Zankovian system of education: development, characteristics and psychological foundation

Main Article Content

Silas Alberto Garcia
Made Júnior Miranda
Euzébia Oliveira Noleto

Abstract

This article aims to present the stages of development, characteristics and psychological foundations of the Zankovian System. It was observed that the system was implemented in stages that were gradually adjusted to increase its scope within the Russian education system. The Zankovian System privileged the practice of school education, showing that the subject who learns must occupy the centrality in the development of the process and that human development is more related to the diversity of knowledge. It also left as a legacy the evidence of the indispensability of pedagogical theories, methodologies, pedagogical approaches, didactic principles to be developed and solidified in the practice of school reality through didactic-formatives experiments.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Garcia, S. A., Miranda, M. J., & Noleto, E. O. (2023). Zankovian system of education: development, characteristics and psychological foundation. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 7(2), 1–22. https://doi.org/10.14393/OBv7n1.a2023-65936
Section
DOSSIER - Zankov didactic system
Author Biographies

Silas Alberto Garcia, Universidade Federal de Goiás - Brasil

Orcid: https://orcid.org/0000-0001-9798-8219

Made Júnior Miranda, Universidade Estadual de Goiás - Brasil

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-5236-2367

Euzébia Oliveira Noleto, Universidade Estadual de Goiás - Brasil

Orcid: https://orcid.org/0009-0003-2309-4644

 

References

AQUINO, Orlando Fernández. Leonid Vladimirovitch Zankov: contribuições para a pesquisa em Didática Desenvolvimental. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés. (Org.). Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obras dos principais representantes russos. 3 ed. Uberlândia: EDUFU, 2017a. p. 249- 278.

AQUINO, Orlando Fernández. O Experimento Didático-Formativo: contribuições de L. S. Vigotski, L. V. Zankov e V. V. Davidov. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés. (Org.). Fundamentos psicológicos e didáticos do ensino desenvolvimental. Uberlândia: EDUFU, 2017b. p. 325-350.

CHAVES, Naíma de Paula Salgado. Os princípios didáticos na perspectiva marxista da educação: limites e avanços a partir do estudo de seus fundamentos à luz da Teoria da Subjetividade. 2019. 283 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.

FEROLA, Bianca Carvalho. O desenvolvimento integral na obra de L.V. Zankov (1957-1977): um olhar para os princípios e orientações metodológicas. 2019. 78 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.

GUSEVA, Liudmila Grigorievna. O Ensino de Matemática na Educação Básica da Rússia na Perspectiva de Leonid Zankov. In: LIBANÊO, José Carlos; ECHALAR, Adda Daniela Lima Figueiredo; ROSA, Sandra Valéria Limonta; SUANNO, Marilza Vanessa Rosa. (Org.). Em defesa do direito à educação escolar: didática, currículo e políticas educacionais em debate. Goiânia: Gráfica UFG. 2019. p. 220-335.

GUSEVA, Liudmila Grigorievna. Transição na educação russa: o Sistema Zankoviano no atual ensino fundamental. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés. (Org.). Fundamentos psicológicos e didáticos do ensino desenvolvimental. Uberlândia: EDUFU, 2017. p. 225- 242.

LIBÂNEO, José Carlos. A aprendizagem escolar e a formação de professores na perspectiva da psicologia histórico-cultural e da teoria da atividade. Educar em Revista, n. 24, p. 113-147, 2004.

PUENTES, Roberto. Valdés. Didática desenvolvimental da atividade: o sistema Elkonin-Davidov (1958-2015). Revista Obutchénie, Uberlândia, v. 1, n. 1, p. 20-58, 2017. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv1n1a2017-2.

PUENTES, Roberto Valdés; AQUINO, Orlando. Fernández, Ensino desenvolvimental da atividade: uma introdução ao estudo do Sistema Zankoviano (1957-1977). Linhas Críticas, v. 24, p. 446-470, 2019. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.20106.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

VYGOTSKI, Lev Semionovich. A formação social da mente. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

ZANKOV, Leonid Vladimirovich. La ensenãnza y el desarrollo. Investigación pedagógica experimental. Moscú: Editorial Progresso, 1984.

ZANKOV, Leonid Vladimirovich. Ensino e desenvolvimento. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (Org.). Ensino desenvolvimental: antologia: livro 1; trad. Ademir Damazio ... [et al.] – Uberlândia: EDUFU, 2017. p. 173-179.