Theoretical review on developmental teaching with youth and adults in CAPES' Theses and Dissertations Catalog

Main Article Content

Gustavo Cunha de Araujo
Regina Vieira de Souza

Abstract

The main objective of this research is to identify theses and dissertations that address in their studies the Developmental Teaching with Young and Adult Education (YAE) in CAPES' Theses and Dissertations Catalog, Brazil. This research has a quali-quantitative approach, of descriptive and bibliographic character. The data analysis followed the interpretative research technique. We were able to identify 59 research papers on Developmental Teaching (with only the keyword "Developmental Teaching"). Of this total, only 2 (1 thesis and 1 dissertation) address YAE in Developmental Teaching. These two researches discuss, respectively, Professional Education and social-historical issues. It is important to understand the bibliographic production about YAE in Developmental Teaching in the scientific literature, so that it is possible to understand how this teaching can contribute to the omnilateral development of the student young and adult.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Araujo, G. C. de, & Souza, R. V. de. (2022). Theoretical review on developmental teaching with youth and adults in CAPES’ Theses and Dissertations Catalog. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 6(3), 969–990. https://doi.org/10.14393/OBv6n3.a2022-62246
Section
VARIA/VARIES
Author Biographies

Gustavo Cunha de Araujo, Universidade Federal do Tocantins - Brasil

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-1996-5959.

Regina Vieira de Souza, Universidade Federal do Tocantins - Brasil

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-1216-5406.

References

AQUINO, O. F.; CUNHA, N. M. Concepção Didática da Tarefa de Estudo: Dois Modelos de Aplicação. In: BARBOSA, M. V.; MILLER, S.; AMARAL, S. (Orgs.). Teoria histórico-cultural: questões fundamentais para a educação escolar. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016, p. 175-200.

BARBOSA, S. C. A formação integrada omnilateral: fundamentos e práticas no Instituto Federal de Goiás a partir do Proeja. 201f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Goiás, BC-UFG, 2017.

CHAVES, M.; TULESKI, S. C.; LIMA, E. A.; GIROTTO, C. G. S. Teoria Histórico-Cultural e Intervenções Pedagógicas: possibilidades e realizações do bom ensino. Educação, Santa Maria, v. 39, n. 1, p. 129-142, jan./abr. 2014. DOI: https://doi.org/10.5902/198464444210.

DAVIDOV, V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscou: Editorial Progresso, 1978.

DAVIDOV, V. Problemas do ensino desenvolvimental: a experiência da pesquisa teórica e experimental na psicologia. 1988. Disponível em: http://professor.ucg.br/SiteDocente/admin/arquivosUpload/5146/material/Davydov. Acesso em 30 de agosto de 2020.

DAVIDOV, V. O problema da generalização e do conceito na teoria de Vygotsky. Palestra proferida durante o Comitê Internacional do ISCRAT (International Society for Cultural Research and Activity Theory). Tradução de José Carlos Libâneo. Studi di Psicologia dell Educazione. V. 1, 2, 3, Armando, Roma, 1997, p. 1-9.

ELKONIN, D. B. Las cuestiones psicológicas relativas a la formación de la actividad docente en la edad escolar menor. In: ILIASOV, I. I.; LIAUDIS V. (Orgs.). Ya Antología de la psicología pedagógica y de las edades. La Habana, Pueblo y Educación, 1986, p. 99-101.

ERICKSON, F. Qualitative methods in research on teaching. Michigan: The Institute for Research on Teaching, 1985.

LIBÂNEO, J. C. A teoria do ensino para o desenvolvimento humano e o planejamento de ensino. Educativa, Goiânia, v. 19, n. 2, p. 353-387, mai./ago. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.18224/educ.v19i2.5391.

LIBÂNEO, J. C.; FREITAS, R. A. M. M. Vygotsky, Leontiev, Davydov: três aportes teóricos para a teoria histórico-cultural e suas contribuições para a didática. Goiânia: PUC, 2006.

MACHADO, M. M. A Educação de Jovens e Adultos (Após 20 vinte anos da Lei nº 9394, de 1996). Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 10, n. 19, p. 429-451, jul./dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v10i19.687.

MASCARENHAS, L. B. O. Significados da experiência de re-inserção escolar: o programa Projovem urbano na perspectiva de seus protagonistas. 166f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2015.

PUENTES, R. V.; LONGAREZI, A. M. Escola e Didática Desenvolvimental: seu campo conceitual na tradição da teoria histórico-cultural. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 29, n. 1, p. 247-271, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982013005000004.

PUENTES, R. V. Uma Nova Abordagem da Teoria da Aprendizagem Desenvolvimental. Educação, Santa Maria, v. 44, 2019. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644437312.

SANCEVERINO, A. R.; RIBEIRO, I.; LAFFIN, M. H. L. Estado do Conhecimento das Pesquisas sobre Aprendizagem de Pessoas Jovens e Adultas no Campo da EJA. Perspectiva - Revista do Centro de Ciências da Educação, Florianópolis, v. 38, n. 1, p. 01-25, jan./mar. 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e65981.

SOUZA, V. L. T.; ANDRADA, P. C. Contribuições de Vigotski para a compreensão do psiquismo. Estud. psicol. (Campinas), Campinas, v. 30, n. 3, p. 355-365, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-166X2013000300005.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

VIGOTSKI, L. Pensamento e linguagem. São Paulo: Ridendo Castigat Mores, 2001.

VIGOTSKI, L. S. Obras Escogidas III. 2. ed. Madrid: Aprendizage Visor, 2000.