimento do pensamento criativo. São Petersburgo, "Imaton", 1998.

KUDRYAVTSEV, V. T. Fundamentos conceituais do projeto de desenvolvimento de "Caminhos" da educação pré-escolar. Moscou, 2007.

KUDRYAVTSEV, V. T. Programa educacional geral básico exemplar de educação pré-escolar “Caminhos”. Moscou, 2012.

Materiais Montessori: http://www.montessori-piter.ru/.

RENZULLI, M. J.; FORD, B. G.; SMITH, L.; RENZULLI, J. S. Novas direções na criatividade. Mark A. Mansfield Center: Creative Learning Press, 1986.

RODARI, Gianni. Gramática da fantasia. Moscou, 2011.

SCHEDROVITSKY, G. P. Pensamento, Compreensão, Reflexão. Moscou, 2005.

SELTSERMAN, B. "Experimentar": ontem, hoje, amanhã. Riga, 2007.

SHCHEDROVITSKY, G.; ROZIN, V.; ALEKSEEV, N.; NEPOMNYASHCHAYA, N. Pedagogia e lógica. Moscou, 1993.

TATSOROV, S.T. Trabalho em grupo na aprendizagem desenvolvimental. Riga. HRC "Experimentar", 1997.

TORRANCE, E. P. Recompensando o comportamento criativo: experimentos em criatividade em sala de aula. Englewood Cliffs: Prentice-Hall Inc, 1965.

VENGUER, L. A.; DYACHENKO, O.M. Jogos e exercícios para o desenvolvimento de habilidades mentais em crianças em idade pré-escolar. Moscou, 1989.

VERESOV, Nikolai. Zona de desenvolvimento possível (ZDP): A dimensão oculta? http://nveresov. narod.ru/ZPD.pdf, 2004.

VYGOTSKY, L. S. Psicologia infantil. Col. cit.: em 6 volumes. Moscou, 1984, v.4.

VYGOTSKY, L. S. Psicologia pedagógica: obras clássicas. Moscou, 1996.

ZAK, A. Z. Métodos para o desenvolvimento de habilidades intelectuais em crianças de 6 a 7 anos. Moscou, 1994.

ZAK, A. Z. O desenvolvimento de habilidades intelectuais em crianças de 6 a 7 anos de idade. Moscou, 1996.

ZELTSERMAN, B. Tempo de "Experimentar". Riga, 2002.

ZELTSERMAN, B.; ROGALEVA, N. Aprenda! Crio! Desenvolver! (jogos para o desenvolvimento do pensamento, fala, comunicação, criatividade. Riga, 2000.

ZUCKERMAN, G. A. Tipos de comunicação na aprendizagem. Riga, 2000.